پارکور ورزش استرسی‌ها!

10.22081/hk.2017.64134

پارکور ورزش استرسی‌ها!


پارکور ورزش استرسی‌ها!

سیدشهاب‌الدین مدرسی

وانت پیکان به سمت پلی متروکه پیچید و در وسط آن توقف کرد. چند نفر از آن پیاده شدند. از میان آن‌ها مرد و زن جوانی شروع به پوشیدن لباس مخصوص و بستن کمربند مهاری کردند و همراهان‌شان لباس‌ها و کمربندهای‌شان را بررسی کردند تا مطمئن شوند همه‌چیز درست است. بعد از بستن همه‌ی تجهیزات ایمنی، یک سمت طناب فنری بلندی را به پاها و طرف دیگر طناب را با دقت به لبه‌ی پل بستند و هر دو با هم در حالی ‌که برای جمعیتی که در پایین پل ایستاده‌ بودند دست تکان می‌دادند، خود را به سمت پایین پل پرتاب کردند. نترسید! این یک خودکشی نیست؛ چون طناب فنری آن‌قدر محکم و انعطاف‌پذیر است که آنان قادر خواهند بود خود را تا کف دره‌ی زیر پل برسانند؛ اما با آن برخورد نکنند. بانجی جامپینگ یا همان سقوط با طناب فنری، یکی از ورزش‌های جدیدی است که امروزه به‌ عنوان ورزشی هیجان‌انگیز و پرمخاطره شناخته شده است.

اغلب مردم اگر حقیقتاَ با خود صادق باشند، به علاقه‌ی ورزش هرچند کم در درون خود گواهی می‌دهند. برخی از انسان‌ها دوست دارند دائماً در حال چالش و رقابت باشند. به طور متوسط افراد زیادی در دنیا انسان‌هایی رقابتی هستند. ورزش فواید زیادی دارد؛ ورزش ما را سرگرم کرده و به زندگی ما هیجان می‌بخشد. در این میان ورزش برای برخی از افراد عنوان اشتغال و وسیله‌ی کسب و کار قرار می‌گیرد و برای افرادی که مسیر دیگری برای دست‌یابی به موفقیت ندارند، موقعیت‌های جدیدی را فراهم می‌کند.

اگرچه ورزش‌ها در گذشته غالباً عمومی و عامه‌پسند بودند؛ اما در دو دهه‌ی اخیر در این زمینه تغییرات زیادی به وجود آمده و مجموعه‌ای جدید از ورزش‌های گوناگون در دنیا ایجاد شده‌اند که به ورزش‌های هیجان‌انگیز و پرمخاطره نام‌گذاری شده‌اند؛ زیرا معمولاً شرکت‌کنندگان با انجام این ورزش‌ها خود را در معرض خطر قرار می‌دهند. اغلب این نوع ورزش‌ها ترکیبی از سرعت، خطر، ارتفاع و حادثه‌جویی هستند.

اما سؤال مهم این است که چرا انسان‌ها این‌گونه ورزش‌ها را انجام می‌دهند؟ یک پاسخ این است که چون این ورزش‌ها بسیار سخت و خطرناک هستند، افراد زیادی را به خود جذب نمی‌کنند و فرد شرکت‌کننده در این ورزش‌ها خود را کمی متفاوت‌تر از دیگران حس می‌کند و می‌بیند کاری را انجام می‌دهد که دیگران قادر به انجام آن نیستند. پاسخ دیگر این‌که در این‌گونه ورزش‌ها افراد زیاد اطراف شما را شلوغ نمی‌کنند تا هر کاری را که شما انجام می‌دهید انجام دهند؛ ضمن این‌که قانون و درست و غلط در آن‌ها وجود ندارد؛ لذا می‌توانید هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید و هیچ‌کس به این مسئله اهمیت نمی‌دهد.

یکی دیگر از دلایل شرکت در این نوع از ورزش‌ها، مبارزه با استرس و فشار درونی و روحی انسان است. طرف‌داران این نوع ورزش‌ها بیش‌تر در میان جوانان هستند. ورزش‌های هیجان‌انگیز مجموعه ورزش‌هایی است که جوانان سعی دارند انرژی خود را با آن‌ها در بی‌نهایت‌ترین حالت خطر و حادثه صرف کنند. در سال‌های اخیر جوانان بسیاری، به‌ویژه در کشورهای پیشرفته علاقه‌مند به انجام این نوع ورزش‌ها شده‌اند. از جمله‌ی این ورزش‌ها می‌توان به ورزش موج‌سواری، پرش با اسکی، دوچرخه‌سواری در کوهستان، صخره‌نوردی با دوچرخه، بانجی جامپینگ یا سقوط با طناب فنری و پارکور اشاره کرد.

1. extreme sports.

CAPTCHA Image