چرا به دزفول برویم؟

10.22081/hk.2017.63880

چرا به دزفول برویم؟


ایران را بگردیم

چرا به دزفول برویم؟

گزارش و عکس: عدالت عابدینی

به جرأت می‌توان گفت دزفول یکی از زیباترین شهرهای استان خوزستان است که در 151 کیلومتری شمال شهرستان اهواز واقع شده است، به طوری که گذشته از طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد، تاریخ آن به دوره‌ی ساسانیان و حتی به پیش از آن بازمی‌گردد.

بزرگ‌ترین آبشار خاورمیانه

مهم‌ترین ویژگی شهر دزفول وجود رودخانه‌ی خروشان، پرآب و زلال دزفول است که از میان شهر می‌گذرد. مسیر این رودخانه دارای زیبایی‌های منحصربه‌فردی است. از جمله‌ی آن‌ها پل و آسیاب دوره‌ی ساسانیان، پل جدید، آبشار شوی با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر که بزرگ‌ترین آبشار خاورمیانه است و یکی از سرچشمه‌های همین رودخانه‌ی دز است، دریاچه‌ی شهیون، جنگل‌های دز، خانه‌ی تیزنو و... بخشی از دیدنی‌های این شهر هستند.

چه بخوریم؟

شوربا، حریسه، باقله توحه، شلی ارده، آش ارده، ماسووا، بنگو، حمیس توله، برشک، برونی، اوپیوزی، از جمله غذاهای سنتی این شهر هستند.

چه بخریم؟

از جمله سوغات شهرستان دزفول می‌توان به انواع کلوچه‌ی خرمایی، کلوچه‌ی شکری، کلوچه‌ی نمکی، لوزی شکری، نان شیر، معجون کنجد، ارده، شیره (سیلون)، نان کنجدی، قرص نعناع و… اشاره کرد. هم‌چنین مرکبات از جمله پرتقال دزفول و انواع صنایع دستی دزفول طرف‌داران زیادی دارد. از دیگر سو، ابزارهای دست‌ساز چوبی مانند شمعدان، چوب‌لباسی، نمکدان و... از صنایع دستی شهرستان دزفول به ‌شمار می‌آیند.

راه‌های رسیدن به دزفول

برای رسیدن به شهر، هم اتوبوس هست و هم قطار و هواپیما. اگر از تهران شب حرکت کنیم، صبح آن‌جا هستیم. برای سفر با قطار باید ابتدا به اندیمشک رفت و بعد از آن‌جا با سواری به دزفول رسید که فاصله‌ی اندکی دارد. ضمن این‌که این شهر فرودگاه هم دارد.

CAPTCHA Image