نکته‌هایی درباره‌ی خانم پشه!

10.22081/hk.2017.63658

نکته‌هایی درباره‌ی خانم پشه!


 

مترجم: سیدشهاب‌الدین مدرسی

مهم نیست شما چه کسی و یا اهل کجا هستید. مهم این است که شما پشه‌ها را می‌شناسید، هرچند احتمالاً آرزو می‌کنید که ای کاش نمی‌شناختید!

پشه‌ها همه‌جا هستند. آن‌ها را می‌توان در سراسر جهان پیدا کرد و بیش از 2500 گونه هستند. مطمئناً حداقل یکی از آن‌ها را تا به‌ حال دیده‌اید.

هیچ‌کس عاشق پشه‌ها نیست و آن‌ها را دوست ندارد؛ اما متأسفانه گاهی اوقات ممکن است او عاشق شما بشود. پشه؟ بله پشه! آیا می‌دانستید که فقط پشه‌ی ماده نیش می‌زند؟ بله، درست است؛ اما این به دلیل نامهربانی او نیست. او برای تولید مثل و باروری، به خون شما نیاز دارد.

آیا می‌دانید چگونه پشه‌ی ماده تصمیم می‌گیرد که شخصی را نیش بزند؟

این عمل کاملاً انتخابی است و او با دقت، قربانیان خود را انتخاب می‌کند. نخست با سنسورهایی که روی نیش خود دارد، قربانیانش را پیدا می‌کند. این سنسورها روی دو شاخک و سه جفت پای او قرار گرفته است. با این سنسورها، او رطوبت و گرمای بدن شما و هم‌چنین مواد شیمیایی موجود در عرق شما را امتحان می‌کند. اگر چیزی را که پیدا کرده، بپسندد، نیش خواهد زد؛ اما اگر شما برای او جالب و لذیذ نباشید، شما را رد کرده و سراغ طعمه‌ی لذیذ و اشتهاآور دیگری می‌رود. پس دفعه‌ی بعد که پشه‌ای شما را نیش زد، به‌ خاطر بیاورید که شما مورد علاقه‌ی او بوده‌اید و خاص هستید.

اگر پشه شما را دوست داشته باشد، به آرامی روی ماهیچه‌ی شما می‌نشیند و با نوک خرطومش پوست شما را پاره می‌کند. نوک خرطومش؟ یعنی چه؟ این نوعی دهان است که به شکل خرطوم است و زیر چشم‌های پشه نمایان شده و شامل شش وسیله‌ی تیز است که «خنجر» نامیده می‌شوند. او با این خنجرها به پوست شما یک‌باره ضربه وارد کرده؛ و اگر به یک رگ خونی ضربه بزند، تقریباً در مدت یک دقیقه شامی کامل به‌ دست خواهد آورد.

تمام این اتفاق‌ها آن‌قدر آرام و با سرعت رخ می‌دهد که شما متوجه رخ دادن آن نخواهید شد.

علت خارش بعد از نیش پشه چیست؟

خارش نیش پشه دقیقاً به خاطر نیش پشه نیست؛ این به‌ خاطر بزاق دهانی است که پشه با خون شما ترکیب می‌کند تا از انعقاد خون شما هنگامی که آن را با نوک خرطومش می‌مکد، جلوگیری کند. زمانی خارش شروع می‌شود که او دیگر رفته است.

چه اتفاقی می‌افتد؟

خُب پشه بعد از خوردن شام لذیذ، خسته است. او فقط می‌خواهد مکانی را برای استراحت خود پیدا کند. از خوردن خون شما سنگین شده است. او یک قطره از خون را روی برگ یا دیوار یا سنگی می‌گذارد تا تخم‌گذاری کند. یک قطره خون، صدها تخم تولید خواهد کرد.

جفت او کجاست؟

رابطه‌ی آن‌ها تمام شده است و پشه‌ی نر دیگر در اطراف پشه‌ی ماده نیست. جفت‌یابی آن‌ها قبل از نیش زدن شما اتفاق می‌افتد. پشه‌ی ماده یک یا دو ماه زندگی خواهد کرد و در این مدت، چهار یا پنج بار تخم می‌گذارد.

تمام پشه‌های نر و ماده اوایل دوران رشد خود را در آب یا نزدیک به آن سپری می‌کنند؛ در حقیقت، تخم پشه بدون آب به عمل نخواهد آمد؛ اگرچه تخم‌ها می‌توانند بیش از پنج سال روی زمین خشک و در انتظار آب، زنده بمانند. شاید این مطلب برای شما جالب نباشد که باران‌های شدید، باعث تولید تعداد زیادی پشه می‌شوند!

اما چرا؟ چرا طبیعت با خلق پشه‌ها دیگران را آزار می‌دهد؟ آیا هدف اصلی، فقط رنجاندن انسان‌هاست؟ احتمالاً این دلیل اصلی نیست. پشه‌های نر روی شهد گل‌ها زندگی می‌کنند و برخی از دانشمندان معتقدند که وقتی آن‌ها از گلی به گل دیگر پرواز می‌کنند، گرده‌افشانی می‌کنند. پس پشه‌ها باید تولید نسل کنند و متأسفانه این‌جا، جایی هست که من و شما وارد می‌شویم و خیلی اوقات مانع این‌کار می‌شویم. در پایان، چه دوست داشته باشید و یا نداشته باشید، پشه‌ها این‌جا برای ماندن هستند. آخ! یک پشه الآن مرا نیش زد.

CAPTCHA Image