اتاق مشاور: پدر حساب‌گر من / اعتیاد پدر (ص 34)

10.22081/hk.2017.63501

اتاق مشاور: پدر حساب‌گر من / اعتیاد پدر (ص 34)


مهدیس حسینی

کارشناس روان‌شناسی بالینی

پدر حساب‌گر من

سلام خانم مشاور! خسته نباشید!

پدر من به خاطر پول، خیلی به ما گیر می‌دهد. او خیلی دیر به دیر و آن هم خیلی کم به ما پول می‌دهد. می‌گوید باید صرفه‌جویی کنیم. اسراف خوب نیست؛ البته ما هرچه بخواهیم او برای ما می‌خرد؛ ولی خیلی مراقب است که آن چیزی که برای ما می‌خرد، زود خراب نشود و چند سال کار کند. به خاطر این رفتارهایش، مادرم همیشه با او اختلاف دارد. مادرم پیش ما از پدرم حمایت می‌کند؛ اما گاهی به پدرم می‌گوید: «ممکن است بچه‌های ما پیش بچه‌های فامیل احساس کمبود بکنند یا سرشکسته شوند!» پدرم گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست. او می‌گوید: «این بچه‌ها باید بدانند که پول در آینده، بیش‌تر به دردشان می‌خورد!»

عباس. م از فریدون‌شهر

دوست عزیزم، سلام!

شاید پدر شما در گذشته سختی‌های زیادی کشیده باشد و یا با زحمت فراوان، تمام چیزهایی را که شما به آن احتیاج دارید، فراهم می‌کند؛ برای همین است که دوست دارد شما قدر وسایل‌تان را بدانید و به خوبی از آن‌ها نگه‌داری کنید. البته احتمال دیگری هم وجود دارد؛ ممکن است در گذشته پدربزرگ شما هم، چنین رفتاری با پسرش که همان پدر شماست، داشته است و پدر شما بر طبق چیزی که از پدرش یاد گرفته است، همان رفتار را تکرار می‌کند.

به قول معروف، او اکنون همان رفتاری را با شما در پیش گرفته است که در کودکیِ خودش رخ داده است؛ البته این نوع ملاحظه‌کاری و حساب‌گریِ زیاد هم در زندگی خوب نیست. درست است که شما باید در زندگی صرفه‌جویی را یاد بگیرید، اما این هم به نوعی طرز فکر پدر شماست که تصور می‌کند این روش تربیتی، درست است. شما نمی‌توانید یک‌شبه نوع طرز فکر پدرتان را اصلاح کنید؛ اما با گذر زمان و تلاش قطعاً می‌توانید تغییراتی در او ایجاد کنید. شاید خوب باشد با پدرتان کمی صحبت کنید، و همان‌گونه که او دوست دارد، در نگه‌داری از وسایل‌تان کوشا باشید و به او نشان دهید که قدر زحمت‌هایش را می‌دانید.

از پدرتان بخواهید کمی استقلال به شما بدهد. مبلغی را به ‌عنوان ماهیانه در اختیار شما قرار دهد تا خودتان بتوانید با آن چیزهایی که نیاز دارید، تهیه و یا پس‌انداز کنید. طرز فکر پدر شما، نتیجه‌ی سال‌های گذشته است و نمی‌توان در طول یک شب، فکر او را عوض کرد؛ نیاز به زمان و صبر زیاد دارد.

اعتیاد پدر

سلام! خیلی ممنون که مشکلات ما را می‌خوانید و راهنمایی‌مان می‌کنید!

پدر من معتاد است. او حتی جلوی برادر کوچک من که سه سالش است، مواد مصرف می‌کند. پدرم خیلی خوش‌اخلاق است. رفتارش با ما خیلی خوب است. این‌که می‌گویند: معتادها بداخلاق و کم‌حوصله می‌شوند، پدر من اصلاً این‌جور نشده است. او همیشه ما را به گردش می‌برد و برای‌مان پول خرج می‌کند. هر وقت هم من به او می‌گویم: «مواد را کنار بگذار»، می‌گوید: «چشم!» اما کنار نمی‌گذارد. به خاطر همین اعتیادش، مادرم چند بار قهر کرده و از خانه رفته است؛ اما پدرم رفته و با خوش‌اخلاقی و هدیه‌های گران‌قیمت دوباره او را برگردانده. من می‌دانم که مادرم به خاطر اعتیاد پدرم خیلی غصه می‌خورد. به نظر شما، ما چه‌کار می‌توانیم بکنیم؛ لطفاً نگویید که او را در کمپ بخوابانیم؛ چون اصلاً طاقت دوری او را نداریم!

مینا. ج از زنجان

دوست خوبم، سلام!

ناراحتم از این‌که پدر شما با تمام تلاشی که برای ابراز محبت به شما انجام می‌دهد، حداقل جلوی شما و برادرتان سعی در مخفی کردن این عمل را ندارد.

در قدم اول پیشنهاد می‌کنم که در چنین موقعیت‌هایی وقتی پدرتان مشغول مصرف مواد مخدر می‌شود، شما آن فضا را ترک کنید. برادرتان را همراه خودتان ببرید. به اتاق یا حیاط بروید. تلاش کنید تا فکر خود و برادرتان را در آن ساعات به چیزهای دیگری معطوف کنید.

قدم دوم این‌که برای ترک پدرتان حتماً لزومی ندارد که او را به کمپ بفرستید؛ با چند جلسه مشاوره و روان‌درمانی هم می‌توانید در خانه او را ترک بدهید؛ البته اگر پدرتان واقعاً خودش بخواهد مواد مخدر را برای همیشه کنار بگذارد. فراموش نکنید که اگر بتوانید بفهمید پدرتان به چه دلیل گرفتار دام اعتیاد شده است، راحت‌تر می‌توانید به او برای ترک کمک کنید. اگر احساس می‌کنید که دوستان یا همکارانش سبب گرفتاری او در این بلای خانمان‌سوز شده‌اند، پدرتان را از معاشرت با آن‌ها دور کنید. نکته‌ی دیگر این‌که، ترک اعتیاد دو مرحله است؛ مرحله‌ی پاک کردن جسم، و مرحله‌ی دیگر پاک کردن روح و روان. در پاک کردن جسم در حالت سم‌زدایی از بدن، شما در منزل می‌توانید از حضور یک پزشک بهره گیرید. سیستم بدن هر کس با دیگری متفاوت است؛ هم‌چنین مدت‌زمان سم‌زدایی بدن از مواد مخدر برای هر نوع ماده‌ی مخدر، متفاوت است. پس این‌که زمان سم‌زدایی بدن چه‌قدر طول بکشد، کاملاً نسبی است. بعد از مرحله‌ی سم‌زدایی، مرحله‌ی پاک کردن روح و روان پدر شما از اعتیاد و مواد مخدر است. در این زمان، مسئولیت شما شروع می‌شود. احساس دل‌گرمی که شما می‌توانید به پدرتان بدهید و این‌که در کنارش هستید و می‌خواهید او را پاک و سلامت ببینید، همه می‌تواند کمک بزرگی باشد برای پدرتان تا فکر مصرف مواد مخدر را برای همیشه از سر به در کند.

دوست عزیزم! فراموش نکنید از همه‌ی این‌ها مهم‌تر این است که پدر شما خودش قلباً بخواهد که مواد مخدر را ترک کند. اگر این خواسته یک‌طرفه باشد و از سمت پدرتان هیچ تلاشی صورت نگیرد، تمام تلاش‌های شما بی‌فایده است.

CAPTCHA Image