تقویم


روزهای خرداد

سیدناصر هاشمی

یکم خرداد، ولادت حضرت امام حسینm

هر چه‌قدر ما درباره‌ی شهادت امام حسینm می‌دانیم، درباره‌ی بقیه‌ی زندگی ایشان چیزی نمی‌دانیم! مداحی می‌گفت: «من در مداحی از ظاهر امام صحبت کردم، آیت‌الله بهجت پیغام فرستاد که از ظاهر کم‌تر بگویید و کمی هم درباره‌ی بزرگی امامت ایشان صحبت کنید.»

در روایت است که چون حسین ‌بن ‌علیm به شهادت رسید، بر پشت مبارکش آثار پینه مشاهده کردند. علتش را از امام زین‌العابدینm پرسیدند. فرمود: «این پینه‌ها اثر کیسه‌های غذایی است که پدرم شب‌ها بر دوش می‌کشید و به خانه‌ی زن‌های شوهرمرده، کودکان یتیم و فقرا می‌رسانید.»

دوم خرداد، ولادت حضرت ابوالفضلm

هر وقت اسم حضرت ابوالفضلm را می‌شنوم، ناخودآگاه یاد ورزشکاران می‌افتم که هر وقت اسم ایشان را بر زبان می‌آورند، قدرت‌شان چندبرابر می‌شود. حضرت عباس، پهلوانی است که افسانه نیست و عاشقی است بیرون قصه‌ها. هر کجا که سخن از جوان‌مردی، مروّت و وفاداری است، ناخودآگاه نام حضرت ابوالفضلm به یادها می‌آید و افتخار می‌کنیم وارث دینی هستیم که از حسینm و ابوالفضلm به ما رسیده است.

سوم خرداد، ولادت حضرت امام زین‌العابدینm

بعضی مواقع قلم و زبان از ضربه‌ی شمشیر اثرگذارتر است. شاید کاری را که با زبان می‌شود انجام داد، با فدا کردن جان هزاران نفر نتوان انجام داد! این دقیقاً مصداق همان کاری است که امام سجادm انجام داد. ایشان به علت بیماری در جنگ با یزید شرکت نداشتند و به اسارت به شام برده شدند. در مجلسی که یزید هم حضور داشت، چنان خطبه‌ای خواندند که حضار منقلب شده و همه به گریه افتادند. یزید از ترس به مؤذن دستور داد اذان بگوید تا بلکه امامm دست از روشن‌گری بردارد. آن‌قدر سخنان امام سجادm کوبنده و توفنده بود که یزید هم به شماتت ابن‌مرجانه برخاست و مجبور شد اسرا را با احترام به مدینه بازگرداند.

نهم خرداد، ولادت حضرت علی‌اکبرm و روز جوان

و چه زیباست روز ولادت شبیه‌ترین مردم به پیامبر را که نیز پهلوانی نام‌آور است، روز جوان نامیده‌اند. امام حسینm روز عاشورا هنگامی که حضرت علی‌اکبر به میدان می‌رفت، فرمودند: «ای قوم! شاهد باشید، پسری را به میدان می‌فرستم که شبیه‌ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول‌اللهj است

سیزدهم خرداد، ولادت حضرت قائم k

هر چه در ماه‌های دیگر ولادت کم‌تر داریم، در عوض این ماه، ماه پربرکتی است. عروس و دامادها آماده و گوش به زنگ باشید! بروید هتل‌ها و تالارها را رزرو کنید که دیر کردن موجب پشیمانی است. از ما گفتن بود. پس‌فردا حق ندارید زنگ بزنید نشریه و هی شکایت کنید که چرا تالار نیست و از این حرف‌ها.

به نظرم این روز، یکی از روزهایی باشد که رکورد برگزاری جشن را بشکند.

چهاردهم خرداد، رحلت حضرت امام خمینیq و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری

شاید در هر قرن، به تعداد انگشتان دست هم نرسد افراد اثرگذار بر جامعه‌ی جهانی! درست است که انقلاب فقط در ایران بود؛ ولی شهرت امام چه از نظر هوش سیاسی و چه از نظر اخلاق، بسیار فراتر از مرزهای ایران بود؛ شخصیتی که با زندگی عارفانه و زاهدانه‌ی خود، همه‌ی سیاست‌مداران را متعجب کرده بود.

پانزدهم خرداد، قیام خونین پانزدهم خرداد

شاه می‌ترسید؛ از آشکار شدن کارهایش می‌ترسید، از امام می‌ترسید و از آگاهی مردم می‌ترسید. بعد از سخن‌رانی امام، ابهت شاه ریخت. مردم جرأت پیدا کردند و جلوی کاخ شاه شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. بعد از سخن‌رانی، امام دستگیر و روانه‌ی زندان شدند. مردم در اعتراض به این عمل شاه، تظاهرات کردند و نیروهای نظامی شاه هم در روز پانزده خرداد سال 42، مردم قم و تهران را به رگبار گلوله بستند و با این عمل، لکه‌ی بسیار ننگینی بر تارک نظام شاهنشاهی ماند.

29 خرداد، درگذشت دکتر علی شریعتی

استاد بود و نویسنده؛ بهتر بگویم تاریخ‌شناس و جامعه‌شناس، پژوهش‌گر دینی، مبارز، فعال مذهبی و سیاسی، شاعر و نویسنده‌ای چیره‌دست بود. این معلم شهید تا جایی که توانست، با نوشته‌ها و سخن‌رانی‌هایش مردم را بیدار می‌کرد. نفوذ کلام عجیبی داشت. جوانان بسیار دوستش داشتند. کتاب‌هایش هنوز هم طرف‌دار دارند؛ کتاب‌هایی چون: حسین وارث آدم، هبوط در کویر، تحلیل مناسک حج و...

31 خرداد، شهادت دکتر مصطفی چمران

همیشه فکر می‌کردم استادان دانشگاه افرادی هستند که فقط و فقط، مخ‌شان کار می‌کند و در انجام بقیه‌ی کارها ناتوان هستند؛ یا به عبارتی آن‌قدر درس خوانده‌اند و فکر و ذهن‌شان درس بوده که دست‌وپاچلفتی شده‌اند، تا این‌که زندگی‌نامه‌ی شهید چمران را خواندم و نظرم عوض شد؛ استادی که هم درس می‌خواند و هم می‌جنگید؛ کسی که علم و عمل را با هم داشت. او دکترایش را در آمریکا گرفت؛ ولی علمش را در ایران خرج کرد. در جبهه هم حضور داشت. با وسایل ابتدایی سلاح جنگی می‌ساخت. در جنگ‌های چریکی بسیار باهوش بود. خدمات بسیاری انجام داد و کارهای بسیاری هم داشت که با شهادتش ناتمام ماند. یادش گرامی!

CAPTCHA Image