ایران را بگردیم


 

یک روز در تنگه‌ی واشی

عدالت عابدینی

 

تنگه‌ی واشی

 

اگر می‌خواهید هوایی پرطراوت، صدای پرندگان آوازه‌خوان، گیاهان متنوع و راه‌رفتن در دره‌ی سنگی رودخانه‌ای خروشان را تجربه کنید، تنگه‌ی واشی یکی از بهترین انتخاب‌هاست. تنگه‌ای که در حدود هفده کیلومتری شهر فیروزکوه قرار گرفته است.

راه دسترسی

برای رفتن به تنگه، در کیلومتر دو جاده‌ی فیروزکوه- تهران، پس از ورود به جاده‌ای فرعی و طی ده کیلومتر، روستای «جلیزجند» نمایان می‌شود. این روستا در حاشیه‌ی یک دشت سرسبز با مزارع گندم، سیب‌زمینی و باغات مختلف بنا شده است. بعد از عبور از روستا و طی 5/4 کیلومتر در جاده‌ای که میان دشت و در کنار جوی‌های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده‌روی تنگه‌ی واشی شروع می‌شود .

مراحل پیاده‌روی

مسیر پیاده‌روی از ابتدای تنگه‌ی اول، طی سه بخش انجام می‌شود. بخش اول آن شامل مسیر پیاده‌روی در تنگه‌ی اول در مسافتی حدود ۲۵۰ متر است و بخش دوم شامل راه‌پیمایی در دشتی وسیع و بسیار زیبا با گیاهانی متنوع در حدود ۱۷۰۰ متر است. بخش سوم و پایانی هم، از مسیر تنگه‌ی دوم تا رسیدن به آبشار، که حدود هشت‌صد متر است. ارتفاع این آبشارِ دیدنی حدود پانزده متر است.

اثر تاریخی

در بخش اول پیاده‌روی، یک کتیبه‌ی تاریخی وجود دارد. این کتیبه با قدمتی ۱۸۵ ساله، دارای ابعادی شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی‌شاه، دورتادور آن روایت شده است. بزرگ‌ترین نقش برجسته‌ی این کتیبه، نقش شکارگاه با تصویر شاه و شاهزادگان با اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان مشاهده کرد. عجیب این‌که این کتیبه بسیار سالم مانده‌اند و عجیب‌تر چگونگی ساخت آن در مسیری آبی چنین خروشان، در آن زمان است.

شب‌مانی

مکان مناسبی ابتدای تنگه برای پارکینک خودروها در نظر گرفته شده است؛ ضمن این‌که آلاچیق‌هایی هم برای شب‌مانی و استراحت مسافران تدارک دیده شده است و با دادن مبلغی می‌توان شب را در آن‌جا به استراحت پرداخت. *

CAPTCHA Image