در کوچه پس کوجه های نوجوانی


 

تقلب کردم، گیر افتادم

مهدیس حسینی

کارشناس روانشناسی بالینی

توی دردسر افتادی؟ حتی کمی هم تحقیر شده‌ای. ولی برخلاف آنچه فکر می‌کنی علتش این نیست که همه آگاه شده‌اند که تو تقلب کرده‌ای بلکه دلیلش خود تقلب است .

کاغذهای کوچکی زیر آستین بلوزت پنهان کرده‌ای و یا فرمول‌های ریاضی را روی دستت نوشته‌ای؟ خب یک بار موفق شدی و مراقب متوجه تقلب کردن تو نشد ولی فکر می‌کنی تا کی هیچ‌کس متوجه تو نخواهد نشد. فراموش نکن اگر به تقلب عادت کنی خیلی زود به یک حقه‌باز حرفه‌ای تبدیل می‌شوی. در عین حال هر زمان هم که نمره خوبی می‌گیری هم‌کلاسی‌هایت سرشان را به سمت تو بر می‌گردانند و پوزخند می‌زنند چرا که نمره‌ات جای شک دارد. وقتی هم که سعی و تلاش می‌کنی و عقب‌ماندگی‌ات را جبران می‌کنی و درس می‌خوانی بچه‌ها باور نمی‌کنند .

اصلاً می‌دانید تاریخچه تقلب از چه زمانی شروع می‌شود؟

تاریخچه‌ی تقلب از جایی شروع می‌شود که حسن کچل برای نخستین بار به مکتب رفت. از بد ماجرا همان روز، روز برگزاری امتحان کودکان بود. پس حسن کچل از روی تنبلی، چشمان چپش را بر روی ورقه‌ی بغل‌دستی‌اش انداخت تا نکته‌ای بس ارزشمند را از ورقه‌ی همکلاسی‌اش ببیند. این بود که اولین تقلب تاریخ بشری انجام شد.

خوب این یک شوخی بود اما فراموش نکن اگر به تقلب کردن عادت کنی در امتحانات نهایی که نمی‌توانی از تقلب‌هایت استفاده کنی، گرفتار می‌شوی .

اصلاً به نظر خودت آیا راهش این است که اگر سوالی را سر جلسه امتحان نتوانستی حل کنی، تقلب کنی؟

شاید درس را خوب متوجه نشدی آیا بهتر نبود رفع اشکال می‌کردی؟

اصلاً می‌دانی آماده کردن برگه‌های تقلب، سه برابر نوشتن ورقه‌های یادگیری وقت می‌برد؟

بیایید با خودتان فکر کنید و ببینید اگر جواب سؤال به ذهنتان نمی‌رسد و یا از خاطرت رفته، صرف انرژی و زمان برای تقلب از روی دست بغل‌دستی که نمی‌دانی جواب را درست نوشته یا نه؟ درست است؟! خودت تمرکز کن و به حافظه‌ات فشار بیاور و یا یک بار دیگر سعی کن سؤال را خودت حل کنی فراموش نکن دوره کردن دروس با هم‌کلاسی‌ها و یا رفع اشکال از آن‌ها، بهتر و ماندگارتر از کپی‌برداری از ورقه امتحان آن‌هاست .

راستی یک سؤال به نظر تو اگر همه‌ی مردم دنیا تقلّب کنند، دنیای امروز ما به چه شکلی در خواهد آمد؟ یا چه احساسی پیدا خواهی کرد، اگر بدانی دکتری که در زمان بیماری‌ات به او مراجعه کردی در زمان تحصیلی‌اش تقلّب کرده است؟(آیا نمی‌ترسید از اینکه داروهایی را که برایتان تجویز کرده است مصرف کنید)

اینکه چرا دانش‌آموز به تقلب کردن می‌پردازد دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد

شاید دانش‌آموز به خاطر مشکلات خانوادگی و یا دعوای پدر و مادر نتوانسته خوب درس خود را بخواند و چون دوست ندارد نمره تک بگیرد رو به تقلب می‌برد و یا با توجیه این‌که چون درس‌ها بسیار سخت است و با دلیل اینکه نمی‌تواند درس را یاد بگیرد مجبور به تقلب می‌شود که راه بسیار آسانی برای گرفتن نمره است .

در عین حال عوامل دیگری مانند فشار روانی از طرف مدرسه و یا خانواده که شاید باعث تقلب کردن می‌شود، همه قابل بررسی است.

پیشنهاد می‌کنم که در این زمینه  با مشاور مدرسه‌تان مشورت کنید. *

CAPTCHA Image