در کوچه‌پس‌کوچه‌های نوجوانی/تبدیل یک 8 کوچولو...


مهدیس حسینی (کارشناس روان‌شناسی بالینی)

نفس نفس می‌زنید. احساس می‌کنید هر لحظه ممکن است قلب‌تان از توی سینه‌‌ی‌تان خارج بشود. با ترس همان‌طور که مراقب هستید کسی وارد اتاق‌تان نشود، سعی دارید به شکلی ناشیانه نمره‌ی بدی را که گرفته‌اید، به نمره‌ای خوب بدل کنید. با خودتان می‌گویید اگر پشت سر نمره‌ی هشتی که گرفته‌ام، عدد یکِ ناقابل را اضافه کنم چه اتفاقی می‌افتد؛ جز این‌که پدر و مادرم از دیدن نمره‌ام ناراحت نمی‌شوند یا حتی خوش‌حال هم می‌شوند؛ اما فکر می‌کنی با دست‌کاری در نمراتت می‌توانی شخصیتی برای خودت دست و پا کنی. فکر می‌کنی همه به شما می‌گویند که دانش‌آموز خوب و نمونه‌ای هستی؟ ولی بدبختانه با این کار سابقه‌ی بدی از خودتان به جا می‌گذارید.

خودتان هم خوب می‌دانید که نمره‌ی 18 نگرفته‌اید...

دوست خوب من! هر آدمی ممکن است نمره‌ی بدی در امتحان بگیرد؛ این‌که جرم نیست؛ اما فراموش نکن که تقلب در کارنامه جرم است.

تو شکست را پیروزی نشان داده‌ای. اگر بدانی برای چه نمره‌ی ضعیف گرفته‌ای، شاید بتوانی با کمی تلاش آن را جبران کنی؛ ولی دست‌کاری در کارنامه را دیگر نمی‌توان درست کرد و در عین حال، خودت را در معرض خطر بزرگی قرار داده‌ای که چندان کار عاقلانه‌ای نیست و بدتر از نمره‌ی صفر گرفتن است!

فراموش نکن با این کاری که انجام دادی، چندین اشتباه مرتکب شدی.

اول، به جای آن‌که متوجه اشتباهت شوی، روی آن سرپوش گذاشتی.

دوم، دیر یا زود همه از کار اشتباهی که انجام دادی آگاه می‌شوند.

سوم، پدر و مادرت وقتی بفهمند چه‌کار کرده‌ای، از تو ناامید می‌شوند و اعتمادشان را به تو از دست خواهند داد.

چهارم، اگر از این به بعد نمره‌ی خوبی بگیرید، ناباورانه به شما نگاه می‌کنند؛ حتی ممکن است آن را بر زبان بیاورند به نوعی که شنیدنش باعث ناراحتی شما شود.

حالا نوبت توست:

 شجاع و محکم باش. چند نفس عمیق بکش و آن عدد یکی را که پشت سر نمره‌ی هشت خود گذاشته‌ای، از روی صفحه پاک کن. قوی باش و پیش از آن‌که همه‌چیز روشن شود، خودت اصل موضوع را به پدر و مادرت بگو.

باور کن حتی اگر تو را سرزنش کنند، در دل‌شان به تو افتخار می‌کنند.

انسان، مسئول کارهای خودش است. اگر نمره‌ی بد گرفته‌ای، باید عواقب آن را تحمل کنی. سعی کن و به خودت قول بده تلاش کنی تا در امتحان بعدی در این درس بهترین نمره‌ی کلاس را از آنِ خود کنی.

اگر در فهمیدن صورت‌مسئله‌ای مشکل داری، از معلم و هم‌کلاسی‌هایت کمک بگیر.

فراموش نکن خواستن، توانستن است. همیشه سعی کن به دور از گول‌زدن دیگران، آن‌چه را هستی به آن‌ها نشان دهی. تظاهر به این‌که دانش‌آموز زرنگی هستید و در درس‌های خود موفق‌اید، جز این‌که بیش‌تر شما را از خود واقعی‌تان دور کند و در عین حال اعتماد دیگران از شما سلب شود، چیزی در پی ندارد.

CAPTCHA Image