روزهای جهانی/ روز جهانی تلویزیون

نویسنده


پیرزن خیلی دلش می‌خواهد پرسشی را که مدت‌هاست در ذهنش وول می‌خورد از فامیل‌شان که در تلویزیون برنامه اجرا می‌کند بپرسد؛ اما همیشه خجالت می‌کشد. مدت‌ها می‌گذرد تا این‌که یک روز دل به دریا می‌زند و می‌گوید:

- حاج‌حبیب‌آقا سؤالی داشتم!

- چه سؤالی حاج‌خانم!

- این‌که شما از تو تلویزیون ما رو می‌بینید یا نه؟

- (با خنده): چه طور مگه؟

- آخه ننه‌جون! بعضی وقت‌ها سر آدم بازه، نوه‌ها یک‌دفعه پیچ تلویزیون رو می‌زنن...

این مقدمه‌ی کوتاه بهانه‌ای بود برای معرفی روزی که خودش چندان آشنا نیست؛ اما چیزی را گرامی می‌دارد که شهرتی بی‌نظیر دارد: روز جهانی تلویزیون.

- «جعبه‌ی جادویی» لقبی است که به تلویزیون داده‌اند تا همه بدانند این وسیله چه اثر شگرفی در فرهنگ و تمدن ملل بر جای گذاشته است.

- در دانش‌نامه‌ی رشد می‌خوانیم که: «تلویزیون یک ابزار مخابراتی برای ارسال و دریافت عکس‌های متحرک و صدا از یک‌ فاصله‌ی دور است. این لغت به تمام بخش‌ها و برنامه‌های تلویزیون و پخش آن‌ها اشاره می‌کند. کلمه‌ی تلویزیون یک کلمه‌ی دو قسمتی است که از زبان یونانی و لاتین می‌آید. «تل» در یونانی به معنای دور در حالی‌که «ویزیون» به معنای دیدن یا بینایی  است.»

- اختراع تلویزیون را به «جان لوگی برد» نسبت می‌دهند که اسکاتلندی بود و در سال  1884 میلادی (1263 شمسی) به این محصول دست‌ یافت.

- «لوگی برد» در سال ۱۹۲۶ میلادی (1305 شمسی) اولین ایستگاه تلویزیونی جهان را راه‌اندازی کرد و آن را «تی‌وی ۲» نامید.

- نخستین خانواده‌های اروپایی در اوایل سال

 ۱۹۴۰ میلادی (1319 شمسی) دور هم به تماشای جعبه‌ی جادویی نشستند. در آن زمان تلویزیون ابزاری تجملاتی بود که بیش‌تر در خانه‌ی افراد ثروتمند استفاده می‌شد. دوستان و همسایه‌هایی که از این امکان محروم بودند، در خانه‌ یکی از تلویزیون‌دارها جمع می‌شدند و از تماشای برنامه‌ها لذت می‌بردند!

- افتتاح اولین ایستگاه تلویزیون در ایران به ساعت 17 روز جمعه مورخ 11 مهر 1337 برمی‌گردد؛ آن‌ هم به همت بخش خصوصی.

- افتتاح اولین ایستگاه‌های استانی هم چهار سال بعد اتفاق افتاد؛ آن‌ هم به ترتیب در شهرهای ارومیه و اهواز.

- اولین شخصی که تصویرش از تلویزیون ملی ایران پخش شد کسی نبود جز هنرمند معروف، زنده‌یاد «منوچهر نوذری».

- «جواد بنایی» و «هوشنگ محمودی» هم اولین مجریان تلویزیون در ایران بودند. هوشنگ محمودی اجرای برنامه‌ی کودک را بر عهده داشت.

- تلویزیون بنا به فرموده‌ی امام خمینی q دانشگاه انسان‌سازی است و بر برنامه‌سازان

رسانه‌ی ملی است که از این دستگاه بزرگ بهترین استفاده را ببرند.

- امروزه هفده شبکه‌ی سراسری، ده شبکه‌ی برون‌مرزی، 34 شبکه‌ی استانی و دو شبکه‌ی اینترنتی، بخش سیمای رسانه‌ی ملی جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند.

- در سال 1996 میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با هدف ترغیب کشورهای مختلف به تبادل برنامه‌های تلویزیونی برای گسترش صلح، توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی در سطح جوامع سی‌ام آبان (21 نوامبر) را روز جهانی تلویزیون نام‌گذاری کرده است.

 

CAPTCHA Image