حساب و کتاب/ این آدم‌ها

نویسنده


نگاهی به زندگی آدم‌های موفق در هر زمینه‌ای می‌تواند سرمشق خوبی برای رسیدن به موفقیت باشد. حالا که بحث درباره‌ی حساب ‌و کتاب و پول زیاد است، بهتر دیدم سراغ آدم‌های موفق در این عرصه بروم و ببینم زندگی و کارشان چگونه می‌گذرد. این بار سراغ مردی به اسم «وارن بافت» رفتم؛ مردی با موهای سفید که گرد پیری روی سرش نشسته و هم‌چنان سرحال و بشاش است. او دومین مرد ثروت‌مند جهان لقب گرفته و کارخانه‌ی تولید هواپیمای جت دارد. حسابش را بکن این آدم چه‌قدر می‌تواند پول‌دار باشد. حتماً فکر می‌کنی او باید هر روز در هواپیمای خصوصی به این کشور و آن کشور سفر کند و ویلاهای آن‌چنانی داشته باشد اما...

بهتر است درباره‌ی او بیش‌تر بدانید. یازده ساله بود که اولین سهام خود را خرید. او هنوز هم فکر می‌کند خیلی دیر شروع کرده است . وقتی چهارده ساله بود، اولین زمین کشاورزی خود را خریداری کرد. فکر می‌کنی پولش را از کجا آورده بود؟ او در آن سال‌ها در کنار درس، روزنامه‌فروشی می‌کرد و با پس‌اندازی که کرده بود، توانست زمین بخرد.

خیلی از ثروت‌مندان هستند که راه‌به‌راه خانه، ماشین و وسایل خود را عوض می‌کنند و دوست دارند متنوع زندگی کنند؛ اما وارن این‌گونه فکر نمی‌کند. او هنوز در خانه‌ای زندگی می‌کند که سه اتاق خواب دارد. وارن این خانه را پنجاه سال پیش خرید.

این، یکی از رموز آرامش است؛ خانه‌ای داشته باشی و به آن راضی باشی. وقتی در خانه آرامش باشد، بهتر می‌توان درباره‌ی کارهای دیگر تصمیم گرفت. او می‌گوید هرچه می‌خواهد در این خانه وجود دارد.

این مرد بزرگ، شخصیت کمی نیست. حتماً می‌تواند راننده‌ی خصوصی داشته باشد و هر روز هرجا که بخواهد برود، سر ساعت راننده با ماشین جلو درِ خانه آماده باشد. اما او همیشه خودش رانندگی می‌کند و هیچ راننده و محافظی ندارد .

شنیدی که می‌گویند کوزه‌گر از کوزه‌ی شکسته آب می‌خورد؟ البته این مَثَل کمی شبیه به کار اوست. این مرد ثروت‌مند با آن‌که مالک بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی جت خصوصی است، هیچ‌گاه با هواپیمای شخصی خود مسافرت نمی‌کند.

وارن بافت، هیچ‌گاه یک موبایل یا حتی یک کامپیوتر نداشته است . حالا بعضی از بچه‌ها  را تصور کن. هنوز کامپیوتر خانه قسط‌هایش تمام نشده که پدر و مادر را مجبور می‌کنند موبایل بخرند. بعد از این‌که از موبایل خسته شدند، سراغ تبلت می‌روند. و پدر خانه باید همه‌اش پایش به بازار باشد و درباره‌ی جدیدترین تکنولوژی روز تحقیق کند. تا حالا از خودت پرسیدی چرا خیلی از ثروت‌مندان یک موبایل معمولی ساده دارند؟ این به خاطر خساست‌شان نیست؛ آن‌ها ساده‌ترین چیز را انتخاب می‌کنند که وقت‌گیر نباشد.

یکی دیگر از راه‌های موفقیت، ارتباط با آدم‌های موفق است. این‌ها می‌توانند کمک بزرگی برای انسان باشند. وارن بافت، سال‌ها پیش با بیل گیتس، ثروت‌مندترین مرد روی زمین دیدار کرد. او برای نیم‌ ساعت برنامه‌ریزی کرده بود که با هم حرف بزنند و بعد هرکسی سراغ کار خودش برود؛ اما بعد از آن دیدار، دیدارهای زیادی روی داد و دوست صمیمی و همکار خوبی برای هم شدند.

وارن بافت نتیجه‌ی تلاش‌های خود را در حرف‌های مفید و مؤثری خلاصه کرده است. فکر می‌کند گوش‌دادن و عمل‌کردن به این حرف‌ها کمک بزرگی به انسان می‌کند. البته شاید همه‌ی این حرف‌ها را کم‌وبیش از بزرگان دین که هزاران سال پیش از ما بودند شنیده باشی؛ اما شنیدن این حرف از کسی که سال‌ها تجربه کرده جالب است. این ‌هم توصیه‌های دومین مرد ثروت‌مند جهان:

- سعی نکنید با اموال خود به دیگران فخر بفروشید؛ تنها از چیزهایی که دارید خودتان لذت ببرید .

- پول خود را برای چیزهای غیرضروری خرج نکنید؛ بلکه سرمایه‌گذاری‌ای کنید که واقعاً به آن‌ها احتیاج دارید .

- شادترین مردم کسانی نیستند که لزوماً بهترین چیزها را داشته باشند؛ افرادی هستند قدر امکاناتی را که دارند می‌دانند .

- همیشه می‌دانستم که ثروت‌مند می‌شوم؛ حتی یک لحظه هم به آن شک نکردم.

- اگر این‌طور تصور می‌کنید که در طول ده سال به آسانی نمی‌توانید به یک‌سری از اهداف‌تان برسید؛ پس حتی ده دقیقه هم به این اهداف فکر نکنید.

- نوع جنگ من برنده شدن است و دیگر هیچ.

 

CAPTCHA Image