در سایه‌ی قلم

نویسنده


در سال 1907 در سوئد به دنیا آمد. او یکی از مشهورترین زنان نویسنده در جهان است که بیش از هفتاد جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته و بسیاری از آن‌ها نیز به زبان‌های مختلف در دنیا ترجمه شده است. او از جمله نویسندگانی است که با انتشار کتاب‌هایش بلافاصله به نویسنده‌ای محبوب در میان مردم تبدیل شد.

آستریدلیندگرن در سال 1948 از طرف مجله‌ی دامرنازورد مأموریت یافت تا مقالاتی کوتاه درباره‌ی جامعه‌ی آمریکا بنویسد؛ اما لیندگرن در همان ابتدای ورودش به آمریکا به علت مواجه شدن با تبعیض نژادی که در آن کشور درباره‌ی سیاهان اعمال می‌گردید، متأثر و ناراحت شد و چند سال بعد این مقالات را تحت عنوان کتابی به نام کتی در آمریکا منتشر کرد.

یکی از معروف‌ترین کارهای لیندگرن کتاب پی‌پی جوراب بلند است. لیندگرن خود درباره‌ی این کتاب می‌گوید: تولد پی‌پی در یکی از روزهای سال 1941 اتفاق افتاد. در آن روز دخترم کارین که هفت سال داشت از من خواست که قصه‌ای برایش بگویم. پرسیدم چه قصه‌ای؟ او گفت قصه‌ی پی‌پی جوراب بلند. در آن لحظه بی‌آن‌که از او بپرسم پی‌پی چه کسی است شروع به گفتن قصه‌ای درباره‌ی پی‌پی کردم. سه سال بعد از آن قصه‌های پی‌پی را نوشتم و روز تولد دخترم به او هدیه دادم. یک نسخه از آن را هم برای یک ناشر فرستادم؛ اما ناشر آن را پس فرستاد. سال بعد آن دست‌نوشته‌ها را در مسابقه‌ای که برای کتاب‌های کودکان برگزار می‌شد فرستادم و موفق به دریافت جایزه‌ی اول در آن مسابقه شدم و بعد از آن به سرعت کتاب منتشر شد، فروش زیادی کرد و از آن سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی زیادی ساخته شد و به زبان‌های بسیاری در دنیا ترجمه شد.

لیندگرن بعد از چاپ کتاب پی‌پی جوراب بلند به یک نویسنده‌ی جهانی تبدیل شد و تا سال 1970 سرپرستی کتاب‌های کودکان در شرکت انتشاراتی Raben sjogren بزرگ‌ترین ناشر کتاب‌های کودکان در سوئد را به عهده گرفت.

کتاب‌های لیندگرن علاوه بر کودکان در میان بزرگ‌سالان نیز مخاطبان بسیاری دارد. یکی از این کتاب‌ها، کتاب دره‌ی گل سرخ است که بعد از چاپ در سال 1973 بارها تجدید چاپ و از آن فیلم‌های بسیاری نیز ساخته شد. از کتاب‌های دیگر لیندگرن می‌توان میومیوجان، دزد در جنگل نیست، آدم‌ربایان، بچه‌های شلوغ، رینا دختر غارت‌گر، رامسوس و مرد آواره، کارلسون روی پشت‌بام و داستان‌های امیل را نام برد.

در سال 1967 در جشن شصت سالگی لیندگرن مؤسسه‌ی رابن و شوگرن جایزه‌ی ادبی جدیدی را پایه‌گذاری کرد که آن را به احترام لیندگرن به نام جایزه‌ی ادبی آستریدلیندگرن نام نهاد.

از جوایزی که آستریدلیندگرن تاکنون دریافت کرده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-جایزه‌ی جهانی کتاب کودک و نوجوان

2- مدال طلای بزرگ آکادمی سوئد

3- جایزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان آلمان

4- مدال هانس کریستین اندرسن

5- جایزه‌ی صلح کتاب‌فروشی‌های آلمان

 

CAPTCHA Image