علمی/ هفت پرنده‌ای که گینسی شدند


دسته‌های مختلفی از پرندگان در آسمان پرواز می‌کنند و هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. پرندگان به مانند انسان‌ها رکوردهای خاصی را در اختیار دارند؛ که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. این رکوردها گاهی جالب و گاهی عجیب هستند. دانستن برخی از رکوردهای جالب و شگفت‌انگیز خالی از لطف نخواهد بود.

1- بدل‌کارترین پرنده

بدل‌کاری با هواپیما را حتماً دیده‌اید که در طی آن خلبان پرواز‌های حیرت‌آوری انجام می‌دهد؛ و چندین بار با جانش بازی می‌کند؛ اما شاید این نکته را ندانید که تمام این کارها از روی پرنده‌ای به نام «رولر اروپایی» گرفته شده است. این پرنده به عنوان بدل‌کارترین پرنده‌ی دنیا شناخته می‌شود. حرکات جالب این پرنده از دورهای سیصد و شصت درجه در حال پرواز تشکیل می‌شود. هم‌چنین در جنگل سعی می‌کند با سرعت از میان شاخه‌های درختان عبور کند. این پرنده قادر است هر مانور خاص و خطرناکی را انجام دهد.

2- قوی‌ترین پرنده

با توجه به این‌که پرنده‌های قدرت‌مند بسیاری در دنیا زندگی می‌کنند؛ اما «عقاب هارپی» لقب قوی‌ترین را به خود اختصاص داده است. این عقاب اهل آمریکای ‌جنوبی بوده و در سن بلوغ نزدیک به ده‌کیلوگرم وزن دارد. این عقاب می‌تواند فشاری معادل با دویست‌کیلوگرم بر متر مربع را با پنجه‌هایش وارد کند. این نیرو به تنهایی می‌تواند بازوی انسان را مانند چوب خشک، خرد کند. «عقاب هارپی» هم‌چنین توانایی کشتن حیوانات بزرگی مانند میمون را نیز دارد.

3- کوچک‌ترین پرنده

از دل جنگل‌های کوبا پرنده‌ای به نام «هامنگبرد» بیرون آمده که سال‌هاست رکورد کوچک‌ترین پرنده‌ی دنیا را در اختیار دارد. این پرنده تنها دو سانتی‌متر طول دارد و به راحتی روی شاخه‌ای به باریکی مداد زندگی  می‌کند. از جمله نکته‌ی جالب در مورد این پرنده رکورد بال زدن آن در ثانیه است. این پرنده توانایی آن را دارد که هشتاد بار در ثانیه بال‌های خود را تکان دهد. این پرنده با توجه به جثه‌ی کوچکی که دارد خیلی کم شکار می‌شود و معمولاً به عنوان دوست تمام پرنده‌ها شناخته می‌شود.

4-  عمیق‌ترین شناگر

پنگوئن‌ها به خاطر ظاهری که مشابه با انسان‌ها در خارج از آب دارند؛ و البته سبک بامزه‌ی راه رفتن‌شان بسیار محبوب هستند. این پرنده‌ها در آب کمی متفاوت‌اند؛ زیرا برخلاف انسان‌ها توانایی‌های بسیار عجیبی دارند. بیش‌ترین عمقی که انسان‌ها توانسته‌اند بدون دستگاه به آن برسند بیش از هفتاد متر نیست؛ ولی پنگوئن‌ها به طور شگفت‌انگیزی می‌توانند تا عمق پانصد متری از اقیانوس‌ها پایین بروند.

5- بلندپرواز‌ترین

کرکس بلندپروازترین پرنده‌ی دنیاست، البته کرکس‌ها به تیزپروازی، دوربینی و درازی عمر نیز معروف‌اند. کرکس‌ها در همه‌ی قاره‌ها یافت می‌شوند به‌ جز در اقیانوسیه و جنوبگان. این پرنده می‌تواند تا ارتفاع 11274 متری از زمین پرواز کند.

6- قدیمی‌ترین گونه‌ی پرندگان زنده

معمولاً با شنیدن کلمه‌ی ابتدایی‌ترین به یاد موجوداتی می‌افتیم که چهره‌ای به مانند دایناسورها داشته باشند؛ اما در میان پرندگان «هوآتزین» قدیمی‌ترین گونه‌ی پرنده‌ای است که هنوز هم روی زمین زندگی می‌کند. «هوآتزین» دارای چهره‌ای به مانند دایناسورهاست و نکته‌ی جالب در مورد آن این است که دستگاه گوارشی به مانند گاوها دارد.

7- سریع‌ترین پرنده

- در هوا، قوش تیزپر(peregrine falcon ) مسابقه‌ی سرعت را می‌‌برد. این پرنده هنگامی که به سوی طعمه شیرجه می‌رود به سرعت 885 تا 4345 کیلومتر می‌رسد.

- گونه‌ای از مرغ ماهی‌خوار ساکن در مناطق بریتانیا یکی از قدیمی‌ترین انواع از پرندگان در جهان است که با طی مسافتی معادل 722 مایل در یک روز عنوان سریع‌ترین پرنده‌ را نیز به خود اختصاص داده است.

بررسی‌های انجام‌شده روی 38 میلیون پرنده که طی یک‌صد سال اخیر شناسایی شده‌اند،‌ این پرنده را سریع‌ترین پرنده اعلام کرده است. مرغان ماهی‌خوار غالباً برای علاقه‌ی فراوان‌شان به صید ماهی معروف شده‌اند؛ اما این بار یک مرغ ماهی‌خوار عنوان سریع‌ترین پرنده را از آن خود کرده است.

این پرنده حدفاصل بین سواحل جنوبی ایرلند تا منطقه‌ی شمالی دانمارک را با سرعت سی مایل در ساعت پرواز می‌کند.

- یکی دیگر از سریع‌ترین پرندگان که محققان دانشگاه کالیفورنیا موفق به کشف آن شدند مرغ مگس‌خوار آنا نام دارد.

این پرنده در جریان پرواز پس از رسیدن به پایین‌ترین نقطه به سمت بالا اوج می‌گیرد و آن‌قدر سرعت می‌گیرد که سرنشینان هواپیماهای جت در صورت تحمل این سرعت، بی‌هوش خواهند شد.

محققان آمریکایی گفته‌اند که سرعت این پرنده دوبرابر سرعت یک جت جنگی در ساعت است .

گفته می‌شود این پرنده در هنگام بالارفتن و پایین آمدن از فضا، سرعت آن تا ١٥٠٠ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا می‌کند .

 دانشمندان اعلام کردند که یکی از کوچک‌ترین پرندگان جهان «مرغ مگس‌خوار کوچک» سریع‌ترین جاندار روی زمین است. این شتاب حیرت‌انگیز با استفاده از چند سری دوربین پرسرعت دیده شده است؛ هنگامی که این پرنده‌ی ده سانتی‌متری برای جلب توجه جفت خود از ارتفاعی برابر سی متر با سرعتی برابر 93 کیلومتر بر ساعت به پایین شیرجه می‌زند. در واقع سرعت این پرنده در این شرایط 385 برابر ابعاد بدن خود در ثانیه است که این رکورد، نسبت به سرعت‌های پیشین رکوردی جدید به شمار می‌رود. این در حالی است که سرعت سریع‌ترین جت جنگنده 150 برابر ابعاد بدنه بر ثانیه و سرعت ورود شاتل فضایی به اتمسفر 207  برابر ابعاد بدنه بر ثانیه اعلام شده است.

زمانی که این پرنده به حداکثر سرعت خود می‌رسد، صدایی بسیار بلند از خود ایجاد می‌کند
که ناشی از حرکت سریع پرهای خارجی دُم این پرنده است.

یکی دیگر از سریع‌ترین پرندگان در دنیا نوعی شاهین با نام (peregrine ) است که بنابر اندازه‌گیری منابع مختلف در زمان پرواز سرعتی 320 کیلومتری پیدا می‌کند. طول بدنش ۳۴ تا ۵۸ سانتی‌متر و طول بال‌های باز آن ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است و در هر پنج قاره‌ی جهان زندگی می‌کند.

 

CAPTCHA Image