در سایه‌ی قلم/ سامپه گوسینی

نویسنده


او را می‌توان یکی از معروف‌ترین نویسنده‌های داستان‌های کمیک استریپ دانست که در چهارده اوت 1926 در پاریس به ‌دنیا آمد؛ اما در همان کودکی به‌ دلیل مسائل معیشتی مجبور شد همراه والدین خود به آرژانتین مهاجرت کند. بعد از آن نیز به آمریکا رفت. سامپه گوسینی در آمریکا به آموزش نقاشی پرداخت؛ اما موفقیت چندانی در این زمینه کسب نکرد. بعدها او با موریس (تصویرگر داستان‌های لوک) آشنا شد و توانست شانس خود را در زمینه‌ی داستان‌نویسی به صورت جدی بیازماید. این آشنایی چندی بعد تبدیل به دوستی عمیق شد به طوری که گوسینی پس از بازگشت به اروپا کارش را در بلژیک با موریس در خصوص داستان‌نویسی کمیک‌های لوک خوش‌شانس آغاز کرد؛ چراکه او موریس را مکمل خود احساس می‌کرد. این همکاری تا سال 1977 ادامه داشت.

تفاوت اصلی گوسینی با دیگر نویسندگان را شاید بتوان در این دانست که او یک طنزنویس واقعی بود. همین ویژگی هم باعث افزایش دوست‌داران و هواداران او شد. سامپه گوسینی برخلاف موریس، فعالیت داستان‌نویسی خود را صرفاً به ماجراهای لوک خوش‌شانس محدود نکرد و برای مدت قابل توجهی سردبیری مجله‌ی پیلوت را به عهده گرفت. او همچنین فیلم‌نامه‌ی تعدادی از انیمیشن‌های سینمایی و تلویزیونی را به رشته‌ی تحریر درآورده است. او در آخرین اثر خود گفته که بزرگ‌ترین خدمتی که ما به کودکان و نوجوانان کرده‌ایم پرورش قدرت تخیل آنان بوده است؛ که تصور نمی‌کنم این خدمت ناچیزی باشد.

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارهای گوسینی، چاپ مجموعه داستان‌های طنز نیکلاکوچولو است. این مجموعه داستان‌ها، درباره‌ی پسربچه‌ی بازیگوشی به نام نیکلاست و اتفاق‌های شیرین و جذابی که او با دوستان، هم‌کلاسی‌ها و خانواده‌ی خود دارد. اتفاق‌های عجیب و خنده‌دار این کتاب باعث شده است که عنوان کتابی برای کودکان هفت تا پیرمردان هفتادساله در پشت جلد آن نقش ببندد. چاپ اولین سری از این کتاب‌ها به 29 مارچ 1959 برمی‌گردد. فیلم سینمایی نیز با همین عنوان در سال 2009 از این مجموعه ساخته شد. از جمله کتاب‌های این مجموعه می‌توان به نیکلاکوچولو و همسایه‌هایش، نیکلاکوچولو و زنگ تفریح، نیکلاکوچولو و دوستان، نیکلاکوچولو و دردسرهایش، نیکلاکوچولو و تعطیلات، نیکلاکوچولو و کارخانه‌ی شکلات‌سازی و نیکلاکوچولو و گاوبازی اشاره کرد.

 

CAPTCHA Image