سرمقاله/ تابستانت پر از نوجوانی...

نویسنده


بعضی‌ها می‌گویند: تابستان، یعنی برنامه‌ریزی سفت و سخت، رفتن به کلاس‌های جورواجور و قهرکردن با همه‌ی خوشی‌ها. وقتی پای قهرکردن وسط بیاید، هیچ چیزی برای آدم خوش‌آیند نیست؛ اما همین بعضی‌ها آن را خوب می‌دانند؛ چون می‌گویند برای آینده باید تلاش کرد. حالا هی برای‌شان توضیح بده، برنامه‌ریزی خشک و غیرقابل تحمل چه ربطی به آینده دارد؟ گوش که نمی‌دهند هیچ، بر حرف خودشان پافشاری می‌کنند. آینده را وقتی می‌توان ساخت که با خوشی‌ها قهر کرد. انگار یادشان رفته، قهرکردن بد است و خدا هم آن را دوست ندارد!

بعضی‌ها می‌گویند: تابستان، یعنی تا هر وقت خواستی بخواب؛ بیدار بودن کسالت‌آور است. آدم یاد «مدرسه‌ی موش‌ها» می‌افتد. خوش‌خواب که یادتان هست؟ همیشه عاشق خواب بود و از دنیا بی‌خبر. بعضی‌ها بی‌خبری را دوست دارند. دوست دارند از خواب‌ها خبر داشته باشند، بی‌دردسر به آرزوهای‌شان برسند، سفر کنند، آدم‌ها، خیابان‌ها، کوه‌ها و رودها را ببیند، به هر جا سرک بکشند، آخر کار هم از خواب بیدار شوند و هیچ مسئولیتی نداشته باشند.

بعضی‌ها می‌گویند: تابستان، یعنی تفریح؛ فقط و فقط الکی خوش بودن. این بعضی‌ها برای‌شان نوع تفریح فرق نمی‌کند. انگار تابستان آفریده شده تا خوش باشی! فکر هیچ چیز و هیچ کس را نکنی؛ حتی فکرکردن به خودت، یعنی وقت تلف‌کردن.

آسمانه می‌گوید: تابستان، یعنی برنامه‌ریزی واقعی، آشتی‌کردن با خودت و با استعدادهای جورواجورت.

آشتی‌کردن را همه دوست دارند؛ مخصوصاً که آشتی با خودت باشد. خودت را تحویل بگیری، به خودت هدیه بدهی و قربان‌صدقه‌ی خودت بروی. آن وقت برنامه‌ریزی برای آینده سخت می‌شود. آینده را به اندازه‌ی الآن دوست داری. بیش‌تر تلاش می‌کنی تا آینده‌ات زیباتر از امروزت باشد.

آسمانه می‌گوید: تابستان، یعنی جنب‌وجوش داشتن و خواب و بیداری را به یک اندازه دوست‌داشتن. وقتی تابستان برایت مثل هندوانه‌ای شیرین باشد، می‌نشینی و یک دل سیر هندوانه می‌خوری. یک چرت هم شیرینی‌اش را تکمیل می‌کند و حسابی سر حالت می‌آورد. آن وقت بیداری را بیش‌تر از هر چیز دوست داری.

آسمانه می‌گوید: تابستان، یعنی تفریح و واقعاً خوش بودن. وقتی با دوستت هستی، وقتی کلاس می‌روی، وقتی در مسافرت هستی و حتی در خانه تلویزیون تماشا می‌کنی، لذت می‌‎بری؛ چون می‌دانی از زندگی‌ات چه می‌خواهی؛ چون به خودت فکرکردی و خودت را دوست داری.

آسمانه می‌گوید: تابستان، یعنی خود تو! پر از انرژی و گرما، پر از نشاط و زندگی و پر از...

خودت بهتر از من می‌توانی جمله را تمام کنی. آسمانه مطمئن است تابستانِ نوجوانی زیباست! پس تابستانت پر از نوجوانی!

 

CAPTCHA Image