علمی/ حقایقی جالب درباره‌ی ستاره‌ها

نویسنده


در طول تاریخ، ستاره‌ها از موضوع‌های جالب مورد مطالعه بوده‌اند. از زمان یونان قدیم گرفته تا امروز، ستاره‌شناسان دائم به دنبال سیاره‌ها و ستاره‌ها در کهکشان‌ها هستند. در جهانی که در حال گسترش و تغییر است، هر وقت ستاره‌شناسی در تلسکوپ خود نگاه کند، چیزی خواهد دید که روز قبل ندیده است! در جهان سرشار از شگفتی و موارد ناشناخته، تعجبی ندارد که حقایق فراوانی هم درباره‌ی ستاره‌ها وجود داشته باشد.

1. بسیاری از ستاره‌ها که در آسمان شب می‌بینید، به‌صورت نوری منفرد از فاصله‌ی دور سوسو می‌زنند. در واقع بیش‌تر این ستاره‌ها مجموعه‌های دوتایی هستند. آن‌ها فاصله‌ی زیادی با ما دارند، طوری که به‌صورت یک نقطه‌ی نورانی دیده می‌شوند.

2. ستاره‌ها هم مانند موجودات زنده‌ی دیگر، مسیرهای متعددی در زندگی طی می‌کنند. ستاره‌ها، از مواد شیمیایی لازم برای واکنش هسته‌ای خود استفاده می‌کنند. آن‌ها انبوهی از این مواد را با یک‌دیگر ترکیب می‌کنند و نور سفیدی ایجاد می‌شود تا وقتی که ستاره درخشش خود را از دست بدهد. ستاره‌ی در حال مرگ به کوتوله‌ی سفید بدل می‌شود.

3. قبل از این‌که ستاره کوتوله‌ا‌ی سفید شود، واکنش‌های زنجیره‌ای را طی می‌کند. بالأخره منبع انرژی تمام می‌شود و ستاره به دلیل سرعت واکنش منفجر می‌گردد. این واکنش «ابرنواختر» یا «سوپرنوا» نام دارد.

4. اگر ستاره‌ای به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد، مانند کوتوله‌ی سفید مشتعل می‌شود و به جای ناپدیدشدن، وارد مرحله‌ی تخریب می‌گردد. این ستاره‌ها، نوترونی نامیده می‌شوند.

5. تشخیص ستاره‌های نوترونی آسان است. ستاره‌شناسان آن‌ها را برخلاف کوتوله‌های سفید به راحتی با تلسکوپ شناسایی می‌کنند. آن‌ها نور اطراف خود را منحرف می‌کنند و این امر موجب می‌شود در تلسکوپ با نور مادون قرمز به راحتی شناسایی شوند.

6. ستاره‌هایی هم هستند که صد برابر بزرگ‌تر از خورشید هستند. این ستاره‌ها می‌توانند انرژی‌ای حدود یک میلیون برابر بیش‌تر از خورشید تولید کنند؛ در حالی که شعاع آن‌ها هم‌چنان ثابت است.

7. نزدیک‌ترین ستاره‌ی قابل مشاهده، خورشید است؛ هرچند حدود 150 میلیون کیلومتر فاصله دارد. میلیاردها ستاره مانند خورشید ما در کهکشان وجود دارند.

8. فاصله‌ی ستاره‌ها تا زمین بسیار زیاد است. در نظر بگیرید اگر نزدیک‌ترین ستاره به زمین، تقریباً 2/4 سال نوری فاصله داشته باشد، حدود هفتادهزار سال طول می‌کشد تا با سریع‌ترین فضاپیما به آن برسیم.

9. تقریباً چهارصدمیلیارد ستاره فقط در کهکشان راه شیری وجود دارد.

10. واکنش شیمیایی در ستاره‌ها به هم شبیه است. در این واکنش هیدروژن به هلیُم بدل می‌شود.

11. رنگ ستاره، اطلاعات زیادی در اختیار رصد کننده قرار می‌دهد؛ این‌که توده‌ی داخلی ستاره چه‌قدر است، میزان درخشندگی و اطلاعات دیگر.

12. ستاره‌هایی که طول زندگی کوتاه‌تری دارند، حجیم‌ترند، چگالی آن‌ها بالاتر است و سوخت‌شان را سریع‌تر از ستاره‌های کوچک‌تر از دست می‌دهند.

13. این موضوع که ستاره‌ها چشمک می‌زنند واقعاً درست نیست؛ بلکه نور ستاره از اتمسفر زمین عبور می‌کند و فقط قبل از این‌که به چشمان ما برسد شکسته می‌شود.

 

CAPTCHA Image