روزهای جهانی/ روز قدس

نویسنده


عموعلی همین‌طور که مشغول خواندن کتابی درباره‌ی کشور فلسطین است رو به من می‌کند و با قیافه‌ای جدی می‌پرسد: «راهپیمایی روز قدس پارسال یادت هست؟» بعد بدون این که منتظر شنیدن جوابم باشد می‌گوید: «آن روز اول ناهار خوردی یا راهپیمایی رفتی؟»

نمی‌دانم چه جواب بدهم. راستش خیلی از آن روز گذشته و به قول قدیمی‌ها حافظه‌ام قد نمی‌دهد! به همین خاطر به مِن‌و‌مِن‌کردن می‌افتم تا این‌که ننه به کمکم می‌آید و می‌گوید: «دخترم به ذهنت فشار نیار. عمو داره باهات شوخی می‌کنه. روز قدس تو ماه رمضونه...»

                                                     ***

این مقدمه‌ی کوتاه، بهانه‌ای است برای معرفی یکی دیگر از روزهای جهانی که در کشورهای بسیاری گرامی داشته می‌شود: «روز جهانی قدس».

- قدس که در زبان عبری به آن «جروزالم» یا «اورشلیم» گفته می‌شود، شهری باستانی است و مقدس برای پیروان همه‌ی ادیان ابراهیمی.

- قدس که بیت‌المقدس هم خوانده می‌شود، دربردارنده‌ی مکان‌های مقدسی از جمله:

 - «مسجدالاقصی» که گنبدی سبز دارد و اسمش در قرآن کریم آمده است؛

- مسجد «صخره» که گنبدی طلایی دارد و نماد شهر قدس و کشور فلسطین است؛

- «دیوار ندبه» که شب معراج، پذیرای مرکب پیامبر اسلام(ص) بوده؛

- «کلیسای مقبره‌ی مقدس» و...

- مسجدالاقصی که مدتی قبله‌ی مسلمانان بوده، مورد طمع یهودیان افراطی است که از آنان به صهیونیست یاد می‌شود. صهیونیست‌ها که اسم خود را از کوهی موسوم به صیون (که نزد یهودیان مقدس است) گرفته‌اند، کل سرزمین فلسطین و حتی اطراف آن را سرزمین اختصاصی خویش می‌پندارند.

- یهودیان افراطی که با حمایت انگلستان سرزمین فلسطین را تصاحب کرده‌اند، درصدد یهودی‌سازی این سرزمین برآمده‌اند و برای تحقق این ایده‌ی شوم، از شیوه‌های متعددی سود جسته‌اند، از جمله: محو نمادهای اسلامی و عربی، کوچاندن یهودیان جای‌جای دنیا به فلسطین برای تغییر بافت و ترکیب جمعیتی، ایجاد شهرک‌های صهیونیست‌نشین متعدد در اراضی اشغالی، تخریب خانه‌های مسلمانان در قدس شرقی و ایجاد مجتمع‌های مسکونی یهودی‌نشین به جای آن‌ها، تحریف تاریخ و نگارش کتاب‌های جعلی، نسل‌کشی و اخراج مسلمان‌ها از سرزمین آبا و اجدادی خویش و...

- یهودیان افراطی که به ناحق، اسم حضرت یعقوب(ع) (اسرائیل) را روی سرزمین فلسطین نهاده‌اند، با این معرفی که دیوار ندبه باقی‌مانده‌ی معبد سلیمان است، می‌کوشند کنیسه‌ای در محوطه‌ی مسجدالاقصی بنا کنند ولی این نقشه‌ی شوم، به خاطر در صحنه بودن مردم مسلمان بیت‌المقدس تا به حال محقق نشده است.

- پرچم رژیم صهیونیستی، نماد توسعه‌طلبی آن است؛ دو نوار آبی با ستاره‌ی شش‌ضلعی داوود که ایده‌ی شوم «از نیل تا فرات» را تداعی می‌کند.

- در سال 1967 میلادی جنگی چندروزه بین ارتش صهیونیستی و ارتش‌های سوریه و مصر درگرفت که نتیجه‌ای بهتر از شکست اعراب نداشت؛ اما مدتی بعد، رزمندگان فلسطینی با عملیاتی چریکی در دره‌ی کرامه (در مرز اردن و سوریه) ضربات شدیدی بر دشمن اشغال‌گر وارد آوردند و بعدها از این روز را «روز فلسطین» نامیدند.

- روز فلسطین، به دلیل محدودکردن خود به ملت‌های عرب نتوانست اثرگذاری بایسته و شایسته‌ای داشته باشد تا این‌که در روز شانزدهم مرداد سال 1358، امام خمینی آخرین جمعه‌ی ماه رمضان هر سال را روز جهانی قدس نامیدند و همه‌ی مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان را به بزرگ‌داشت آن فراخواندند:

«روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله‌ی ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیرآمریکا بودند، روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین؛ و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند... روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملت‌های مستضعف معلوم شود. باید ملت‌های مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند؛ باید همان‌طور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملت‌ها قیام کنند و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دان‌ها بریزند.»

- امروزه مخالفت با رژیم صهیونیستی به درون جامعه‌ی یهودی هم کشیده شده است؛ چنان‌که شاهد شکل‌گیری جریان یهودیان ضدصهیونیسم در ایالات‌ متحده‌ی آمریکا هستیم.

- بعضی‌ها می‌گویند رژیم صهیونیستی از ترس آسیب‌دیدن نمادهای یهودی موجود در کشورهای اسلامی (از جمله بنای استرو مردخای در همدان) جسارت تعرض جدی به مساجد قدس را نیافته است؛ حال آن‌که دلیل اصلی‌اش بالابودن حساسیت جهان اسلام و یک‌میلیاردونیم مسلمان دنیا به مسئله‌ی فلسطین است و تأثیر روز قدس در بالانگه‌داشتن این حساسیت را نباید نادیده گرفت.

 

CAPTCHA Image