سرمقاله/ ساداکو هنوز درناهایش را می‌سازد


(به مناسبت پانزدهم مرداد، روز بمباران شیمیایی هیروشیما)

«ساداکو ساساکی» یک دختر کوچولوی ژاپنی بود که روزی از روزهای زندگی‌اش فهمید سرطان خون دارد. وقتی دنبال دلیلش رفت، به او گفتند این سرطان به دلیل وجود تشعشعات رادیواکتیوی است که بمب‌های اتمی آمریکا زمان انفجار در هیروشیما و ناکازاکی ایجاد کرده است.

ظاهراً دولت آمریکا و دولت ژاپن با هم اختلاف داشتند و مدت‌ها در حال جنگ بودند تا این‌که آمریکا برای ادب‌کردن ژاپن از بمب اتمی استفاده می‌کند. این بمب یکی از وحشت‌ناک‌ترین جنایت‌های تاریخ بود. انفجار این بمب باعث شده بود انرژی عظیمی آزاد شود که خودش را به شکل طوفان یا موج انفجار، نور و گرما نشان داد. می‌گویند نور آن از نور خورشید درخشان‌تر بود و گرمای آن چند هزار سانتی‌گراد حرارت داشت. طوری که تا شعاع 500 متری همه چیز را ذوب یا خاکستر کرده بود و تا شعاع 5/3 کیلومتری همه‌ی موجودات زنده را کشته بود. زمانی که بمب منفجر شد، ساداکو که دو سال بیش‌تر نداشت، حدود یک‌ونیم کیلومتر از مرکز انفجار دور بود؛ اما موج انفجار او را از پنجره‌ی خانه بیرون پرتاب کرد. خانواده‌‌اش وقتی او را پیدا کردند، سالم بود و خوش‌حال شدند؛ اما چند سال بعد فهمیدند که او به بیماری لاعلاجی دچار شده است. دوستانش گفتند اگر او بتواند هزار درنای کاغذی بسازد، می‌تواند به یکی از آرزوهایش برسد. او با اعتماد‌به‌نفس و سخت‌کوشی، شروع به ساختن درنای کاغذی کرد؛ اما پس از ساخت 664 درنا به خواب ابدی فرورفت.

امروزه تندیس ساداکو در یکی از پارک‌های ژاپن خودنمایی می‌کند و به مجسمه‌ی صلح معروف است.

الآن بچه‌های ژاپن می‌گویند: اگر دولت‌ها با هم مشکل دارند، این میان تقصیر بچه‌ها چیست؟

الآن بچه‌های ژاپن می‌گویند: دولت آمریکا چه چیز مهمی از ژاپن می‌خواست که با انفجار بمب‌های اتم به دست آورد؟

الآن بچه‌های ژاپن می‌گویند: چرا زمین‌های سبز و زیبا و انسان‌های دانا و دوست‌داشتنی را که خدا در زمانی طولانی آفرید، آمریکا در یک چشم به هم زدن نابود کرد؟

الآن بچه‌های ژاپن می‌گویند: اگر فرزند رئیس‌جمهور آمریکا در هیروشیما یا ناکازاکی زندگی می‌کرد، آیا او باز هم حاضر به بمباران این شهرها می‌شد؟

الآن بچه‌های ژاپن می‌گویند: آمریکا سال‌های طولانی تلاش کرد تا بمب اتم به دست بیاورد و انسان‌های زیادی را به کار گرفت تا این بمب را در ژاپن منفجر کند؛ اما الآن او قهرمان است یا ساداکو؟

CAPTCHA Image