اژدها وارد می‌شود

نویسنده


نگاهی به زندگی بروسلی

بروسلی که بود؟ آیا او را می‌شناسید؟ شاید جوانان امروز فقط نام بروسلی را شنیده باشند؛ امّا جوانان سی – چهل سال پیش او را می‌شناسند.

نام اصلی او «لی‌جون‌فان» بود و در تاریخ 27 نوامبر 1940 در شهر «چیناتون سانفرانسیسکو» در یک خانواده‌ی چینی متولد شد. پدر او خواننده‌ی اپرا و ووشوکار بود.

لی‌جون‌فان، بعدها اسم بروسلی را اسم هنری خود انتخاب کرد که همه او را با همین نام می‌شناختند.

بروسلی یکی از معروف‌ترین رزمی‌کاران و هنرپیشگان بوده است. او در اواخر دهه‌ی شصت و اوایل دهه‌ی هفتاد میلادی به خاطر تکنیک‌های عالی در کاراته و کونگ‌فوی بین‌المللی و ابداع تکنیک‌های جدید مشهور شد.

بروسلی حرکت‌ها و تکنیک‌های برتر کونگ‌قوی چینی را انتخاب می‌کرد و با سبک‌های رشته‌های رزمی دیگر که کارآمد بودند، ترکیب کرد و یک سبک جدید را برای مبارزه به نام جیت‌کان‌دو ابداع کرد. از قانون‌های دیگر جیت‌کان‌دو این بود که محدودیت محیطی نداشت. کسی که تمام فنون جیت‌کان‌دو را یاد می‌گرفت، می‌توانست به راحتی حریف خود را شکست دهد. بروسلی علاوه بر درخشش در کار رزمی، استعداد زیادی هم در بازیگری داشت. اولین بازی او در یک‌سالگی و در فیلم «دختر شهر دروازه‌ی طلایی» بود و در شش‌سالگی در فیلم‌های «سرگذشت یک بچه» و «اژدهای‌کوچک» بازی کرد و در نوجوانی نیز در فیلم «ژن‌های گوهم» به خاطر اجرای تکنیک‌های زیبا درخشید و به همین دلیل این فیلم به ستاره‌ی کودکی معروف شد.

بروسلی در بزرگ‌سالی نیز در فیلم‌های هالیوود بازی کرد و در فیلم‌های «زنبور سبز» و «اژدها وارد می‌شود» بسیار درخشید.

شرکت ‌هالیوود بعد از مرگ بروسلی به خاطر هنر خوب و مبارزه‌ی عالی او، یک موزه‌ی یادبود برایش درست کرد.

بروسلی در سال 1964 میلادی ازدواج کرد که حاصل آن یک پسر به نام «براندون‌لی» و یک دختر به نام «شانون» بود.

بروسلی بیش‌تر عمر خود را علنی زندگی کرد، رکوردهایش ثبت شد، فیلم‌هایش نمایش داده شد و یادداشت‌ها و مطالب زیادی درباره‌ی او چاپ شد. او حتی از کلاس‌های تدریس خود فیلم‌برداری می‌کرد؛ ولی در نهایت در بیست ژوئیه‌ی 1973 در هنگ‌کنگ در روزهایی که مشغول بازی در فیلم «ریموندجو» بود، دچار بیماری تومور مغزی شد و از دنیا رفت. مدفن او در شهر سیاتل آمریکاست.

بروسلی همانند افراد معروف دیگر، هواداران و منتقدان زیادی داشت. هواداران، او را در لیست افراد مشهور جهان مثل هیتلر، گاندی و... قرار دادند.

 

CAPTCHA Image