در کوچه پس ‌کوچه‌های نوجوانی

نویسنده


دوست خوب، دوست بد

کلافه‌اید، خسته شده‌اید از این‌که همیشه لباس‌های خاص بپوشید یا کارهایی را انجام بدهید که دوستان‌تان آن را بپسندند و شما را در جمع خودشان راه بدهند. دوست دارید طبق میل و سلیقه‌ی خودتان زندگی کنید. با خودتان می‌گویید منطقی است که خیلی از اطرافیان‌تان به تفریحات شما علاقه‌ای نداشته باشند و سبک زندگی شما را نپسندند یا مانند شما لباس نپوشند و...

می‌خواهید همان‌طور که دوست دارید زندگی کنید نه آن‌طور که دوستان و هم‌سالان شما دوست دارند.

دائم با خودتان تکرار می‌کنید که من به وجود و شخصیت خودم افتخار می‌کنم.


شما درست می‌گویید: واقعاً اگر قرار باشد که همه‌ی انسان‌های روی کره‌ی زمین شبیه یک‌دیگر باشند پس چگونه می‌توانند با آدم‌های تازه و متفاوت آشنا شوند؟

به یاد بیاورید زمانی را که بچه‌ی کوچکی بودید، اغلب این پدر و مادر شما بودند که برای‌تان دوست پیدا می‌کردند، برای تعطیلات آخر هفته‌ی شما برنامه‌ریزی می‌کردند و یا شما را برای مسافرت به شهرهای دل‌خواه‌شان می‌بردند

حال که شما نوجوان شده‌اید، دوست دارید خودتان در مورد دوستانی که بیش‌تر اوقات‌تان را با آن‌ها می‌گذرانید تصمیم بگیرید.

دوستان و هم‌سالانی که هم‌سن و سال شما بوده و تجربیات و سلیقه‌ی آن‌ها مثل شماست. این هم‌سالان می‌توانند هم‌کلاسی‌های شما در مدرسه، دوستان‌تان در مکان‌های مذهبی و یا گروه‌های فرهنگی باشند.

شما و دوستان‌تان روی رفتار، نحوه‌ی لباس پوشیدن، نوع فعالیت‌ها و سبک زندگی یک‌دیگر تأثیر می‌گذارید. گاهی حتی برای این‌که در گروه هم‌سالان‌تان پذیرفته شوید و مورد تحسین قرار بگیرید، از همه لحاظ خودتان را به آن‌ها شبیه می‌کنید.

البته تأثیر هم‌سالان‌تان روی شما همیشه هم بد نیست. دوستی با دوستان درس‌خوان و در اصطلاح امروزی «بچه‌مثبت‌ها» به همان اندازه که هم‌نشینی با تنبل‌ها افت تحصیلی را برای شما در بردارد، موفقیت تحصیلی را در پی خواهد داشت. گرچه والدین معمولاً درباره‌ی روابط با هم‌سالان‌تان همواره به شما هشدار می‌دهند؛ اما فراموش نکنید که هم‌سالان شما هم می‌توانند تأثیرات مثبت عمیقی روی شما داشته باشند .

 

اما، امان از دست دوستان و هم‌سالان ناجور

گاهی هم‌سالان و دوستان به شما فشار می‌آورند تا کارهایی خلاف میل‌تان انجام دهید، مثل دزدی، مصرف سیگار یا مواد مخدر، دوستی با جنس مخالف و یا داشتن پوششی که در محیط زندگی‌تان پذیرفته نیست.

 

مقاومت تا پیروزی

بالأخره روزی فرا می‌رسد که شما در مقابل این خواسته‌های نابه‌جا از سوی هم‌سالان و دوستان‌تان بایستید. مهم نیست که تا چه اندازه آن‌ها را می‌شناسید و یا در انتخاب آن‌ها وسواس به خرج داده‌اید، تنها به شجاعت و اعتمادبه‌نفس خود تکیه می‌کنید و تصمیم می‌گیرید که این دفعه «نه» بگویید.

 

به ندای درون‌تان گوش فرا دهید

مقاومت در برابر فشارهای منفی دوستان راحت نیست؛ اما وقتی آن را انجام دهید احساس خوبی به شما دست می‌دهد، حتی شما می‌توانید که روی دوستان خود تأثیر مثبت بگذارید. اگر بتوانید در مقابل درخواست آن‌ها مقاومت کنید، این آن‌ها هستند که دنباله‌روی شما می‌شوند. می‌توانید یک راهنما باشید. مطمئن باشید این ظرفیت را دارید که تغییرات مثبت و چشم‌گیری در محیط اطراف‌تان ایجاد کنید .

 

و در پایان چند پیشنهاد دوستانه

- اگر به مهمانی دوست‌تان دعوت شده‌اید و احتمال می‌دهید که شاید در آن‌جا مواردی خلاف میل شما وجود داشته باشد، در این باره خوب فکر کنید؛ و اگر تصمیم به رفتن گرفتید قبلاً درباره‌ی همه چیز بیندیشید و تمرین کنید که چطور «نه» بگویید.

- یک کلمه‌ی رمز را میان خود و خانواده‌ی‌تان تعیین کنید. در این حالت اگر در شرایطی بدی قرار گرفتید مثلاً دوستان‌تان از شما درخواست کار خلافی داشتند یا رفتار ناپسندی از آن‌ها سر زد که شما را هم درگیر می‌کرد، می‌توانید با تلفن یا پیام کوتاه و به کار بردن رمز مربوطه، به والدین‌تان خبر دهید که به آن‌جا آمده و شما را به منزل ببرند .

- «نه» گفتن را یاد بگیرید. این کار به تمرین زیادی نیاز دارد، در عین حال اگر دوستان شما خوب و مناسب باشند، شما هیچ گاه مجبور نیستید که به آن‌ها و خواسته‌های‌شان نه بگویید و یا با معذرت‌خواهی و توجیه سعی کنید تا از دست خواسته‌های نابه‌جای آن‌ها فرار کنید.

اگر دوست‌تان به شما سیگار تعارف کرد، خیلی راحت بگویید: «نه» عموی من سال پیش بر اثر سرطان ریه‌ی ناشی از مصرف سیگار فوت کرده و من دوست ندارم به عاقبت او دچار شوم.

- بد نیست گاهی مواقع از نیروی والدین‌تان کمک بگیرید. اگر دوست‌تان شما را مجبور به انجام کار خلافی می‌کند به او بگویید «اگر مادرم بفهمد مرا می‌کشد! او خیلی زود به این گونه مسائل پی می‌برد و من نمی‌خواهم او از من ناراحت شود.»

 

CAPTCHA Image