گزارش

نویسنده


خانه‌ی بزرگ‌مرد‌ی که جانش را در راه خدمت به مردم سپری کرد

این خانه را که باید زادگاه انقلاب اسلامی خواند، در شهر قم و با مساحتی بالغ بر سیصد متر مربع در سال 1325 از سوی امام خریداری شد. جالب است بدانید که این خانه حدود صد سال قدمت دارد و مهندسی آن بسیار ساده و دور از هر گونه تجملات و زیبایی داخلی است. این خانه روزهای تلخ و شیرینی را گذرانده، مثلاً از زمانی که امام خمینی شروع به مخالفت با شاه کردند، این منزل شاهد دست‌گیری امام از سوی ساواک و نیروهای شاه بوده است؛ اما روزهای خوشی هم داشته، مثلاً زمانی که انقلاب به پیروزی می‌رسد یا دیگر اتفاق‌های خوب.

بچه‌ها، اگر به قم سفر کردید حتماً از این‌جا دیدن کنید.

ما برای شما تاریخ کمی از این خانه و اتفاق‌های مربوط به آن گفتیم. وقتی داشتیم گزارش را تهیه می‌کردیم چشم‌مان به یک پسر نوجوان افتاد که در حال بازدید از خانه‌ی امام بود. متوجه شدیم او ایرانی نیست، بلکه اهل عربستان سعودی است و با او مصاحبه کردیم.

مصاحبه‌ای با علی ‌محمد ‌الحیدر از نوجوانان قطیف عربستان؛ او شانزده سال بیش‌تر نداشت، ولی خیلی قشنگ درباره‌ی امام حرف می‌زد.

* چگونه با امام خمینی(ره) آشنا شدی؟

من با سفر کردن به ایران با امام تقریباً آشنا شدم و چیزی که باعث شد امام را بیش‌تر بشناسم این دولت بود. من نگاه می‌کردم که در دیگر کشور‌ها مثل ایران امنیت نیست، مردم به راحتی زندگی نمی‌کنند و مشکلات زیادی دارند. ایران یکی از کشور‌های اسلامی بود که واقعاً برای من جلب توجه می‌کرد و این باعث شناخت بیش‌تر امام شد؛ البته بعد از انقلاب اسلامی در ایران، کل دنیا به خصوص در کشور ما حرف از ایشان زیاد بود. کل مسلمانان (حتی سنّی‌ها)  البته شیعیان بیش‌تر مرید امام بودند. و همه‌ی این‌ها برای من سؤال‌های جدیدی را ایجاد می‌کرد و من به دنبال جواب این سؤال‌ها می‌رفتم این‌طور شد که امام رو شناختم.

* نظرت درباره‌ی امام بعد از این‌که خانه‌ی ایشان را دیدی چی هست؟

من با دیدن این خانه فهمیدم که شخصیت امام بسیار از آن چیزی که فکر می‌کردم بزرگ‌تر است. او مردی بود که با تکیه بر خدا و ائمه‌ی اطهار توانست جلو ظلم و ستم شاه بایستد و مردم را هدایت و راهنمایی کند. از نظر من امام رهبری نمونه و تک در دنیا بودند که توانست انقلاب اسلامی را در ایران به‌وجود بیاورد و در آخر هم با صبر و توکل توانستند پیروز شوند.

* آیا در عربستان مردم درباره‌ی امام و تفکرات ایشان حرف می‌زنند؟ به خصوص در این زمان که مردم عربستان قیام کردند؟

بله، ایشان بسیار در تفکرات و عقاید مردم ما و مردم جهان تأثیر گذاشته‌اند. مردم ما در قیام خود آرمان‌ها و تفکرات امام را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده‌اند و الآن هم از سید قائد (آقای خامنه‌ای) اطاعت می‌کنند.

* به نظر شما علت معروفیت امام چیست؟

 به نظر من امام نیازی که کل بشریّت داشته را برطرف کرده بودند؛ که هیچ‌کس، هیچ رهبری یا رئیس‌جمهوری این کار را انجام نداده بود. پس به خاطر همین امام و انقلاب ایشان که همراه با توکل به خدا و ائمه و صبر بوده را در ذهن جهان نقاشی کرده است.

* در آخر حرفی برای گفتن داری؟

بله، من به همه‌ی دوستانم و بچه‌ها می‌گویم که راه امام را دنبال کنند و تفکرهای ایشان را یاد بگیرند و حال که ایشان رحلت کردند و در بین ما نیستند به آقای خامنه‌ای اقتدا کنند.

 

CAPTCHA Image