علمی/ چند راه مؤثر برای افزایش اعتماد به ‌نفس

نویسنده


خودتان را تأیید کنید

هر روز به خودتان بگویید که انسان خوبی هستید و کاری برای ارائه به دنیای اطراف خود دارید. کارهایی می‌توانید انجام دهید که دیگران نمی‌توانند انجام دهند و می‌توانید اتفاقاتی را که در زندگی‌تان رخ می‌دهد، مدیریت کنید. به خودتان بگویید که شما می‌توانید بهتر و شادتر باشید. دیگران را دوست دارید، خودتان را هم دوست دارید و همیشه تلاش می‌کنید. هر روز به خودتان یادآوری کنید که این موارد درست است و در مورد خود و توانایی‌های‌تان احساس بهتری داشته باشید.

اگر فکر می‌کنید کاری برای انجام دادن و ارائه به دنیای اطراف خود ندارید به این دلیل است که هنوز آن کار را پیدا نکرده‌اید. اگر فکر می‌کنید انسان خوبی نیستید به خودتان این فرصت را بدهید و برای تغییر چیزی که در مورد خودتان نمی‌پسندید باید تلاش کنید. اگر سعی کنید، به مرور زمان خود را به فردی تبدیل می‌کنید که موجب شادی و خوش‌حالی شما می‌شود.

از افراد بدبین دوری کنید

وقت خود را با افراد بدبین نگذرانید؛ زیرا موجب می‌شوند نسبت به خودتان و دنیای اطراف احساس بدی پیدا کنید. اگر دوست شما چنین رفتاری دارد به او کمک کنید تا تغییر کند؛ و اگر دوباره به رفتار خود ادامه داد سعی کنید زمان کم‌تری با او بگذرانید.

اگر مواردی در زندگی شما هست که تصور خوبی نسبت به آن‌ها ندارید، آن‌ها را تغییر دهید. شکایت نکنید، روی آن موارد تمرکز کنید و آن‌ها را به چیزهای بهتری تبدیل کنید!

روی توانایی‌های خود تمرکز کنید، نه روی شکست‌ها

به جای تمرکز بر کارهایی که درست انجام ندادید، کارهایی را که در آن‌‎ها عالی بودید به یاد داشته باشید. در نتیجه به یاد خواهید داشت که وقتی تلاش کنید کارهای بزرگی انجام می‌دهید.

فهرستی از کارهایی که باعث افتخار شما بوده تهیه کنید. آن را به دیوار اتاق خود بزنید و هر روز به آن نگاه کنید. این کار شما را تحریک می‌کند تا کارهای خوب دیگری هم انجام دهید و فهرست را طولانی‌تر کنید. آیا می‌توانید این فهرست را به زمین برسانید یا به جایی که بلندتر از قد شما شود؟

مسؤولیت‌پذیر باشید

یکی از راه‌های اعتمادبه‌نفس حس مسؤولیت‌پذیری‌ست. وقتی کارهای مهم انجام می‌دهید نه تنها اطمینان پیدا می‌کنید که فرد توانمندی هستید، بلکه به خودتان ثابت می‌کنید که بر جهان اطراف خود هم تأثیر مثبت دارید.

علایق خود را بشناسید

بدانید چه کسی هستید و چه چیزی شما را خوش‌حال می‌کند. تنها چیزی که شما را از دنبال کردن علایق خود باز می‌دارد خود شما هستید.

افرادی را پیدا کنید که شما را درک می‌کنند

در لحظه‌های سخت زندگی دوستان خوب شما را یاری می‌کنند. دوست خوب خاطرنشان می‌کند که شما چه‌قدر شگفت‌انگیز هستید. برای این که اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشید، دوستانی پیدا کنید که شما را به خاطر آن‌چه هستید دوست دارند. دوست خوب کسی‌ست که اهدافی شبیه به اهداف شما در زندگی دارد. بعضی از تفاوت‌های شما و دوستان‌تان هم به شما کمک می‌کند که ذهن‌تان به احتمالات جدید هم بیندیشد. دوست خوب بهترین چیزها را برای شما به ارمغان می‌آورد، نه بدترین چیزها را!

و بالأخره این که:

به اندازه‌ی کافی بخوابید، ورزش کنید و غذای سالم بخورید.

 

CAPTCHA Image