علمی/ انرژی هسته‌ای


* همه‌ی موجودات زنده انرژی مصرف می‌کنند و تقریباً منبع همه‌ی انرژی‌ها خورشید است.

* انرژی انواع مختلفی دارد؛ گرمایی، الکتریکی، شیمیایی، خورشیدی، هسته‌ای و...

* هنگامی که بعضی از اتم‌ها با شکستن یا پیوستن به یکدیگر، اتم‌های جدیدی را به وجود آورند، از آن‌ها انرژی آزاد می‌شود که به آن انرژی هسته‌ای می‌گویند.

* در مرکز خورشید نیز انرژی هسته‌ای آزاد می‌شود که به صورت گرما و نور از سطح خورشید به خارج می‌تابد.

* در خورشید آن‌قدر انرژی هسته‌ای وجود دارد که برای تابشش 5000 میلیون سال دیگر کافی است.

* در حال حاضر بیش‌تر برق مصرفی از طریق سوختن زغال‌سنگ، نفت و گاز تولید می‌شود؛ اما این منابع رو به کاهش‌اند و در صد سال آینده تمام می‌شوند، ولی انرژی هسته‌ای می‌تواند نیاز این انسان‌ها را تا صدها و هزاران سال دیگر تأمین کند.

* سوخت بیش‌تر رآکتورهای هسته‌ای اورانیوم 235 است (که 235 پروتون و نوترون در هسته‌ی خود دارد.)

هرگاه یک نوترون به اتم اورانیوم 235 برخورد کند آن را می‌شکافد و به دو هسته‌ی سبک‌تر تبدیل می‌کند که به آن فرایند شکافت هسته‌ای می‌گویند.

* فرآیند شکافت هسته‌ای بسیار خطرناک است؛ آن‌قدر که می‌تواند انفجار حاصل کند و این چیزی است که در بمب اتم اتفاق می‌افتد؛ اما در نیروگاه‌های هسته‌ای شکافت به صورت مهارشده و بی‌خطر انجام می‌گیرد.

* از گرمای حاصل از شکافت در هسته‌ی رآکتور که با آب پرفشار کار می‌کند برای بخار کردن آب استفاده می‌کنند. این بخار آب توربین و توربین مولد برق را می‌چرخاند و به این صورت برق تولید می‌شود.

* از مزیّت‌های انرژی هسته‌ای این است که در مقایسه با زغال‌سنگ و نفت، هوا را کم‌تر آلوده می‌کند و دیگر گازهای سمی را که در هوا به اسید تبدیل می‌شوند تولید نمی‌کند.

* پزشکی هسته‌ای امروزه به یکی از مهم‌ترین بخش‌های پزشکی تبدیل شده است. پزشکان هسته‌ای برای تشخیص و درمان بیماری‌ها از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند. پزشکان از تابش‌های هسته‌ای برای کشتن یاخته‌های سرطانی استفاده می‌کنند.

* از انرژی هسته‌ای در زمینه‌‌ی صنعت و کشاورزی هم بسیار استفاده می‌شود.

* در مورد معایب انرژی هسته‌ای باید گفت که سوخت رآکتور هسته‌ای شدیداً پرتوزاست و تابش‌هایی ایجاد می‌کند که برای همه‌ی موجودات زنده خطرناک است. خطر بعضی از مواد پرتوزا تا هزاران سال باقی می‌ماند. هرچند پس‌مانده‌های سوخت رآکتور یا همان زباله‌های اتمی را در ظروفی فولادین قرار می‌دهند و دور ظرف را دیوار سیمانی می‌پوشانند، به مرور زمان این ظروف نشت می‌کنند.

* دانشمندان هسته‌ای در نظر دارند زباله‌های اتمی را به صورت شیشه‌های قطعه قطعه درآورند و آن‌ها را در اعماق اقیانوس‌ها دفن کنند.

* رآکتور هسته‌ای به صورت بمب اتمی منفجر نمی‌شود؛ اما اگر اتفاقاً حادثه‌ای در نیروگاه رخ دهد پیامدهای فاجعه‌آمیز آن در منطقه‌ی وسیعی مؤثر خواهد بود مثل حادثه‌ای که در نیروگاه اوکراین در سال 1986م اتفاق افتاد که به انتشار مواد پرتوزا در جو انجامید. باد این مواد را در اروپا پخش کرد و باران را شست و با خود به سطح زمین آورد. دیگر چراگاه گوسفندان در قسمت‌هایی از منطقه ایمن نبود. سلامت بسیاری از مردم که در اطراف نیروگاه زندگی می‌کردند به خطر افتاد.

* در سرتاسر جهان تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای فعال بیش از 419 نیروگاه است که قادر به تولید بیش از 322 هزار مگاوات توان الکتریکی هستند. بالای هفتاد درصد این نیروگاه‌ها در کشور فرانسه و بالای بیست درصد آن‌ها در آمریکا هستند.

* در کشورهای متعدد تلاش برای ساختن نیروگاه گداخت هسته‌ای ادامه دارد. گداخت هسته‌ای فرایندی است که طی آن با به هم پیوستن هسته‌های هیدروژن انرژی فراوانی آزاد می‌شود. این همان فرآیندی است که در خورشید انجام می‌شود و انرژی خورشیدی را تولید می‌کند. در آینده انتظار می‌رود گداخت هسته‌ای یک منبع مهم برای تولید برق شود. این فرایند پس‌مانده‌ی خطرناک و تابش فاجعه‌آمیز ندارد.

در فرایند شکافت هسته‌ای با برخورد نوترون به اورانیوم 235 اورانیوم به دو هسته‌ی سبک‌تر تبدیل می‌شود و همراه آن چند نوترون و اشعه‌ی گاما خارج می‌شود و مقدار زیادی انرژی با خود دارد.

 

CAPTCHA Image