روزهای جهانی/ روز جهانی کارگر

نویسنده


 یازدهم اردی‌بهشت

مردی رهگذر نرسیده به مدینه‌ی منوره به مزرعه‌ای برخورد که آقایی با وجود گرمی هوا در آن مشغول سرکشی به کشت و زرعش بود. با خود گفت: «بهتر است جلو بروم و او را نصیحت کنم!»

با این نیت جلو رفت و بی‌ آن که بداند این آقای بزرگوار و فروتن امامش حضرت امام محمد باقر(ع) است، عرض کرد: «اگر حالا مرگ‌تان فرا برسد جواب خدا را چه خواهید داد؟»

امام به دیوار تکیه داد و فرمود: «ای برادر عرب، اگر حالا مرگم برسد، در حال عبادت به دیدار خدایم شتافته‌ام که قصدم نه دنیاطلبی، بلکه تهیه‌ی معاش برای خانواده است...»

مرد پشیمان از گفته‌ی خود عرض کرد: «آمدم نصیحت کنم خودم نصیحت شدم!»1

این مقدمه‌ی کوتاه بهانه‌ای بود برای پرداختن به کار و کارگر و روزی جهانی که به نام آن است:

* «کار» را می‌توان همزاد انسان دانست؛ چراکه آثار برجای مانده از انسان‌های نخستین بر دیواره‌ی غارها نشان‌دهنده‌ی جلوه‌هایی از کار و کارگری است.

* در آموزه‌های نورانی اسلام از کار و کارگری به عنوان برترین تفریح یاد شده است.

* آن‌گاه که پیامبر اکرم(ص) از جنگ تبوک باز‌می‌گشت «سعد انصاری» به استقبال آن حضرت شتافت. پیامبر اکرم(ص) دست زبر و خشن او را در میان دستان مبارکش گرفت و به گرمی فشرد. سپس فرمود: «چرا دستت چنین شده است؟» عرض کرد: «یا رسول‌الله(ص) من با ریسمان و بیل کار می‌کنم تا این که مخارج خانواده‌ام را تأمین کنم.» رسول‌خدا(ص) دست او را بوسید و فرمود: «این دستی است که آتش به آن نمی‌رسد.»2 

* برای کار و کارگری آدابی برشمرده است؛ از جمله پرداخت به ‌موقع مزد کارگر چنان که امام صادق(ع) فرمودند: «مزد کارگر را پیش از خشک شدن عرقش پرداخت کنید.»3

* در فرهنگ و ادب فارسی از مقوله‌ی کار بارها و بارها یاد شده است که ضرب‌المثل «بیگاری به از بیکاری»، «کار را کی کرد؟ آن که تمام کرد» و شعر «برو کار می‌کن مگو چیست کار، که سرمایه‌ی جاودانی است کار» و... نمونه‌ای از آن است.

* بیش‌تر کشورهای جهان اول ماه مه از سال میلادی (مطابق با یازده اردی‌بهشت) را به عنوان روز جهانی کارگر گرامی می‌دارند؛ چراکه در سال1886 در چنین روزی جمعی از کارگران آمریکایی که در راستای تقاضاهای شغلی خود دست به اعتصاب زده بودند از سوی پلیس ضد شورش آن کشور به خاک و خون کشیده شدند.

* در ایالات متحده‌ی آمریکا و چند کشور همسو با آن به جای اول مه، اولین دوشنبه‌ی ماه سپتامبر (شهریور) روز کارگر خوانده می‌شود!

* تعیین یک روز به عنوان روز جهانی کارگر بهانه‌ای است برای پررنگ کردن فرهنگ تلاش و کارآفرینی.

1. وسائل‌الشیعه، ج12.

2. سفینه‌البحار، ج1، ص208.

3. وسائل‌الشیعه، ج13، حدیث1.

 

CAPTCHA Image