تقویم/ روزهای اردی‌بهشت

نویسنده


10 اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس

پول، طلا و ثروت نیست که یک‌شبه دزد بیاید و با خود آن را ببرد. ساختمان نیست که یک‌شبه فرو بریزد. وسیله‌ای کوچک نیست که یک‌دفعه گم بشود... تاریخ سرزمینم را می‌گویم. همان تاریخی که هرصفحه‌اش را ورق بزنی، انسان‌هایی را پیدا می‌کنی که در راه وطن‌شان ایستادند، جان دادند تا سرزمین‌شان به دست بیگانه نیفتد. اسم «امامقلی خان» را شنیده‌ای؟ شاید هم مجسمه‌اش را دیده باشی. او یکی از همین قهرمانان وطن است، جلو پرتغالی‌ها ایستاد و دست آن‌ها را از جزایر خلیج فارس کوتاه کرد. امروز دشمن می‌خواهد نام و تاریخ را از ما بگیرد. پس چه خوب می‌شود اگر هرکدام از ما در حد توان‌مان از نام و تاریخ و فرهنگ‌مان دفاع کنیم.

11 اردی‌بهشت، ولادت حضرت امام باقر(ع)

12 اردی‌بهشت، شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم

13 اردی‌بهشت، شهادت امام هادی(ع)

روحانی کاروان می‌گوید: «عجله کنید! بیش‌تر از دو ساعت وقت نداریم.» تازه رسیده‌ایم، باید هم زود برگردیم. می‌گویند سامرا امن نیست، ممکن است هرلحظه اتفاقی بیفتد. دیوارهای سنگی و سیم‌های خاردار اطراف حرم، دل‌های همه‌‌ی‌مان را فشار می‌دهد. پیرمرد مهربان توی کاروان با اشک‌های حلقه‌زده توی چشمش می‌گوید: «بوی غربت می‌آید!» چند نفر می‌زنند زیر گریه. همه با عجله خودشان را به حرم می‌رسانند. به قول قیصر امین‌پور، تا نگاه می‌کنی، وقت رفتن است. هیچ کس دلش نمی‌آید برگردد. هرکدام یک تکه از دل‌مان را کنار ضریح پارچه‌ای و ساده، جا می‌گذاریم و با حسرت و اشک برمی‌گردیم.

18 اردی‌بهشت، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

حاضری از خواب شیرین شبانه‌ات بگذری؟ حاضری چند روز به‌ خودت توی آینه نگاه نکنی، به ظاهر خودت نرسی و تیپ نزنی؟ حاضری صبحانه و نهارت را سرپایی بخوری، همه‌اش در حال بدو بدو و فعالیت باشی، هرلحظه آماده باشی و بدون غر زدن، به یک جای جدید بروی؟ من که شک دارم بتوانم همه‌ی این کارها را انجام بدهم! اما مثل این که آدم‌های نیکوکار و مهربان هنوز هم هستند! این آدم‌ها شعار نمی‌دهند، این آدم‌ها به عمق سختی‌ها و مشکلات می‌روند، از آن فرار نمی‌کنند و با آن روبه‌رو می‌شوند. خودشان را درگیر مشکلات بقیه می‌کنند تا همه جا صلح و آرامش و امنیت برقرار باشد. اگر توام دوست داری یکی از این آدم‌ها باشی، عجله کن، برو و عضو جمعیت هلال احمر شو، حضرت علی(ع) هم می‌فرماید: «اساس ایمان به خدا، احسان به مردم است.»

20 اردی‌بهشت، ولادت امام جواد(ع)

23 اردی‌بهشت، ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر

من خوش‌بخت‌ترین دختر روی کره‌ی زمین هستم! چرا؟ چون بابایی دارم که الگویش بهترین پدر دنیاست. بهترین پدر دنیا، نه تنها برای فرزندانش بهترین بود، برای همه‌ی کودکان و یتیم‌های شهر هم پدر نمونه‌ای بود. او فقط نمی‌خواست شکم فرزندانش سیر باشد و نیازهای مادی آن‌ها را برآورده کند، او در هرلحظه و هرموقعیتی سعی می‌کرد تا فرزندانش را تربیت کند؛ حتی در آخرین ساعت‌های زندگی‌اش، پسرانش را صدا زد، به آن‌ها گفت: «شما را به تقوای الهی و گرایش و رغبت به آخرت و زهد در دنیا سفارش می‌کنم. بر آنچه از دنیا از دست داده‌اید، تأسف نخورید. کار خیر انجام دهید و دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید.» من به پدرم و تمام پدرهایی که الگوی‌شان حضرت علی(ع) است، افتخار می‌کنم.

25 اردی‌بهشت، وفات حضرت زینب(س)

25 اردی‌بهشت، روز بزرگ‌داشت فردوسی

امروز، روز بزرگ‌داشت مردی است که اگر او نبود، شاید تا الآن ما داشتیم با یک زبان دیگر با هم صحبت می‌کردیم! تعجب نکنید. برای حرفم دلیل دارم. ماندگاری و اصالت یک ملت، به خاطر فرهنگ آن است. فردوسی بزرگ، فرهنگ سخن و ادب پارسی را حفظ کرد. اهمیت شاهنامه فقط به خاطر جنبه‌های ادبی و شعر آن نیست. قبل از آن که شاهنامه مجموعه‌ شعرهای منظوم باشد، ریشه در اعماق فرهنگ، خواسته‌ها و آرزوهای ملت کهن ایران دارد. راستی شاهنامه چیزی حدود شصت هزار بیت دارد. تو چند بیت از آن را خوانده‌ای؟

 

CAPTCHA Image