علمی/ انجماد مغز

نویسنده


تاکنون چیزی از انجماد مغز شنیده‌اید؟ نوعی سردرد است که بعد از خوردن چیزهای سرد مثل بستنی آن را تجربه می‌کنید!

محققان به این نتیجه رسیده‌اند، کسانی که میگرن یا سردرد شدید دارند بیش‌تر از دیگران دچار این مورد می‌شوند. آن‌ها تصمیم گرفتند با مطالعه‌ی این عارضه راهی برای مطالعه‌ی میگرن پیدا کنند. در تحقیق از داوطلبان خواستند که به آرامی و با نی، آب یخ بنوشند، سپس حرکت خون در مغز آن‌ها بررسی شد. وقتی مغز افراد دچار انجماد می‌شد به علت جریان بیش‌تر خون، اندازه‌ی سرخرگ مغز افزایش می‌یافت. این سرخرگ در قسمت میانی و پشت چشم‌ها قرار گرفته است.

دانشمندان به درستی نمی‌دانند چرا خون بیش‌تری در این سرخرگ جریان می‌یابد، شاید به این علت باشد که از سرد شدن زیاد مغز جلوگیری شود. افزایش جریان خون در مغز اثر سرمای ناشی از غذا و یا نوشیدنی‌های سرد را خنثی می‌کند. وقتی اندازه‌ی سرخرگ کاهش می‌یابد سردرد فرد هم از بین می‌رود. اگر دچار این نوع سردرد شدید می‌توانید به خون اضافی که در مغز شما جریان می‌یابد فکر کنید!

یک راه جلوگیری از انجماد مغز این است که از برخورد غذای سرد به سقف دهان خود جلوگیری کنید تا بدن‌تان متوجه سرد شدن مغزتان نشود. اگر این موضوع علت ایجاد میگرن باشد، داروهایی که موجب کاهش جریان خون می‌شوند به درمان میگرن کمک خواهند کرد!

 

CAPTCHA Image