در کوچه پس کوچه‌های نوجوانی/ از آخرین مد چه خبر؟

نویسنده


چهره‌ی‌شان نظرم را به خود جلب کرد. نه این که این روزها مثل آن قیافه‌ها کم دیده باشم، نه؛ اما این دو نفر انگار چیز دیگری بودند. توی پارک نه تنها من، بلکه توجه خیلی از افراد به این دو نفر جلب شده بود. آن‌ها هم انگار از این که مورد توجه دیگران قرار گرفته بودند خوش‌حال به نظر می‌رسیدند.

دخترک گمان نمی‌کنم بیش‌تر از چهارده سال داشت. شال را به طرز مسخره‌ای در انتهای سرش آن هم به لطف گل‌سر بزرگی که به سرش زده مهار کرده بود. موهای جلو سرش را بافته و لابه‌لای آن‌ها را با مهره‌های رنگی تزیین کرده بود. از آرایش بیش از حد صورتش که بگذرم، انگشتر مار مانند دور انگشتش هیچ‌وقت از یادم نخواهد رفت.

پسرک دیگری که آنطرف‌تر کنار شمشادها ایستاده بود دست کمی از او نداشت. با موهای روغن‌زده و ریش عجیب و غریبش باز داستان دیگری بود. شلوار لی چاک چاک با تی‌شرت یقه‌باز و مارک‌ها و آرم‌های عجیب و غریبش بدجوری توی ذوق می‌زد.

شاید شما هم چنین افرادی را در اطراف خود دیده باشید. افرادی که خوش‌حال می‌شوند از این که مورد توجه دیگران قرار گرفته‌اند؛ اما اگر یکی از همان افراد  به آن‌ها اعتراض کند که این چه نوع پوششی است ابتدا می‌گوید که مد است، بعد ناگهان زبان به شکایت می‌گشاید که تیپ و لباس من چه ربطی به دیگران دارد و...

گشتی در شهر بزنید افرادی را خواهید دید که به گونه‌ای خود را آراسته‌اند که از شکل و شمایل آدمیزاد دور شده‌اند و ناخودآگاه آدمی را به یاد سیرک و باغ‌وحش می‌اندازند. افرادی با تیکه کلام‌های جدید که تا دیروز مصرفی نداشته‌اند، ولی امروز به طرز عجیبی مورد استقبال قرار گرفته است.

واقعاً چه بر سر جامعه‌ی ما آمده است؟ مد چیست و آیا خوب است یا بد؟

مد در اصل کلمه‌ای‌ ‌فرانسوی است که البته در انگلیسی هم کاربرد دارد. ریشه‌ی‌ اصلی‌ آن به لاتین و شاید قبل از لاتین به رم باستان برمی‌گردد که از‌ modo گرفته شده است. در ترجمه‌ی‌ modo می‌گویند آن ‌چیزی که تعلق به روز دارد و جدید است؛ اما آن‌چه ما بیش‌تر در فارسی از آن استفاده می‌کنیم، همین اصطلاح مد و مدگرایی‌ ‌است.

مد تنوعی گذراست که گاهی در نوع پوشش ظاهر می‌شود و هر بار  با کمی تغییر، رنگ و بوی زندگی آدم‌ها را تغییر می‌دهد.

بعضی از افراد می‌گویند که مد و روحیه‌ی انتخاب لباس یک امر سلیقه‌ای است و نمی‌توان کسی را مجبور کرد که فلان لباس را بپوشد یا آن را انتخاب کند. تنها چیزی که قدرت دارد فرد را مجبور به انتخاب لباس خود کند، «مد» است. فراموش نکنید که پدیده‌ی مد، همیشه در تاریخ بشر بوده و منحصر به زمان اکنون نیست.

آفرینش انسان به گونه‌ای است که همواره از حالت یک‌نواختی گریزان بوده و در مقابل، همیشه از تحول و نوآوری و تنوع در شکل و شیوه‌ی زندگی استقبال می‌کند. این تمایل در حالت عادی و در صورتی که از روی آگاهی و به صورت آرام صورت پذیرد، ظاهر زندگی آدمی را خوشایند و دلپذیر می‌کند؛ اما باید مراقب بود که این فرآیند، از حالت طبیعی خود خارج نشود و فرد خودش را قربانی مد نکند.

فردی که در یک زمان مشخص تمام لباس‌های جدید و مارک‌دار را بر تن می‌کند و خود را شبیه مانکن‌های ویترین مغازه‌ها می‌کند، این فرد بیش‌تر شبیه به یک دلقک است. اشخاصی «اسیر مد» هستند که در خرید کردن بیش از اندازه وسواسی هستند و فقط می‌خواهند «آخرین مد» را بپوشند بدون در نظر گرفتن این که لباس به آن‌ها می‌آید یا خیر.

آن‌ها تمام لباس‌هایی را که از طرف طراحان مطرح پیش‌نهاد می‌شود، خریداری کرده (در یک زمان)، آن‌ها را ناشیانه با یکدیگر ترکیب می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تیپ وحشتناکی پیدا کنند، نه ظاهری زیبا. این افراد ممکن است یک بلوز را که اصلاً مناسب حال‌شان نیست، تنها به این دلیل که فروشنده‌ی زرنگ به آن‌ها گفته «آخرین مدل بلوز» است، خریداری کنند.

این که شیک‌پوش به نظر بیاییم یا خودمان را فدای مد و مدگرایی کنیم بسیار فاصله است. شاید زیبا باشد اگر گاهی اوقات به جای این که در مجلات و اینترنت به دنبال مد لباس یا رنگ سال باشیم کاغذی برداریم و لباس خود را طراحی کنیم. لباسی در چارچوب و قاعده و قانون دین و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم یا مکانی که می‌خواهیم آن لباس را در آن‌جا بپوشیم.

اما چگونه خوش‌تیپ باشیم بدون آن‌که اسیر مد شویم؟

* ‌‌چیزی را بر تن کنید که فکر می‌کنید زیباست، نه لباسی را که دیگران تصور می‌کنند، مد است.
* باید همیشه در لباس‌های خود احساس راحتی کنید؛ بنابراین لباس‌هایی را بر تن کنید که مناسب حال شماست.

* همیشه در ذهن خود طرز پوشش‌تان را مجسم کنید و آن‌ها را طوری ادغام کنید که برازنده‌ی شما باشند. اگر احساس کردید زمانی که لباس‌های مد خود را می‌پوشید و آن کفش‌های نوک‌تیزتان را به پا می‌کنید، مردم جور دیگری به شما نگاه می‌کنند؛ بهتر است دیگر از آن‌ها استفاده نکنید، چراکه این نوع لباس‌ها برای شما ساخته نشده‌اند.

* در هر فصل چند لباس جدید خریداری کنید و آن‌ها را با لباس‌های دیگری که در کمد خود دارید، ادغام کنید. این راه هم کم‌هزینه است و هم شما را در کلیه‌ی فصول خوش‌تیپ نگه می‌دارد.

* قبل از خرید یک لباس جدید، از خودتان سؤال کنید که آیا به دلیل مد آن را می‌خرم و یا از آن خوشم می‌آید؟ به علاوه از خود بپرسید که اگر مثلاً آن مارک روی جیب جلو این پیراهن نبود، باز هم آن را می‌خریدم؟ اگر واقعاً آن لباس را دوست نداشته باشید با پوشیدن آن راحت نخواهید بود و در نتیجه بهتر است از خرید آن صرف‌نظر کنید.

* تیپ خود را بر اساس آن‌چه در تلویزیون یا مجله‌ها می‌بینید، تغییر ندهید. افراد معروف و هنرپیشه تنها برای جلب توجه لباس‌های عجیب غریب و رنگ به رنگ می‌پوشند و این شیوه‌ی لباس پوشیدن آن‌ها مناسب زندگی روزمره‌ی آن‌ها نیست.

 

CAPTCHA Image