سرزمین‌های اسلامی/ جیبوتی

نویسنده


پایتخت: جیبوتی

زبان: عربی

حکومت: جمهوری

مساحت: 23 هزار کیلومتر

جمعیت: 470 هزار نفر

واحد پول: فرانک

واردات: غذا، تجهیزات حمل‌ونقل، محصولات نفتی

صادرات: خدمات ترانزیت، پوست‌ حیوان، قهوه

جیبوتی، کشوری است بسیار کوچک در شمال شرق‌ آفریقا. این کشور از شرق با اریتره، از جنوب با اتیوپی و از جنوب شرقی با سومالی همسایه است. همچنین با یمن مرز آبی دارد. دین اسلام از طریق یمن و آب‌های خلیج عدن وارد این کشور شد.

جیبوتی سال‌های سال مثل همه‌ی کشورهای آفریقایی مستعمره‌ی کشورهای قدرتمند بود. سال‌های سال فرانسه بر این کشور حکومت می‌کرد؛ اما حدود 35 سال پیش اعلام استقلال کرد و نام جیبوتی را برای خود برگزید. جیبوتی به دلیل همسایگی با سومالی فرهنگ این کشور را داراست، و نژاد مردم آن نیز سومالیایی است. به همین دلیل طایفه‌های سومالیایی سال‌ها پس از استقلال جیبوتی برای به دست آوردن حکومت در این کشور با یکدیگر می‌جنگیدند؛ اما بالأخره در سال‌های اخیر با یکدیگر توافق کردند و صلح بر این کشور حاکم شد.

زبان رسمی مردم این کشور عربی است؛ اما عموم مردم به زبان فرانسه هم تسلط دارند. همچنین بیش‌تر مردم با زبان‌های محلی صحبت می‌کنند.

این کشور تقریباً هیچ منبع زیرزمینی ندارد. همچنین خاک این کشور فقیر است و برای کشاورزی مناسب نیست. این دلایل به اضافه‌ی دوره‌ی طولانی استعمار بر این کشور باعث شده که این کشور، سرزمینی فقیر باشد. نیمی از مردم این سرزمین زیر خط فقر زندگی می‌کنند، و بیماری‌های مرگباری مثل ایدز و هپاتیت مردم این سرزمین  را تهدید می‌کند. با این حال جوانان این سرزمین امید خود را از دست نداده‌اند و برای یک زندگی بهتر در سرزمین ‌اسلامی تلاش می‌کنند.

 

 

CAPTCHA Image