علمی/ نمک و افزایش فشار خون

نویسنده


آیا می‌دانید:

80 درصد نمکی که روزانه می‌خورید در غذاهای فرآوری‌شده وجود دارد؟

میوه‌های غنی از پتاسیم فشار خون را کاهش می‌دهند؟

برای کاهش فشار خون باید روزانه 5 سهم میوه و سبزیجات بخوریم تا میزان جذب پتاسیم بدن را افزایش دهیم؟

هر کدام از موارد زیر می‌تواند یک سهم باشد:

یک میوه‌ی متوسط (سیب، پرتقال، گلابی، موز) یا دو عدد میوه‌ی کوچک‌تر (آلو، زردآلو، نارنگی).

یک برش از میوه‌ی بزرگ (خربزه، آناناس، انبه).

دو یا سه قاشق پر از توت یا انگور.

یک لیوان (150 میلی‌لیتر) آب‌میوه.

یک قاشق میوه‌ی خشک.

میوه‌های خشک و کنسروشده هم به اندازه‌ی میوه‌های تازه مفید هستند. فقط مراقب باشید نمک، شکر و چربی به آن‌ها اضافه نشده باشد.

خوردن نمک زیاد موجب بیماری کلیه می‌شود

کلیه‌ها

بدن شما مایع اضافی را از طریق کلیه‌ها و با تصفیه‌ی خون دفع می‌کند. مایع اضافه وارد مثانه می‌شود و به صورت ادرار دفع می‌شود. کلیه‌ها از طریق اسمز(1) آب اضافه را از خون می‌گیرند. این مرحله با توازن حساس سدیم و پتاسیم و گرفتن آب از دیواره‌ی سلول‌ها از طریق جریان خون به کانال‌هایی که به سمت مثانه می‌روند انجام می‌شود.

مصرف زیاد نمک، سدیم خون را افزایش می‌دهد و توازن حساس را به هم می‌زند. در نتیجه توانایی کلیه در جذب آب کاهش می‌یابد. بر اثر افزایش مایع، فشار خون افزایش می‌یابد و به رگ‌های خونی ظریفی که به کلیه می‌روند هم فشار وارد می‌شود. به مرور زمان افزایش فشار خون به کلیه آسیب می‌رساند و منجر به بیماری کلیه می‌شد. بیماری کلیه موجب کاهش توانایی کلیه در دفع مواد سمی و زائدی می‌شود که در بدن ساخته می‌شوند.

اگر بیماری کلیه درمان نشود و فشار خون پایین نیاید، موجب از کار افتادن کلیه می‌شود. در نتیجه آن‌ها دیگر قادر به فیلتر کردن خون نیستند و بدن به آرامی به دلیل وجود مواد زائد مسموم می‌شود.

سرخرگ‌ها

افزایش فشار خون ایجادشده بر اثر خوردن نمک زیاد فشار زیادی به دیواره‌ی داخلی سرخرگ‌ها وارد می‌کند. برای مقابله با این فشار اضافی ماهیچه‌های کوچک دیواره‌های سرخرگ‌ها قوی‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند. این مسأله باعث می‌شود فضای داخلی سرخرگ‌ها کاهش ‌یابد و حتی فشار خون بیش‌تر شود. این سیکل افزایش فشار خون (که به آرامی طی چند سال ایجاد می‌شود) ممکن است باعث پاره شدن رگ یا باریک شدن آن شود که در نتیجه رگ به طور کامل مسدود شود. وقتی این اتفاق می‌افتد اعضایی از بدن که خون را از طریق رگ‌ها دریافت می‌کردند از اکسیژن و مواد غذایی مورد نیازشان محروم می‌شوند. این مورد موجب آسیب به عضو می‌شود و بسیار خطرناک است. به همین دلیل مصرف زیاد نمک موجب سکته‌ی قلبی می‌شود.

1) اسمز پدیده‌ای است که در آن محلول با غلظت کم‌تر به داخل محلول با غلظت بیش‌تر از طریق یک غشای نیمه‌تراوا عبور می‌کند.

 

CAPTCHA Image