تقویم/ کتاب اسفند

نویسنده


اسفند آخرین ماه سال است که کم کم زمستان شال و کلاه می‌کند و با آخرین روزهای اسفند به سال جدید می‌روند. پنج‌شنبه اولین روز اسفند برابر است با 20 ربیع‌الثانی 1435و 20 فوریه‌ی 2014 میلادی. آخرین روز این ماه پنج‌شنبه 18 جمادی‌الاولی 1435، 1 مارس 2014 است.

5 اسفند، روز بزرگ‌داشت خواجه نصیرالدین طوسی، روز مهندسی

اهل جهرود قم بود؛ اما در توس به سال 598 ه.ق. متولد شد. دایی و پدرش عالم بودند. این پشتوانه‌ی خوبی برای تلاش علمی نصیرالدین بود که مقدمات علم را نزد آن‌ها فرا گرفت. در زمان او اسماعیلیان در خراسان، عالمان دینی را تشویق می‌کردند. به همین خاطر خواجه‌نصیر به قهستان رفت و کتاب اخلاق ناصری را برای امیر ناصرالدین نوشت. مدتی بعد به دست همین امیر  در قلعه‌ی الموت زندانی شد؛ اما بعدها هلاکوخان به قزوین حمله کرد و خواجه را آزاد کرد و به خدمت گرفت. پس از آن شروع کرد به تدریس و تربیت شاگردان، رصدخانه‌ی مراغه را ساخت و کتابخانه‌ای با چهارصد هزار جلد کتاب ایجاد کرد.

او پس از تلاش‌های علمی فراوان در 75 سالگی در کاظمین درگذشت و در جوار امام موسی کاظم(ع) به خاک سپرده شد.

14اسفند، روز احسان و نیکوکاری

بالأخره هر کسی قلک یا جایی برای پس‌انداز دارد. مهم نیست که چه‌قدر پول و پس‌انداز داری. مهم این است که مقداری از پس‌انداز را به خدا بدهی و مطمئن باش که خدا آن را می‌گیرد و به بقیه‌ی پولت برکت می‌دهد. راستی چطور پول را می‌توان به خدا رساند؟ در جامعه کسانی هستند که نیازمندند. ممکن است مقدار کم پول تو و یا چیزهایی را که نیاز نداری کمک بزرگی برای او باشد. وقتی هدیه‌ات را به دست مستمند و نیازمند می‌رسانی یقین داشته باش که قبل از رسیدن هدیه به او، به خدا می‌رسد. امروز از آن روزهای خدایی است. پس دست به کار شو.

15 اسفند، روز درختکاری

16اسفند، 5 جمادی‌الاولی، ولادت حضرت زینب(س)، روز پرستار

شکیبا بودن و صبر داشتن تا چه حد. ممکن است تو صبرت زیاد باشد و یا کم. باید یک الگویی را برای صبور بودنت پیدا کنی؛ و اگر بخواهی پیدا می‌کنی. زینب را می‌گویم؛ کسی که در زندگی‌اش رنج و محنت زیادی دید؛ اما با همه‌ی مشکلات صبوری پیشه کرد و کوه مقاوم شد. اگر زینب را نمی‌شناسی، به کار پرستارها فکر کن. ببین چه‌قدر با بیمار سر و کله می‌زنند؛ اما با صبر کار خود را پیش می‌برند.

24 اسفند، شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا(س)

25 اسفند، روز بزرگ‌داشت پروین اعتصامی

29 اسفند، روز ملی شدن صنعت نفت

 

CAPTCHA Image