در سایه‌ی قلم/ توران میرهادی

نویسنده


در سال 1306 در شمیران به دنیا آمد. با این که مادرش آلمانی بود؛ اما عشق و علاقه به سنت‌ها و فرهنگ‌های ایرانی باعث شده که بچه‌های خود را ایرانی بار آورد. به همین خاطر توران، هم‌زمان با زبان فارسی به یادگیری زبان‌های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی هم پرداخت. در کنار زبان به آموزش موسیقی و نقاشی پرداخت. سال‌های 1323 و 1324 که سرآغاز شکل‌گیری نهضت مبارزه با بی‌سوادی در کشور بود، با معلمان برجسته‌ی آن روزگار، یعنی جبار باغچه‌بان و دکتر محمدباقر هوشیار آشنا شد و وقتی به صورت دانشجوی مستمع آزاد در کلاس‌های درس دکتر هوشیار شرکت کرد، متوجه نقش بسیار مهم تعلیم و تربیت شد و یک سال بعد از آن سال، یعنی در سال 1325 که مصادف بود با پایان جنگ جهانی دوم و آغاز قحطی و ویرانی در اروپا به فرانسه رفت و در رشته‌ی روان‌شناسی و تعلیم و تربیت پیش از دبستان تحصیل کرد و هم‌زمان با تحصیل به طور داوطلبانه یک بار برای بازسازی مناطق ویران‌شده‌ی بوسنی و هرزگوین و یک بار هم به کوه‌های تاترا در اسلواکی رفت تا در ساختن راه‌آهن کارگری کند.

پس از پایان تحصیلات خود در سال 1330 به ایران بازگشت و چهار سال بعد از آن کودکستان فرهاد را به یاد برادر کوچکش، فرهاد تأسیس کرد و بعد هم دبستان و راهنمایی فرهاد را تأسیس کرد. خانم میرهادی در سال 1341 با همکاری تعدادی از دوستان خود به تأسیس شورای کتاب کودک پرداخت و چند سال بعد از آن در سال 1352 با همکاری دو ‌تن از دوستان خود کتاب گذری بر ادبیات کودکان تألیف کرد. ایشان همچنین به منظور تجلیل از استادان زبان و ادبیات فارسی در سال 1351 با کمک جمعی از همکاران خود انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی را تأسیس کرد. از خانم میرهادی تاکنون کتاب‌ها و مقالات بسیاری به چاپ رسیده است. مقالات بسیاری هم ایشان ترجمه کرده‌اند که بعضی از آن‌ها با نام مستعار افسانه پیروز به چاپ رسیده است. از تألیفات خانم میرهادی می‌توان به دو گفتار درباره‌ی کتاب‌خانه‌های آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه، کتاب کار مربی کودک، جست‌وجو در راه‌ها و روش‌های تربیت (در چند جلد)، گذری بر ادبیات کودکان، آن که رفت، آن که آمد، جست‌وجو در راه‌ها و روش‌های تربیت و فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان اشاره کرد که فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان تاکنون در 10 جلد آماده و به چاپ رسیده است.

افتخارات:

1- عضویت در هیأت‌مدیره‌ی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در دو دوره.

2- عضویت در هیأت داوران جایزه‌ی بین‌المللی هانس کریستین اندرسن در چهار جلد.

3- عضویت در سایت داوران بینال بین‌المللی تصویرگران برایتسلاوا.

4- یکی از هفت سخنران جهان در کنگره‌ی بین‌المللی ادبیات کودکان در ژاپن در سال 1986.

5- یکی از 20 متخصص دعوت‌شده‌ی جهان برای شرکت در جلسه‌ی برنامه‌ریزی 10 سال آینده از سال 2001-2010 یونیسف.

6- اولین طراح و بنیانگذار کتاب مرجع ایرانی برای کودکان و نوجوانان به نام فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان که در سال 1377کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

منابع:

رزاق‌پناه، ویولت و افتخاری، شهلا، زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد توران میرهادی، 1385.

میرهادی، توران، کسانی که جامعه را می‌سازند، دیبایه، 1386.

ضرابی، سیمین و میرهادی، توران، مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران، قطره، 1383.

 

CAPTCHA Image