آشنایی با کشورهای اسلامی/ قزاقستان

نویسنده


پایتخت: آستانه

زبان رسمی: قزاقی

حکومت: جمهوری

مساحت: 2 میلیون و 700 کیلومتر مربع

جمعیت: 15میلیون نفر

واحد پول: تنگه

واردات: ماشین‌آلات، محصولات ‌فلزی، موادغذایی

صادرات: نفت، آهن، گندم، گوشت، زغال‌سنگ

قزاقستان، کشوری است در آسیای میانه که از شمال با روسیه، از شرق با چین، از جنوب شرقی با قرقیزستان، از جنوب با ازبکستان و از جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. قزاقستان نهمین کشور بزرگ دنیاست و بزرگ‌ترین کشور محصور در خشکی است. این کشور تا سال 1991 یعنی تا 22 سال پیش جزئی از کشور بزرگ شوروی بود؛ اما در این سال بسیاری از اجزای شوروی از این خاک جدا شده و به کشوری مستقل تبدیل شدند. قزاقستان نیز یکی از این کشورها بود. در قرون وسطی این کشور زیر نظر مغولستان اداره می‌شد و چنگیزخان بر این کشور حکومت می‌کرد. پس از مرگ چنگیزخان نیز این سرزمین به فرزندانش رسید.

این کشور، یک کشور چند قومیتی است که اقوام مختلف قزاق، ازبک، اویغور، ترک، فارس و... در آن زندگی می‌کنند؛ اما دو عامل مهم باعث شده که این اقوام به یکدیگر نزدیک شوند و از اختلاف بپرهیزند. اولین عامل، دین اسلام است که قزاق‌ها پایبندی محکمی به آن دارند و دومین عامل، فرهنگ مشترک است. مردم قزاقستان از هر نژاد و طایفه‌ای که هستند فرهنگ ملی خود را حفظ کرده‌اند.

پایتخت این کشور تا چند سال پیش آلماآتی بود. آلماآتی، یک اصطلاح ترکی به معنای سیب‌انداز است. این شهر دارای باغ‌های فراوان سیب است؛ اما به دلیل تحرکات روس‌ها در شمال قزاقستان، دولت این کشور از ترس اختلافات سیاسی، پایتخت را به شمال قزاقستان، انتقال داد تا نظارت بیش‌تری بر این منطقه داشته باشد.

پایتخت کنونی این کشور آستانه نام دارد. آستانه یک کلمه‌ی فارسی است که به تازگی روی این شهر گذاشته شده است. این شهر، یک شهر سرد همراه با بادهای شدید فصلی است. قزاقستان کشوری است که منابع زیرزمینی فراوانی دارد. این کشور در اورانیوم دومین، در منگنز سومین، در مس چهارمین و در آهن و طلا دهمین کشور دنیاست.

هم‌چنین قدیمی‌ترین پایگاه فضایی جهان در این سرزمین قرار دارد.

 

CAPTCHA Image