تقویم/ کتاب بهمن

نویسنده


دومین ماه زمستان، یعنی بهمن، ماه پرشوری است. از آن ماه‌هایی است که روزهایش به‌یادماندنی است. مخصوصاً برای بزرگ‌ترها. روزی که انقلاب پیروز شد و مقاومت و پای‌مردی مردم نتیجه داد. روز سه‌شنبه اولین روز بهمن است که برابر است با 19 ربیع‌الاول 1435و 21 ژانویه‌ی 2014 میلادی. آخرین روز این ماه چهارشنبه، 19 ربیع‌الثانی 1435، 20 فوریه‌ی 2014 است.

12 بهمن، بازگشت امام خمینی به ایران

هنوز وقتی از تلویزیون تصاویر اول انقلاب پخش می‌شود، پدربزرگ آهی می‌کشد و می‌گوید: «یادش بخیر! چه روزهای باشکوهی بود.»

من که آن روزها نبودم؛ ولی از چهر‌ه‌ی پدربزرگ می‌توانم بخوانم که چه حس قشنگی دارد. وقتی به تلویزیون و آن صحنه‌ها نگاه می‌کند، سینه‌اش را جلو می‌دهد و احساس غرور می‌کند.

14 بهمن، روز فناوری فضایی

سال 1387 در چنین روزی اتفاق بزرگی در ایران افتاد که باعث شد خبرش در سراسر دنیا بپیچد. در این روز دانشمندان فضایی توانستند با موفقیت ماهواره‌ی امید را به فضا پرتاب کنند. با این کار ایران به جمع کشورهایی پیوست که توانایی پرتاب ماهواره  را دارد. هر ساله به همین مناسبت، جشن فضایی در ایران برگزار می‌شود و همچنین دانشمندان فضایی، جدیدترین دستاوردهای علمی خود را به نمایش می‌گذارند.

19بهمن، 8 ربیع‌الثانی، ولادت امام حسن عسکری(ع)

 امام حسن عسکرى(ع)، فرزند امام هادى(ع)، در روز 8 ربیع‌الثّانى سال 232 هجرى‌قمرى در مدینه به دنیا آمد. نام مادر گرامى آن حضرت را، سوسن و بعضى «سلیل» و «حُدَیْث» نیز گفته‌اند. آن حضرت بعد از شهادت پدر بزرگوارش در 22 سالگى به مقام امامت رسید. ایشان در 8 ربیع‌الاوّل سال 260 هجرى قمرى با توطئه‌ی معتمد خلیفه‌ی عبّاسى در شهر سامرا، در 28 سالگى به شهادت رسید.

- جدال مکن که ارزشت می‌رود، و شوخى مکن که بر تو دلیر شوند.

- هر که به پایین نشستن در مجلس خشنود باشد، پیوسته خدا و فرشته‌ها بر او رحمت فرستند تا برخیزد.

- دوستى نیکان به نیکان، ثواب‌ است براى نیکان، و دوستى بدان به نیکان، فضیلت است براى نیکان، و دشمنى بدان با نیکان، زینت است براى نیکان، و دشمنى نیکان با بدان، رسوایى است براى بدان.

21 بهمن، 10 ربیع‌الثانی، وفات حضرت معصومه(س)

به مدینه آمده بودند و با خود سؤال‌هایی داشتند که می‌خواستند امام کاظم به آن جواب دهد؛ اما امام کاظم نبود. به همین خاطر سؤال‌ها را به دخترش دادند تا از پدر جواب بگیرد. فردای آن روز برای گرفتن جواب به خانه‌ی امام کاظم آمدند؛ اما امام از مسافرت برنگشته بود. به دختر امام گفتند که سؤال‌ها را پس بدهد تا در فرصت دیگری که امام را دیدند سؤال‌ها را با ایشان در میان بگذارند. حضرت معصومه(س) که دختر کوچکی بود، رفت و با سؤال‌ها برگشت. سؤال‌هایی که جلو هر کدام جواب قانع‌کننده و منطقی بود. جواب‌ها را خود حضرت معصومه(س) داده بود.

22 بهمن، پیروزی انقلاب اسلامی

29بهمن، قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم (1356)

 

CAPTCHA Image