آشپزی خودمونی

نویسنده


سوپ عدس و شلغم

یه سوپ آسون و مقوی واسه­ی روزای سخت سرماخوردگی...

اینا لازم‌تون می­شه:

عدس ........................ یه پیمانه

برنج ......................... یه‌سوم پیمانه

شلغم ......................... سه تا متوسط

گوشت چرخ‌کرده ......... 200 گرم

پیاز .......................... یه دونه کوچیک

نمک، فلفل، زردچوبه ..... هر چه‌قدر لازم شد

1- اول از همه باید برنج رو پاک کنین، خوب با آب بشورین و با آب ولرم و یه کم نمک، بذارین واسه­ی یه ساعت خیس بخوره تا زودتر پخته بشه. بعد از یه ساعت برین سر وقت عدس­ها. اونا رو هم با دقت پاک کنین تا خدای نکرده سنگی چیزی نره توی غذا، همه­ی زحمتاتون به باد بره. عدس رو هم با آب بشورین، بریزین توی قابلمه تا نصفه قابلمه رو آب کنین بذارین روی گاز تا جوش بیاد.

تجربه: پیمانه‌ی استفاده‌شده، اندازه­ی یه فنجون یا مقدار برنج مورد نیاز واسه­ی یه نفره. این مقدار مواد هم برای چهار نفر کافیه.

2- توی این فاصله که عدس پخته می­شه، با رنده­ی ریز، پیاز رو رنده کنین. بعد برین سروقت گوشت چرخ‌کرده. گوشت چرخ‌کرده رو از قبل از فریزر بیارین بیرون تا یخش وا بره. گوشت رو داخل یه ظرف با اندازه­ی مناسب بریزین، پیاز و ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) رو بهش اضافه کنین. گوشت و پیاز و ادویه رو با قاشق خوب قاطی کنین تا گوشت مزه­دار بشه.

 3- حالا دستاتون رو با آب و شوینده، بشورین و آماده بشین واسه­ی قلقلی کردن گوشت چرخ‌کرده. با حوصله و به صورت یه‌اندازه، گوشت­ها رو کف دست‌تون قلقلی کنین و بذارین کنار.

4- وقتی عدس نیم­پز شد، یعنی یه کم نرم شد، وقتشه بهش برنج رو اضافه کنین. بذارین برنج هم یه کم نرم بشه و از هم وا بره. نمک و فلفل و زردچوبه رو هم توی این مرحله به سوپ اضافه کنین.

5- گوشت­های قلقلی رو هم به قابلمه اضافه کنین. یکی یکی بندازین‌شون داخل آب که شکل‌شون رو از دست ندن و تا آخر خوشگل بمونن.

6- توی این فاصله شلغم­ها رو بشورین و پوست‌شون رو بگیرین. بعد به اندازه­ای که دوست دارین خُردش کنین. ریز یا درشت فرق نمی­کنه، هر طور سلیقه­تونه.

7- شلغم رو هم به مواد در حال جوشیدن اضافه کنین، شعله­ی گازو کم کنین و صبر کنین تا شلغم هم پخته بشه. هر چند دقیقه یه بار هم به قابلمه سر بزنین تا تَه نگیره، چون مواد در حال غلیظ شدنه.

8- بعد از حدود 20 دقیقه شلغم می­پزه و یه سوپ جاافتاده و غلیظ و سالم دارین.

 

CAPTCHA Image