تابلو اعلانات


درخت‌های رنگی

این درخت، اوکالیپتوس رنگین‌کمانی نام دارد و در جزیره‌های فیلیپین می‌روید . نام علمی آن هم اوکالیپتوس دگولپتاست.

نام‌ این درخت از رنگ‌های جذابی که روی تنه‌ها و شاخه‌هایش مشاهده می‌شود، گرفته شده است .

در نگاه اول به نظر می‌رسد که کسی با قلمو این رنگ‌ها را روی این درختان نقاشی کرده است؛ اما این‌ رنگ‌ها کاملاً طبیعی هستند. اوکالیپتوس رنگین‌کمانی برخلاف اغلب درختان، پوسته‌ی ضخیم چوب‌پنبه‌ای روی تنه‌اش ندارد. این پوسته نرم است و به صورت لایه‌های ورقه‌ ورقه ‌شده از بافت مرده بالا می‌آید.

هنگامی که یک ورقه از پوست درخت می‌ریزد، پوسته‌ی سبز تازه‌ای از زیر آشکار می‌شود. هنگامی که سن این پوست جدید بالا می‌رود، بافت آن تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ سبز تیره و بعد آبی و به دنبال آن ارغوانی و صورتی- نارنجی درمی‌آید. این فرآیند با سرعت‌های متفاوت و در نواحی جداگانه‌ی پوست درخت رخ می‌دهد. در نتیجه‌ی این تغییر رنگ مداوم، این الگوی رنگین‌کمانی به وجود می‌آید .

غذای تند در تابستان

محققان می‌گویند بهتر است در روزهای گرم و دمای شرجی تابستان، به جای غذاهای سرد مثل سالاد، غذاهای تند و پرادویه مثل غذاهای هندی خورد .

کریستوفر گوردن می‌گوید: «این که ساکنان مناطق گرم جهان مثل هند یا خاورمیانه علی‌رغم گرمای هوا از غذاهای پرادویه و تند استفاده می‌کنند، نشان از واقعیتی دارد که ساکنان این منطقه به تدریج دریافته‌اند . »

او گفت: «غذاهای تند و پرادویه دمای سیستم اعصاب مرکزی را بالا می‌برد. این امر باعث افزایش دمای دهان می‌شود و در نتیجه دمای پوست را هم بالا می‌برد و باعث تأخیر گردش خون در شاهرگ می‌شود. در نتیجه‌ی این امر دمای بالا از داخل بدن به پوست منتقل و از روی پوست به سرعت تبخیر می‌شود.»

کبریتی که سند خلیج‌فارس است

احمد ایلیات کاشانی، مردی که 30 سال از عمر خود را صرف جمع‌آوری کبریت کرده است؛ اما یک کبریت با نام «کبریت سلطنتی بین‌المللی‌» در مجموعه‌ی اوست که سرآمد همه‌ی کبریت‌هاست. این اثر کم‌مانند که نقش پرچم زیبای ایران روی آن است، 120 سال پیش در کشور چک‌اٌسلواکی پیشین تولید شده و تنها چهار نمونه از آن در دنیا وجود دارد .

روی کبریت، تصویر یک زن ایرانی با دامنی سبز دیده می‌شود و کنار آن، دریای‌ مازندران و خلیج‌فارس به همراه پنج استان جای گرفته ‌است. او می‌گوید: «این کبریت در دنیا خریداران زیادی دارد. برای نمونه، پیشنهادهای زیادی از کشورهای عربی برای فروش داشته‌ام، که نپذیرفتم. از دبی، برج جمال‌عبدالناصر و عربستان پیشنهاد فروش این کبریت را داشتم؛ اما از آن‌جا که این آثار متعلق به ایران و ایرانی‌هاست و باید در کشور نگهداری شود، آن‌ها را نفروختم؛ اما فضایی در اختیار ندارم و مجبورم که این گنجینه‌ها را به ‌صورت خصوصی نگهداری می‌کنم .

نوشیدن چای داغ در تابستان

پیتر مک‌ناگتون، عصب‌شناس دانشگاه کمبریج، معتقد است نوشیدن یک فنجان چای داغ دمای مرکزی بدن را بالا می‌برد و این کمک می‌کند که بدن با سرعت بیش‌تری عرق کند و پوست زودتر خنک شود .

بنا به گفته‌ی این پژوهشگر اعصاب، دهان و قسمت فوقانی سیستم گوارشی انسان به میزان دمای نوشیدنی‌ها واکنش نشان می‌دهند و به مغز پیام می‌رسانند که چه میزان عرق تولید کند. عرق از روی تن به سرعت تبخیر می‌شود و هنگامی که تبخیر صورت گیرد، دمای بدن کاهش یافته و تن خنک‌تر می‌شود. نوشیدنی گرم سرعت تعریق و در نتیجه تبخیر را بالاتر می‌برد و بدن سریع‌تر خنک می‌شود .

وقتی که هلند زندان‌هایش را می‌بندد

وزیر دادگستری هلند اعلام کرد که این کشور، هشت زندان را به علت نبودن مجرم می‌بندد. گرچه این کشور ظرفیت نگهداری ۱۴ هزار زندانی را دارد، فقط ۱۲ هزار زندانی دارد. مؤسسه‌ی «اتحاد عدالت» که نماینده‌ی بیش از ۶۰ سازمان است، از دولت خواسته «استفاده‌ی غیرضروری از زندان» را محدود کند و زندان را فقط به مجرمان جدی، دائم و خطرناک اختصاص دهد. زندانیانی که راه‌کار دیگری برای تنبیه آنان وجود ندارد.

کار عجیب کوسه

هنگامی که مردم مشغول شنا در سواحل کالیفرنیا بودند ناگهان کوسه‌ای به ساحل نزدیک شد و در همان‌جا جلو چشم همه بچه‌اش را به دنیا آورد. مردم دور او جمع شده، عکس‌های زیادی از این تولد عجیب گرفتند. نوزاد این کوسه بسیار کوچک بود و بعد از زایمان هر دو به دریا بازگشتند. این یکی از بی‌سابقه‌ترین تصاویری بود که از زایمان یک کوسه به دست آمده است .

عروسک‌های تاریخ ایران

یاسمن فراهانی فارع‌التحصیل رشته‌ی «طراحی پارچه و لباس» است . یاسمن فراهانی بر اساس تاریخچه‌ی لباس ایرانیان از زمان سامانیان و ایلخانیان تا دوره‌ی قاجار، عروسک‌هایی پارچه‌ای با لباس ایرانی تهیه کرده است. او درباره‌ی مجموعه عروسک‌های داستان هزار و یک شب می‌گوید: «می‌خواستم یکی از داستان‌های کهن ایرانی را زنده کنم. یکی از داستان‌های هزار و یک شب را انتخاب کردم.»

داخل بدن عروسک‌ها یک آرماتور است. یک حالت اسکلت فلزی دارد تا بدن‌شان انعطاف‌پذیر باشد؛ مثلاً حتی می‌توانند دست، پا و انگشت‌های‌شان را هم خم کنند .

 

CAPTCHA Image