در سایه‌ی قلم/ امین فقیری


در آخرین روز از آذر 1323 در شیراز به دنیا آمد. در خانواده‌ای فرهنگ‌دوست و اهل‌ِ کتاب. در 19 سالگی داستان‌نویسی را شروع کرد. رفتن به روستا، به عنوان معلم و دیدن زندگانی سخت و مشقت‌بار روستاییان او را واداشت تا علاقه‌مند به نوشتن درباره‌ی آن‌ها شود. امین فقیری حاصل چهار سال نوشتن خود را در نخستن مجموعه‌ی داستانی خود، به ‌نام دهکده‌ی پرملال را، در سال 1347، وقتی که 24 سال بیش‌‌تر نداشت به چاپ رساند. این کتاب تا قبل از انقلاب 5 بار تجدید چاپ شده است. در سال 1382 نیز چاپ ششم آن منتشر شد.

کتاب دهکده‌ی پرملال تصویری روشن از درد و رنج روستاییان از نگاه معلمی جوان است که خود شاهد مشکلات زیادی چون عدم بهداشت، فقر فرهنگی و مالی و خرافات آنان است.

امین فقیری همراه با محمود دولت‌آبادی از اولین نویسندگان ایرانی هستند که به نوشتن داستان‌های روستایی پرداخته‌اند. داستان‌های مجموعه‌ی دهکده‌ی پرملال تاکنون به بیش از 10 زبان دنیا از جمله انگلیسی، آلمانی، روسی، ایتالیایی، فرانسوی و غیره چاپ شده است. از فقیری تاکنون تعداد زیادی رمان، نمایش‌نامه و داستان کودک و نوجوان به چاپ رسیده است. از جمله کتاب‌های ایشان می‌توان کوچه باغ‌های اضطراب، کوفیان، شب (نمایش‌نامه)، قالی‌بافان (نمایش‌نامه)، تمام باران‌های دنیا، آهوی زیبای من (برای کودکان)، اگر باران ببارد (برای نوجوانان)، زمستان پشت پنجره (رمان) پلنگ‌های کوهستان (رمان)، تکرار نمی‌شود در تو آن گل سرخ (نمایش‌نامه)، استاد قوام‌الدین شیرازی (زندگی‌نامه)، سعدی (زندگی‌نامه) و میرعماد قزوینی (زندگی‌نامه) نام برد.

منابع: فقیری، امین؛ دهکده‌ی پرملال، نشر قصه، چشمه.

CAPTCHA Image