عسل و زیبایی

عسل به عنوان ماده‌ای طبیعی در زیبایی افراد مؤثر است.

افرادی که پوست‌های حساس دارند می‌توانند ماسکی با عسل، شکر قهوه‌ای، روغن زیتون و آب‌لیمو تهیه کنند و آن را روی پوست خود قرار دهند.

برای خوب شدن زخم می‌توان از عسل در قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی صورت استفاده کرد.

برای پوست‌های خشک نیز می‌توان از عسل و شیر استفاده کرد. این در حالی است که آنزیم‌های موجود در عسل، پوست را نرم می‌کند.

عسل برای بهبود آفتاب‌سوختگی مؤثر است.

برای مرطوب‌کنندگی لب نیز می‌توانید مخلوط عسل، شکر قهوه‌ای و روغن زیتون را روی لب‌های خود بگذارید.

چاقی و پوکی استخوان

پوکی استخوان معمولاً به نحیف بودن و شکنندگیِ ظاهری مرتبط شناخته می‌شود.

اما دانشمندان آمریکایی می‌گویند در بعضی از افراد چاق، چربی در داخل استخوان پنهان می‌شود و این می‌تواند استخوان را ضعیف و شکننده کند.

در این تحقیق معلوم شد که چربی مغز استخوان در افرادی که پوکی استخوان دارند بیش‌تر است.

محققان دانشکده‌ی پزشکی هاروارد، بدن 106 زن و مرد چاق، اما سالم را اسکن کردند. اسکن‌ها نشان داد که چربی در درون کبد، عضلات و مغز استخوان پنهان می‌شود.

دکتر میریام بردلا که این مطالعه را انجام داد، می‌گوید کسانی که در اطراف شکم چربی زیادی دارند بیش‌تر با این خطر روبه‌رو هستند.

مغز استخوان محل فعالیت سلول‌های مسؤول تشکیل استخوان است.

دکتر بردلا می‌گوید اگر ستون فقرات پر از چربی باشد، به اندازه‌ی لازم محکم نخواهد بود.

محققان می‌گویند که با توجه به این که هیچ کس نمی‌تواند تعیین کند که چربی بدنش کجا جمع شود، بهترین راه چاره لاغر ماندن است.

خنده و سلامتی

خنده آن‌قدر مهم است که معمولاً در هر درباری یک دلقک، هر روزنامه، یک صفحه‌ی طنز و هر شبکه‌ی تلویزیونی فیلم کمدی داشته و دارد. خنده در هر شرایطی امکان‌پذیر است.

خنده با بازدم انجام می‌شود و این کار باعث می‌شود دی‌اکسیدکربن از خون خارج شده و احساس خوشایندی ایجاد کند.

خنده باعث افزایش هورمون کورتیزول شده و ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها زیاد می‌کند.

خنده تعداد ضربان قلب (HR ) را کاهش می‌دهد که در سلامتی مؤثر است.

خنده به دلیل شستن 2CO از خون، صورت را شفاف می‌کند.

خنده قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد. نقش خنده در کلاس‌های درسی و آموزشی فوق‌العاده است.

خنده در پیش‌گیری از سکته‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی بسیار مؤثر است.

خنده «دویدن بی‌حرکت» نام گرفته است و به این دلیل افراد لاغر را چاق و افراد چاق را لاغر می‌کند.

خنده و شاد بودن تنها انتقامی هستند که می‌توان از دنیا گرفت، پس همیشه شاد باشید و بخندید.

شهر در تاریکی

شهر صنعتی رونکان در یک دره در نروژ واقع شده و مناطق کوهستانی اطراف آن (از شهریور تا فروردین) مانع از تابش مستقیم نور خورشید بر سطح شهر می‌شود.

ایده‌ی استفاده از آینه‌های غول‌پیکر برای بازتابش نور خورشید حدود 100 سال قبل مطرح شد، اما هیچ‌گاه به مرحله‌ی اجرا درنیامد.

شورای شهر پس از پنج سال کشمکش، موافقت خود را با این طرح اعلام کردند.

در حال حاضر سه آینه‌ی غول‌پیکر با بالگرد به منطقه منتقل شده و به فاصله‌ی 450 متری بالای شهر نصب شده‌اند. آینه‌ها با سیستم هوشمند رایانه‌ای کنترل شده و نور مناسب برای ساکنان شهر را در نیمه‌ی دوم سال تأمین می‌کنند؛ همچنین یک سیستم خودکار به صورت منظم اقدام به تمیز کردن سطح آینه‌ها برای انعکاس بیش‌تر نور خورشید می‌کند.

ماه‌نامه‌ی کودک افغان

نتیجه‌ی یک سال زحمت و اشتیاق یک دختر خجالتی 12 ساله در افغانستان این بود که نخستین شماره‌ی ماه‌نامه‌اش به دست رئیس‌جمهوری کشورش رسید و رئیس‌جمهوری او را برای ملاقات به کاخ ریاست‌جمهوری دعوت کرد.

«حسینا معاصر» را تا  چند هفته‌ی پیش، فقط دوستان، هم‌کلاسی‌ها، وابستگان و اعضای خانواده‌اش می‌شناختند، زندگی این دختر دانش‌آموز کلاس هشتم در چند روز تغییر کرد، حالا او را حتی فرد شماره‌ی یک کشور هم می‌شناسد. این دختر ماهنامه‌ای ویژه‌ی کودکان با عنوان «کودک افغان» چاپ و مقام‌های دولت افغانستان را متعجب کرده است.

او می‌گوید: «در کابل کتاب‌های زیاد خارجی برای کودکان قابل دسترسی است؛ اما خواستم مجله‌ای چاپ شود که از خود افغانستان باشد و هر کسی که می‌خواند بفهمد که این مجله را یک کودک افغان چاپ کرده است.»

حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان در دیداری که با حسینا معاصر، صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول ماهنامه‌‌ی «کودک افغان» داشت، از او به خاطر انتشار این مجله تشکر کرد و برای چاپ و نشر شماره‌های بعدی این مجله، وعده‌ی همکاری داد.

در افغانستان نزدیک به سه میلیون کودک در سن و سال حسینا که بیش‌ترشان دختر هستند به آموزش و پرورش دسترسی ندارند. دختران دانش‌آموز حتی در امن‌ترین مناطق افغانستان ممکن است کشته یا مسموم ‌شوند و در نقاطی از کشور هنوز به روی دخترانی که مکتب می‌روند، اسید پاشیده می‌شود.

دلفین‌ها هم نام دارند

پژوهشی تازه که در اسکاتلند انجام شده، می‌گوید دلفین‌ها یکدیگر را به نام صدا می‌کنند. نام دلفین‌ها با صدای سوت مخصوصی از سوی هم‌نوعان‌شان به زبان آورده می‌شود.

وینسنت جانیک، دانشمند زیست‌شناسی که سرپرست این پژوهش بوده، می‌گوید هنر دلفین‌ها آن است که مثل انسان‌ها توانایی پیچیده‌ای در تقلید صدا و تولید صداهای تازه دارند.

دلفین‌ها با ایجاد صداهای گوناگون یک‌دیگر را می‌خوانند و هم‌نوعان خود را از جایگاه‌شان و محلی که غذا یافته‌اند آگاه می‌کنند.

سوت مخصوص دلفین‌ها بیش از هر زمان دیگر، هنگامی شنیده می‌شود که به طور گروهی مسافرت می‌کنند و می‌خواهند به هم‌نوعان‌شان خبر بدهند که هر گروه کجاست و چه‌قدر با گروه‌های دیگر فاصله دارد.

دلفین‌ها از این نوع صداها برای سلام کردن و خوش‌آمدگویی به یک‌دیگر هم استفاده می‌کنند. گروهی که این پژوهش را انجام داده 150 تا 180 دلفین را در شرق ساحل اسکاتلند دنبال، نسخه‌های رایانه‌ای سوت‌های اصلی دلفین‌ها را بازسازی و آن‌ها را با یک‌دیگر مقایسه کرده است.

CAPTCHA Image