سرزمین‌های اسلامی

نویسنده


مالدیو

پایتخت: ماله

زبان رسمی: دیوه‌ای

حکومت: جمهوری

مساحت: 298 کیلومتر مربع

جمعیت: 400 هزار نفر

واحد پول: روفیا

صادرات: ماهی، صنایع‌دستی و نارگیل

مالدیو کشور بسیار کوچک در جنوب غربی هند است. این کشور یک کشور جزیره‌ای است که در میان اقیانوس هند واقع شده است.

 این کشور 1192 جزیره را داراست. جزیره‌های این کشور بسیار کوچک هستند و حدود هزارتای این جزیره‌ها غیرقابل سکونت هستند؛ بقیه که زندگی انسانی در آن‌ها جریان دارد، مساحتی بین 2 تا 5 کیلومتر دارند.

پایتخت این کشور ماله نام دارد که خود به تنهایی یک جزیره است. بنابراین برای رفت و آمد به این جزیره از سوی شهر‌های دیگر (که هر کدام یک جزیره هستند) باید از قایق استفاده کرد. به همین دلیل در طول شبانه‌روز قایق‌های تندروی زیادی در اطراف این جزیره در رفت و آمد هستند و مسافران را جابه‌جا می‌کنند.

مالدیو به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوای اقیانوسی، کشور بسیار زیبا و دیدنی‌ای است. همین دیدنی بودن آن باعث شده که مسافران زیادی از همه جای دنیا به این کشور آرام و زیبا سفر کنند. نزدیک بودن آن به هند نیز باعث شده که از روزگاران قدیم بازرگانان ایرانی که به هند سفر می‌کردند، سفری هم به این جزیره‌ها داشته باشند. این بازرگانان به این جزیره‌ها، دیو یا دیبا می‌گفتند. جالب است بدانید که یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شد بازرگانان ایرانی به این کشور سفر کنند وجود نوعی صدف در سواحل این کشور بود. این صدف‌ها به علت ارزشی که داشتند به عنوان پول بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به همین علت این کشور در ایران به عنوان کشور پول معروف بود.

کشور مالدیو، کشوری است که به شدت پایبند به دین اسلام است. در این کشور صد در صد مردم مسلمان هستند. از آن‌جا که مردم این کشور به اعتقادات خود احترام عمیق می‌گذارند گردش‌گران و مسافران خارجی در ماه رمضان به این کشور سفر نمی‌کنند؛ چون در صورت سفر کردن باید گرسنگی بکشند!

خوب است بدانید که مردم این کشور کوچک تا 200 سال پیش مثل مردم هند، بودایی بودند؛ اما حدود 200 سال قبل یک روحانی تبریزی به نام ملایوسف، سفری به این کشور داشت! و با مهربانی و اخلاق خوشی که داشت باعث شد مردم به دین اسلام روی بیاورند.

کشور مالدیو، کشوری است بسیار زیبا که هر ساله گردش‌گران زیادی به آن‌جا سفر می‌کنند و گردش‌گری نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد؛ اما نکته‌ی تأسف‌بار این که به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی این کشور روز به روز بیش‌تر زیر آب فرو می‌رود. کارشناسان معتقدند که ممکن است تا چند سال دیگر کشوری به نام مالدیو، روی نقشه نباشد.

 

CAPTCHA Image