سلامت باشید

نویسنده


* آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا، یک عفونت ویروسی است که بینی، گلو و ریه را درگیر می‌کند. علائم این بیماری شامل تب، درد بدن، سردرد، خستگی، بی‌اشتهایی، سرفه‌ی خشک، احساس خشکی یا زخم در گلو است که به صورت ناگهانی ایجاد می‌شوند. آنفولانزا با سرماخوردگی متفاوت است و علائم شدیدتری دارد. بیش‌تر افراد بدون عارضه خوب می‌شوند، اما برخی اوقات عفونت باکتریایی هم به آن اضافه می‌شود، مانند عفونت گوش، عفونت سینوس‌ها، و یا التهاب مجاری هوایی (برونشیت).

* چگونه می‌توان از عوارض آنفولانزا جلوگیری کرد؟

با مشاهده‌ی علائم آنفولانزا باید در اسرع وقت به دکتر مراجعه کنیم؛ زیرا درمان در اولین روزهای آنفولانزا، به درمان سریع و بدون عوارض این بیماری کمک می‌کند. مراقبت خوب در منزل هم می‌تواند از ایجاد این عوارض جلوگیری کند. عفونت ریه‌ها عارضه‌ی خطرناک‌تری است که ممکن است در برخی افراد ایجاد شود. کودکان زیر ٢ سال، افراد بالای ٦٥ سال و افرادی که بیماری جدی دارند بیش‌تر دچار این عوارض شده و ممکن است در بیمارستان بستری شوند.

* عامل ایجاد‌کننده‌ی آنفولانزا چیست؟

ویروس‌های آنفولانزای (آ) و (ب)، این بیماری را ایجاد می‌کنند. ویروس نوع (آ) معمولاً عامل ایجاد‌کننده‌ی شیوع سالیانه‌ی آنفولانزاست. این ویروس‌ها مدام در حال تغییر خود هستند و انواع جدیدی ایجاد می‌کنند که خصوصیات متفاوتی دارد. به همین دلیل ساختمان ویروس از سالی به سال دیگر تغییر می‌کند و واکسن‌ها و حتی داروها برای اثربخشی باید تغییر کنند.

* آنفولانزا چه علائمی دارد؟

ابتدا خشکی گلو، آبریزش بینی و احساس زخم در گلو ایجاد می‌شوند و سه تا چهار روز بعد علائمی مانند تب، سرفه، درد بدن، سردرد و خستگی ایجاد می‌شوند. در آنفولانزا تهوع و استفراغ یا اسهال دیده نمی‌شود. زمان شیوع بیماری اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

* آیا فقط از طریق علائم ظاهری می‌توان بیماری آنفولانزا را تشخیص داد؟

پزشکان، بیماری را از روی علائم آن تشخیص می‌دهند. با این وجود آزمایش‌هایی جهت کمک به تشخیص وجود دارند.

* راه‌های درمان آنفولانزا چیست؟

داروهای ضدویروسی برای کاهش شدت و طول مدت علائم وجود دارند، اما درمان‌های خانگی می‌توانند مؤثر باشند. بیش‌تر افراد بدون مصرف دارو خوب می‌شوند. مصرف مایعات، استراحت و بخور برای مرطوب کردن مجاری تنفسی به درمان آنفولانزا کمک می‌کند.  

 از پزشک خود درخواست تجویز آنتی‌بیوتیک نکنید، چون آنتی‌بیوتیک تنها بر عفونت باکتریایی تأثیر دارد.

داروهای ضدویروسی نیز وجود دارند که بیش‌تر در سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در معرض خطر عوارض هستند، به کار می‌رود. درمان دارویی باید در دو روز اول آغاز علائم بیماری شروع شود؛ وگرنه تأثیر زیادی نخواهد داشت.

* چگونه می‌توان از آنفولانزا پیش‌گیری کرد؟

با رعایت نظافت و تزریق واکسن به صورت هر ساله، می‌توان از ابتلا به آنفولانزا پیش‌گیری کرد. بسیاری از افراد می‌توانند به این طریق از ابتلا به آنفولانزا در امان باشند. واکسیناسیون در این افراد توصیه می‌شود:

* کودکان ٦ ماه تا ٢ سال.

* افراد بالای ٥٠ سال.

* افراد مبتلا به آسم، بیماری مزمن قلبی و ریوی، یا اختلال سیستم ایمنی بدن.

* زنان باردار در فصل شیوع بیماری.

درمان خانگی علیه آنفولانزا:

۱‌) مایعات بخورید؛

آنفولانزا می‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن شود، به خصوص اگر همراه با تب، اسهال و یا استفراغ باشد؛ بنابراین مایعات، به خصوص آب‌میوه مصرف کنید. چای گیاهی همراه با عسل، گلودرد را برطرف می‌کند. در صورتی که با حالت تهوع روبه‌رویید، مایعات را به تدریج بنوشید. قورت دادن حجم زیاد مایع می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود.    

۲‌) سوپ بخورید؛

از گذشته، والدین برای برطرف کردن سرماخوردگی و آنفولانزا به فرزندان خود سوپ مرغ می‌دادند؛ اما آیا این روش مؤثر بوده است؟ بررسی انجام شده در سال ۲۰۰۰ نشان داد که سوپ مرغ، علائم عفونت‌های مجرای فوقانی تنفسی را کاهش می‌دهد.

۳) استراحت؛

اگر بدن برای ورزش کردن آمادگی ندارد، پس ورزش نکنید! اگر احساس می‌کنید که می‌خواهید در تخت خواب بمانید، این کار را بکنید! هنگام بیماری حتی از مسؤولیت‌های روزانه‌ی خود دست بکشید. به گفته‌ی کارشناسان استراحت کردن راه دیگری برای تقویت بدن در مقابله با عفونت‌هاست. از خواب شب نیز غفلت نکنید. چرخه‌ی خواب مناسب به عمل‌کرد درست سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بنابراین هر شب ۸ ساعت بخوابید.

۴‌) رطوبت؛

تنفس هوای مرطوب در تسکین بخشیدن به گرفتگی بینی و گلودرد مؤثر است. یک راه مؤثر، گرفتن دوش با آب داغ است و یا این‌که پس از اتمام دوش گرفتن در حمام برای چند دقیقه بنشینید و بخار آب را استنشاق کنید. روش دیگر نیز استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده است. توجه داشته باشید که مرطوب‌کننده باید به ‌طور منظم تمیز شود و عاری از کپک و یا هر نوع آلودگی باشد.

۵‌) بخور دادن:

برای باز شدن راه تنفسی بخور دهید و به مدت ۳۰ ثانیه از بینی تنفس کنید. متخصصان، افزودن قطره‌ای روغن نعناع و یا اکالیپتوس را توصیه می‌کنند. این روش باید روزی چندبار تکرار شود. بیماران مبتلا به آسم نباید از این روش استفاده کنند.

۶‌) کمپرس گرم؛

کمپرس دستمال گرم روی بینی و پیشانی راه مؤثری برای برطرف کردن سردرد و درد سینوزیت است.

7‌) غرغره کردن؛

غرغره کردن با آب نمک خلط گلو را جدا و علاوه بر آن گرفتگی گوش را برطرف می‌کند.

8‌) تمیز کردن بینی با آب نمک؛

این کار در برطرف کردن گرفتگی بینی و کاهش خطر عفونت سینوزیت مؤثر است.

CAPTCHA Image