در سایه‌ی قلم/ مردی بزرگ از جنس کودکان


اولین روز از تیر 1329 در همدان به دنیا آمد. در کودکی همراه با تحصیل به مشاغلی چون دست‌فروشی، کار ساختمانی، شاگردی قهوه‌خانه، روزنامه‌فروشی و... پرداخت. اولین اثر او در 16 سالگی در مطبوعات به چاپ رسید. سال 1349 به تهران آمد و رشته‌ی ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران به پایان رساند. سال 1355 به استخدام کتاب‌خانه‌ی مجلس شورای ملی درآمد و در بخش نسخه‌های خطی مشغول به کار شد. فعالیت برای بچه‌ها را از سال 1350 آغاز کرد و در سال 1354 با گروهی از جوانان مسلمان، کانون کتاب کودک را راه‌اندازی کرد و به احداث کتاب‌خانه‌ای برای بچه‌ها پرداخت.

آقای رحماندوست دبیر اولین و سومین سمینار بررسی ادبیات کودک و نوجوان بوده‌اند. هیأت مؤسس و نایب‌رئیس هیأت مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در سال 1377 و پس از آن نیز بوده‌اند. تدریس در دانشگاه و داوری چندین جشنواره‌ی کتاب و فیلم، همچنین سردبیری نشریاتی چون: رشد دانش‌آموز و سروش کودکان از دیگر مسؤولیت‌های ایشان است.

اولین کتاب آقای مصطفی رحماندوست در سال 1356 به چاپ رسید و بعد از آن بیش از 100 عنوان کتاب از سوی ایشان ترجمه و تألیف شده است که برخی از آن‌ها به زبان‌های عربی، انگلیسی، چینی، کردی، هندی، اردو ترجمه و جوایز بسیاری را نیز برای ایشان به همراه داشته است. نخستین کتاب الکترونیک کودکان در ایران به نام دوستانه از سوی آقای رحماندوست راه‌اندازی شده است.

تألیفات

1- اسم من علی‌اصغر است، برنده‌ی اولین دوره‌ی کتاب سال سروش نوجوان در سال 1367 که به چندین چاپ رسیده است.

2- چشمه‌ی نور، معرفی ممتاز هیأت داوران ششمین سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1369 که به چاپ‌های متعددی رسیده است.

3- صدای پنجره، اخذ رتبه‌ی سوم از سوی هیأت داوران نخستین دوره‌ی کتاب بهترین کتاب دفاع مقدس.

4- شاخه‌ها در باد، ریشه‌ها در خاک، دیپلم افتخار اولین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون در سال 1368.

5- باغ مهربانی‌ها، معرفی ممتاز هیأت داوران هشتمین دوره‌ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1369 که به چندمین چاپ رسیده است.

6- پشت این پنجره‌ها، معرفی ممتاز هیأت داوران ششمین دوره‌ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1369 و برنده‌ی اولین دوره‌ی کتاب سال ماهنامه‌ی ادبی – هنری سروش نوجوان در سال 1367.

7- بابا آمد نان آورد، انتشارات مدرسه، برگزیده‌ی کتاب سال سلام بچه‌ها 1379.

8- بازی انگشت‌ها، انتشارات کانون، برگزیده‌ی کتاب سال سلام بچه‌ها 1383.

9- مثل‌ها و قصه‌های‌شان، محراب قلم 1386 و...

ترجمه‌ها:

1- درسی برای گنجشک

2- نگهبان چشمه

3- بمب ژنرال

4- پشت دیوار بلند

5- زنگوله‌ی طلایی

6- بلبل خوش‌آواز و...

منابع:

- کاشفی خوانساری، سیدعلی و پاک‌آیین، پدرام؛ چهره‌های ادبیات کودکان و نوجوانان، 14، نشر روزگار.

- انجمن شاعران ایران، دفتر شعر جوان؛ مهمان ماه 13.

CAPTCHA Image