کشورهای اسلامی/ بوسنی و هرزه‌گوین

نویسنده


پایتخت: سارایوو

زبان رسمی: بوسنیایی

حکومت: جمهوری

مساحت: 51 کیلومتر مربع

جمعیت: 4 میلیون نفر

واحد پول: بام

واردات: ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، غذا

صادرات: فلز، لباس، چوب

بوسنی و هرزه‌گوین، کشور کوچکی است در جنوب شرقی اروپا که در شبه‌جزیره‌ی بالکان قرار گرفته است. این کشور با کشورهای کرواسی، صربستان و مونته‌نگرو همسایه است.

این سرزمین از دو بخش بوسنی و هرزه‌گوین تشکیل شده است. جمعیت آن با این که کم است، به سه قوم بوسنیایی، صرب و کروات تقسیم می‌شوند. قوم بوسنیایی اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. هم‌چنین سه مذهب اهل سنت، ارتدوکس و کاتولیک در آن‌جا رواج دارد. با این که اکثریت دینی این منطقه را مسلمانان تشکیل می‌دهند،  از روزگاران قدیم برخوردهای مذهبی در این کشور به چشم می‌خورد.

این کشور تا سال 1992 میلادی جزئی از سرزمین بزرگ یوگسلاوی بود. یوگسلاوی، کشور بزرگی در اروپای شرقی بود که به صورت کمونیستی اداره می‌شد؛ اما پس از فروپاشی حکومت‌های کمونیستی، یوگسلاوی نیز به شش جمهوری تبدیل شد. تنها جمهوری مسلمان‌نشین این سرزمین بوسنی و هرزه‌گوین بود؛ اما این کشور با وجود تعداد زیاد مسلمانان دارای اختلاف‌های قومیّتی عمیقی بود. کروات‌ها و صرب‌های این کشور، حکومت مسلمانان را نمی‌پذیرفتند. سرانجام جمهوری صربستان که خود نیز از کشور یوگسلاوی جدا شده بود، به کمک صرب‌های بوسنی آمد و جنگی بزرگ و خانمان‌سوز در بوسنی و هرزه‌گوین شکل گرفت. این جنگ یکی از جنگ‌های عظیم تاریخ است. صرب‌ها به طرز وحشیانه‌ای مسلمانان را می‌کشتند و یا آن‌ها را دسته‌جمعی زنده به گور می‌کردند. اسیران مسلمان را مدت‌ها بدون آب و غذا در زندان‌های تنگ و تاریک نگه می‌داشتند و دختران را به کشور خود می‌بردند.

این جنگ پس از چند ماه به کمک سازمان ملل به پایان رسید؛ اما کینه‌توزی صرب‌ها و کروات‌ها از مسلمانان تمام نشد. برای پایان دادن همه‌ی اختلافات، سازمان ملل پیشنهاد داد تا این کشور رئیس‌جمهور سه‌گانه داشته باشد؛ یعنی هر چهار سال، سه رئیس‌جمهور صرب، مسلمان و کروات انتخاب شوند. این اختلافات باعث شده رشد بیکاری و فقر در این کشور افزایش پیدا کند. با همه‌ی این حرف‌ها این کشور یک سرزمین سرسبز، آباد و پرآب است که با به‌کارگیری منابع خود می‌تواند به یکی از ثروتمندترین کشورهای اسلامی تبدیل شود. مسلمانان این کشور، افراد معتقد و متدینی هستند که با وجود جنگ‌ها و اختلافات و کینه‌توزی‌ها حاضر نشدند از اعتقادات خود دست بردارند.

خوب است بدانید که اولین رئیس‌جمهور این کشور، علی عزت بگویچ نام داشت که فردی معتقد به اسلام و تحصیل‌کرده بود. او اولین کسی بود که وصیت‌نامه‌ی سیاسی الهی امام خمینی(ره) را به زبان مردمش ترجمه کرد.

CAPTCHA Image