تابلو اعلانات

نویسنده


فرمول ریاضی جدید برای حل مکعب روبیک

ریاضی‌دانان «ام. آی. تی» با تعیین ارتباط میان اعداد مکعب روبیک و حداکثر تعداد حرکت‌های مورد نیاز، موفق شدند فرمول جدیدی را برای حل معمای این پازل ارایه کنند. مکعب روبیک را «ارنو روبیک» در سال 1974 اختراع کرد. شکل اولیه‌ی این اسباب‌بازی یک مکعب 3 در 3، در 3 خانه در دو رنگ و سه ردیف است که برای حل آن باید با حرکت دادن ردیف‌های خانه‌ها رنگ‌های هر یک از ابعاد را به یک شکل واحد درآورد. حل این مکعب در کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین حرکت، یکی از معماهای بزرگ ریاضی‌دانان در طول دهه‌های اخیر بوده است. اکنون دانشمندان یک مؤسسه با همکاری چند دانشگاه توانستند با یک محاسبه‌ی عددیِ جدید به حل این معما بپردازند. در این شیوه با حرکت دادن یک مربع رنگی در جهت مورد نظر و بدون تکان دادن بقیه‌ی خانه‌های مکعب می‌توان این پازل را حل کرد.

شنا در جای امن

سواحل دریای خزر با طبیعت زیبای خود، سالانه پذیرای میلیون‌ها گردش‌گر از سراسر ایران است. شنا در فصل تابستان در سواحل خزر به ویژه در استان‌های گیلان و مازندران یکی از تفریح‌های سالم و رایج در این منطقه است. با این حال متأسفانه ناآشنایی با فنون شنا در محیط‌های دریایی سبب غرق شدن ده‌ها نفر از گردش‌گران در سواحل خزر می‌شود.

به نظر کارشناسان، آمار بالای غرق‌شدگان دریای خزر صرف نظر از عدم آشنایی با فن شنا ناشی از ناآگاهی شناگران با وضعیت خاص سواحل و جریان‌های آبی دریایی است. جریان‌های ساحلی که اغلب به دلیل وجود امواج و شکست آن‌ها ایجاد می‌شوند، آن‌قدر قوی هستند که حتی ممکن است شناگران ماهر را غرق کنند. افرادی که وارد دریا می‌شوند اگر می‌خواهند وارد آب‌های عمیق با عمق بیش‌تر از یک و نیم متر شوند، نه فقط باید شنا را به خوبی بدانند، بلکه باید توان فیزیکی بالایی داشته باشند؛ چون فن شنا یک بحث است و شنا کردن طولانی در دریا بحثی دیگر؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در مناطقی که آب عمیق است یا حتی بیش‌تر از شانه است، وارد نشوید. دیگر این که در مناطق شناخته‌نشده شنا نکنید، چرا که ممکن است ناگهان زیر پای شما خالی شود و عمق آب افزایش پیدا کند یا مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد.

سیاره‌ی هم‌رنگ زمین

تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار سیاره‌ی آبی‌ای را که هم‌رنگ سیاره‌ی زمین است، کشف کرد. ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل این سیاره را که از آن با عنوان «HD 189733b » یاد می‌کنند، کشف کرده‌اند. رنگ این سیاره مثل زمین از فضا آبی لاجوردی است.

این سیاره یک غول گازی بزرگ است که دور مدار یکی از ستارگان میزبان نزدیک به خود می‌چرخد و اتمسفر آن نیز دارای دمای بالای یک هزار درجه‌ی سانتی‌گراد است.

غول‌های گازی و یا سیاره‌های مشتری‌سان، سیاره‌های بزرگ و گازی هستند که عمدتاً از سنگ و یا مواد جامد دیگر تشکیل نشده‌اند. مشتری، زحل، اورانوس و نپتون چهار غول گازی منظومه‌ی خورشیدی هستند. علاوه بر این، غول‌های گازی فراخورشیدی بسیاری تاکنون شناخته شده‌اند که اطراف ستاره‌های دیگر در حال گردش‌اند و سیاره HD 189733b یکی از این غول‌های خورشیدی فراخورشیدی است. قطره‌های باران در این سیاره چون شیشه است و باد با سرعت هفت‌هزار کیلومتر در ساعت در آن می‌وزد.

این سیاره هم‌رنگ زمین در فاصله‌ی 63 سال نوری از ما قرار گرفته و یکی از نزدیک‌ترین سیاره‌های شبیه به زمین است که با عبور از مقابل ستاره‌ی خود برای ما قابل مشاهده می‌شود.

ایمیل با امواج مغزی

 پژوهشگران پس از 30 سال تحقیق، فناوری‌ای ابداع کرده‌اند که به افراد بیمار و یا معلولی که نمی‌توانند حرف بزنند، کمک می‌کند با استفاده از امواج مغزی، ایمیل ارسال کنند. مجری این تحقیقات از اداره‌ی بهداشت دولتی نیویورک می‌گوید: «آنچه که مورد تصور نویسندگان داستان‌های علمی و تخیلی بوده، اکنون به واقعیت رسیده است. آن‌هایی که مبتلا به بیماری‌های آسیب نخاعی، سکته‌ی مغزی و ام اس هستند و توانایی خود را برای برقراری ارتباط از دست داده‌اند با این شیوه‌ی نوین، امکان گفت‌وگو پیدا می‌کنند. به گفته‌ی وی، برقراری ارتباط کاملاً بر اساس فعالیت مغزی صورت می‌گیرد. پژوهشگران کلاهی را که روی آن الکترودهایی نصب شده بود روی سر بیمار قرار دادند. این الکترودها فعالیت الکتریکی مغز را از طریق سیم‌هایی به یک تقویت‌کننده و رایانه متصل کردند. یک نمایشگر رایانه‌ای با یک صفحه‌ی سفید استاندارد و شبکه‌ای از الفبا، عددها و دیگر آیتم‌ها جلو بیمار قرار داده می‌شود. نمایشگر دیگری نیز امواج مغزی بیمار را نشان می‌دهد که از طریق الکتروانسفالوگرافی ضبط شده است. داوطلبان این مطالعه، روی حروف مورد نظر خود متمرکز می‌شدند و پس از 300 میلی ثانیه، حرف انتخاب‌شده روی صفحه به نمایش درمی‌آمد. اگرچه این شیوه در مقایسه با پیامک زدن، بسیار کند است؛ اما این سیستم قفل مغز بیمارانی را که نمی‌توانند با کسی ارتباط برقرار کنند، باز می‌کند.

شارژ تلفن همراه با کفش

به دلیل محدودیت منابع انرژی، سال‌هاست که تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریسیته مهم‌ترین هدف پژوهشگران است. این هدف در سراسر نقاط جهان به اشکال گوناگون انجام شده است. به تازگی محققان موفق به ساخت یک کفی طبی کفش شده‌اند که همراه با پیاده‌روی، تلفن همراه فرد را شارژ می‌کند. این کفی طبی انرژی مکانیکی حاصل از پاهای فرد به هنگام راه رفتن را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند. انرژی الکتریکی تولیدشده از طریق یک سیم رابط که به دور ساق پا پیچیده می‌شود به تمام تجهیزات شارژی فرستاده می‌شود. انرژی تولیدشده پس از ۳ کیلومتر پیاده‌روی، برای شارژ ۱۰۰ درصد باتری گوشی کفایت می‌کند. این کفی برای تولید برق در تمام نقاط محروم قابل استفاده است؛ ولی مهم‌ترین کاربرد آن برای کوهنوردان است.

گیاهان گوشت‌خوار

گونه‌ی جدیدی گیاه گوشت‌خوار در آیچی، واقع در ساحل جنوبی - مرکزی جزیره‌ی اصلی ژاپن، کشف شد. این گیاه که به گیاه خورشید مشهور شده، شاخک‌هایی دارد که به تیغ‌های بسیار کوچک ستون فقرات شبیه هستند و قطره‌های شفاف شبنم در بالاترین نقطه‌ی آن‌ها وجود دارند. این بخش در واقع، شبنم نیست، بلکه نوعی مخاط چسبناکی است که حشرات را به دام می‌اندازد. در آن‌جا، آن‌ها از گرسنگی، کم‌آبی بدن، خستگی یا خفگی می‌میرند و از سوی آنزیم‌های درون مخاطی هضم می‌شوند.

CAPTCHA Image