در سایه‌ی قلم/ میرجلال‌الدین کزازی


در اولین ماه از زمستان سال 1327 در خانواده‌ای فرهیخته و فرهنگی در کرمانشاه به دنیا آمد. از همان کودکی عشق به مطالعه و دلبستگی پرشور به ایران و فرهنگ ایرانی را از خانواده‌ی خود آموخت. خانواده‌ای که خود از بنیانگذاران آموزش نوین در کرمانشاه بود. دوره‌ی ابتدایی را در مدرسه‌ی آلیانس و دوره‌ی دبیرستان را در مدرسه‌ی رازی به پایان رساند. همزمان با تحصیل به نوشتن و سرودن روی آورد، با هفته‌نامه‌های کرمانشاه همکاری کرده و آثار خود را در آن‌ها به چاپ رسانید.

بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان به تهران رفت و در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و در سال 1370 مدرک دکترای خود را در این رشته دریافت کرد.

دکتر میرجلال‌الدین کزازی در حال حاضر عضو هیأت علمی در دانشکده‌ی ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی است و افزون بر زبان فرانسوی که از دوران کودکی با آن آشنایی کامل داشته است، به زبان‌های اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی نیز مسلط است.

از افتخارات ایشان:

1- شرکت در همایش‌های علمی و فرهنگی بسیاری در ایران و کشورهای دیگر.

2- تدریس حدود دو سال ایران‌شناسی و زبان فارسی در اسپانیا که خاطرات این سفر را در کتابی به نام روزهای کاتالونیا به چاپ رسانیده است.

3- چاپ ده‌ها کتاب و نزدیک به 200 مقاله؛ کتاب‌هایی چون پند و پیوند، پارسا و ترسا، از گونه‌ای دیگر، دیر مغان، مازهای راز، سوزن عیسی و...

4- دریافت جایزه‌ی بهترین کتاب سال به خاطر ترجمه‌ی کتاب انه‌اید از ویرژیل.

5- دریافت رتبه‌ی نخست پژوهش‌های بنیادی در جشنواره‌ی بین‌المللی خوارزمی به خاطر تألیف کتاب نامه‌ی باستان در 9 جلد.

دکتر میرجلال‌الدین کزازی گه‌گاه شعر هم می‌سراید. کتاب بیکران سبز شامل مجموعه‌ی اشعار ایشان است. نام هنری ایشان در شعر زروان است.

CAPTCHA Image