تابلو اعلانات

نویسنده


پرواز با قدرت ذهن

برای نخستین‌بار، پهپاد رباتیک کوچکی تنها با استفاده از قدرت ذهن انسان، کنترل شده و به پرواز درآمد.

تکنیک به‌کار رفته در این آزمایش، الکتروانسفالوگرافی است که از امواج مغزی کاربر برای کنترل حرکت‌های پهپاد رباتیک استفاده می‌کند.

تیم پنج‌نفره‌ی محققان دانشگاه مینه‌سوتا به سرپرستی پروفسور «بن هه» موفق شدند با استفاده از قدرت ذهنی خود، کوداکوپتر رباتیک را به پرواز درآورند. هر کدام از این افراد یک وظیفه‌ی خاص بر عهده داشتند که برای هدایت پهپاد به سمت راست، چپ، بلند شدن و فرود استفاده می‌شد.

امواج مغزی کاربر با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگرافی دریافت و با سیستم وای‌فای برای پهپاد رباتیک ارسال می‌شد. با استفاده از یک دوربین روی بالگرد، محققان قادر به مشاهده و کنترل مسیر پروازی بودند. محققان به دنبال توسعه‌ی روش‌هایی برای بازگرداندن شنوایی، بینایی و حرکت‌های افراد معلول با برقراری یک مسیر مستقیم بین مغز و دستگاه خارجی هستند.

                                                     ***

روستای بدون خیابان

در روستای «گیتورن» در هلند، چیزی به نام خیابان، خودرو و موتور یا دوچرخه وجود ندارد، به همین دلیل این روستا به «روستای بدون خیابان» معروف شده است. این روستا یکی از زیباترین و معروف‌ترین مناطق سیاحتی و گردشگری در جهان به شمار می‌آید. آنچه این روستا را از میلیون‌ها روستای موجود در جهان معروف کرده است، عدم وجود خیابان در آن است.

بله، درست متوجه شدید، در روستای گیتورن چیزی تحت عنوان خیابان، خودرو، موتور و یا دوچرخه برای حمل و نقل افراد نیست و رفت‌وآمدها و تردد افراد در این روستا با قایق‌های کوچک و از طریق کانال‌های آبی صورت می‌گیرد که همه‌جای آن را فراگرفته است.

                                                     ***

دختر 13 ساله‌ی هندی با بهره‌ی هوشی بیش‌تر از انیشتین!

بهره‌ی هوشی «نها رامو» نوجوان 13 ساله‌ی هندی بیش از «استفان هاوکینگ» و «آلبرت انیشتین» اعلام شده است.

این دختر نوجوان در امتحان ورودی مدرسه موفق به کسب بالاترین نمره‌ی ممکن شد و به همین دلیل به اصرار والدین در آزمون‌های انجمن افراد با بهره‌ی هوشی بالا (منسا) شرکت کرد.

بهره‌ی هوشی «نها رامو» در آزمون‌های هوش انجمن منسا برای افراد زیر 18 سال، 162 اعلام شده است که بیش از بهره‌ی هوشی «بیل گیتس»، «استفان هاوکینگ» و «آلبرت انیشتین» است؛ آی‌کیوی این افراد به ترتیب 140، 160 و 160 تخمین زده شده است.

این نوجوان هندی در سن هفت سالگی به همراه خانواده‌اش از بنگلور به لندن مهاجرت کرد. «نها»‌ که امیدوار است در آینده در رشته‌ی مغز و اعصاب در دانشگاه هاروارد ادامه‌ی تحصیل دهد، به گفته‌ی خودش در هنر و موسیقی دچار مشکل است!

                                                     ***

کم‌خوابی

اگر شما هم جزء کسانی هستید که تا دیروقت بیدار می‌مانید و تلویزیون تماشا می‌کنید، یا بازی رایانه‌ای انجام می‌دهید و کم می‌خوابید، به این مطلب توجه کنید:

کم‌خوابی‌های شدید و طولانی‌مدت در صورت عدم درمان موجب افزایش اختلالات جسمی و روانی به‌خصوص افسردگی و اضطراب می‌شود. روان‌پزشکان می‌گویند کم‌خوابی تحمل‌پذیری فرد را کاهش داده، وی را پرخاشگر و عصبی می‌کند، به حدی که به رفتارهای ناگهانی و خطرناک دست می‌زند.

                                                     ***

کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کشف و شکوفایی استعدادها و غنی ساختن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان مناطق روستایی و محروم شهری، کتاب‌خانه‌های سیار با خودروهایی مثل جیپ، لندرور و مینی‌بوس راه‌اندازی کرده است.

اکنون مربیان کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی در کنار مجتمع‌های آموزشی و مراجعه به روستاها و استقرار در مدارس، مساجد و تکایای مذهبی، ضمن امانت کتاب به اعضا، فعالیت‌هایی مثل قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، نمایش فیلم، اجرای بازی، تشکیل گروه‌های سرود، جلسه‌های روخوانی قرآن و... را انجام می‌دهند.

برای این مربیان دلسوز و زحمتکش که به فکر نوجوانان مناطق محروم هستند دست‌مریزاد می‌گوییم و برای آنان آرزوی موفقیت و سلامتی می‌کنیم.

                                                     ***

دستکش جادویی

محققان آلمانی دستکش هوشمندی طراحی کرده‌اند که با کمک چندین حسگر، قادر به رهگیری حرکت‌های دست و تشخیص حروف نوشته‌شده در هواست.

سیستم دستکش تایپ airwriter با رهگیری وضعیت و حرکت‌های دست کاربر، می‌تواند کلمه‌ی نوشته‌شده در هوا را تشخیص داده و برای تایپ متون در رایانه یا نوشتن پیام کوتاه یا ایمیل در تلفن همراه بدون نیاز به استفاده از صفحه‌کلید، مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته‌ی طراح دستکش تایپ، نوشتن در هوا با کمک دستکش مانند استفاده از یک پد یا صفحه‌کلید نامرئی بوده و از قابلیت تعامل با سیستم‌های دیگر برخوردار است.

حسگرها‌ی به کار رفته در این دستکش تمامی حرکت‌های دست را ثبت کرده و سیستم رایانه‌ای سیگنال‌های مربوطه را به متن تبدیل می‌کنند؛ همچنین حسگرها قادر به تشخیص نوشتار واقعی از حرکت‌های عادی دست در هوا مانند دست تکان دادن هستند.

CAPTCHA Image