کشورهای اسلامی/ گامبیا

نویسنده


پایتخت: بانجول

زبان: انگلیسی

حکومت: جمهوری

مساحت: 11 هزار کیلومتر مربع

واحد پول: دالاسی

جمعیت: یک‌میلیون و ششصد هزار نفر

صادرات: بادام زمینی، ماهی، پنبه

واردات: مواد غذایی، سوخت، ماشین‌آلات

گامبیا، کشوری است در غرب قاره‌ی آفریقا. گامبیا مثل شیلی جزء کشورهای طولانی قرار می‌گیرد؛ یعنی عرض آن بسیار کم و طول آن بسیار زیاد است. گامبیا تنها با یک کشور همسایه است و آن هم سنگال است. این دو، چند سال پیش با اتحاد با یکدیگر یک کشور واحد را تشکیل دادند که نام آن سنگامبی بود؛ اما بعد از مدتی بار دیگر تجزیه شدند. گامبیا کشور کوچکی است و جمعیت کمی دارد. 90 درصد جمعیت آن مسلمان هستند و بقیه از آیین مسیحیت پیروی می‌کنند. این کشور به دلیل قرار گرفتن در کنار اقیانوس اطلس و همچنین به دلیل قرار داشتن رود عظیم گامبیا در این کشور سرزمینی حاصل‌خیز و سرسبز است. درختان و گیاهان گوناگون در این کشور، زیبایی خاصی به دشت‌ها و کوه‌های این سرزمین بخشیده‌اند؛ اما متأسفانه این کشور از نظر سیاسی نتوانسته رشد خوبی داشته باشد. رئیس‌جمهور این کشور با کودتا حکومت این سرزمین را در دست گرفته و همچنان بر سر قدرت است و حاضر به کنار رفتن نیست.

حاکمان این سرزمین به زیر پا گذاشتن حقوق بشر و آزادی‌های اساسی متهم هستند. تعداد باسوادان این کشور بسیار کم است و در آن دانشگاهی به چشم نمی‌خورد. جوانان این کشور برای انجام تحصیلات دانشگاهی باید به کشورهای خارجی بروند.

مردم این کشور به دین و سرزمین خود علاقه‌ی زیادی دارند و همین علاقه باعث شد که کشور انگلستان را که سال‌ها بر سرزمین آن‌ها حکومت می‌کردند از کشور خود بیرون کرده و به استقلال برسند.

* گامبیا، کشوری است با طول زیاد و عرض بسیار کم که در شکم کشور سنگال قرار گرفته است.

CAPTCHA Image