در سایه‌ی قلم/ معرفی سرشار

نویسنده


محمدرضا سرشار

در بهار سال 1332 در کارزون به دنیا آمد. هرچند اصالتاً اهل شیراز است، به خاطر شغل پدرش سال‌های تحصیلش را در شهرهایی چون تبریز، بوشهر، ارومیه، اصفهان و جهرم گذرانده است. در 20 سالگی اولین نوشته‌ی مطبوعاتی او، در مجله‌ی روشنفکری( فردوسی) به چاپ رسید. در سال 1354 در رشته‌ی مهندسی صنایع دانشکده‌ی علم و صنعت تهران با رتبه‌ی دوم قبول شد و تا مقطع فوق‌دیپلم پیش رفت.

در سال 1356 اولین کتاب او به نام خرگوش‌ها، با نام مستعار رضا رهگذر چاپ شد. محمدرضا سرشار بعد از آن کتاب سگ خوب قصه‌ی ما، اصیل‌آباد و اگر بابا بمیرد را چاپ کرد. از روی کتاب اگر بابا بمیرد، فیلم «جاده‌های سرد» به کارگردانی آقای مسعود جعفری‌جوزانی ساخته شده است. کتاب گرداب سکندر، آن‌جا که خانه‌ام نیست، مهاجر کوچک، جایزه و تشنه‌ی دیدار از کتاب‌های بعدی او هستند که کتاب مهاجر کوچک برنده‌ی لوح زرین اولین جشنواره‌ی کتاب کانون و یکی از ده کتاب برگزیده در ده سال اول انقلاب است.

کتاب‌های جایزه و تشنه‌ی دیدار نیز برنده‌ی اولین دوره‌ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شدند. کتاب تشنه‌ی دیدار همچنین لوح زرین و لوح تقدیر اولین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سال 1368 را به خود اختصاص داد و به زبان‌هایی چون انگلیسی و اردو نیز چاپ شده است. آقای سرشار علاوه بر تألیف بیش از 100 عنوان کتاب، ترجمه‌ها و نقدهای بسیاری نیز دارند که از کتاب‌های ترجمه‌ای ایشان می‌توان به قصه‌های ببر، قوچ آسمانی، گاو بنی‌اسرائیل، مورچه و حضرت سلیمان و هدهد و ملکه‌ی بلقیس اشاره کرد.

سردبیری مجله‌ی سوره‌‌ی نوجوانان، سردبیر نشریه‌ی تخصصی پویش، سردبیری و گویندگی برنامه‌ی قصه‌ی ظهر جمعه به مدت حدود 24 سال، مدرس دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دبیر جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری، عضویت در هیأت نظارت بر کتاب‌های کودکان و نوجوانان و... از جمله مسؤولیت‌های ایشان در این مدت است. آثار آقای سرشار تاکنون 26 جایزه برای ایشان به همراه داشته است و در سال 1373 نشریه‌ی بین‌المللی who is who نام او را به عنوان یکی از مشاهیر فرهنگ ایران ثبت کرد.

محمدرضا سرشار همچنین در سال 1384 جایزه‌ی نهمین دوره‌ی جشنواره کتاب سال سلام‌بچه‌ها را در بخش کتاب‌های آیینی برای کتاب روزگار دراز رنج دریافت نمود.

یکی از بهترین کتاب‌های آقای سرشار، رمان آنک آن یتیم نظر کرده است که درباره‌ی زندگی پیامبر(ص)  نوشته شده است. سرشار روی این کتاب بسیار زحمت کشیده و برای نوشتن آن کتاب‌های تاریخی بسیاری را مطالعه کرده است.

منبع: کاشفی‌خوانساری، سید‌علی و سادات‌اخوی، سید‌محمد: چهره‌های ادبیات کودک و نوجوان.

CAPTCHA Image