کشورهای اسلامی/ ترکمنستان

نویسنده


پایتخت: عشق‌آباد

حکومت: جمهوی

مساحت: 488 هزار کیلومتر مربع

جمعیت: 5 میلیون نفر

واحد پول: مَنات

صادرات: گاز، برق، پنبه

واردات: ابریشم، پوست، میوه و سبزیجات

ترکمنستان، کشوری است در حاشیه‌ی دریای خزر که از جنوب با افغانستان و ایران و از شمال با ازبکستان و قزاقستان همسایه است. مردم این کشور از قوم ترکمانان هستند. ترکمنستان سال‌های سال جزئی از سرزمین بزرگ ترکستان بود که گاهی چینی‌ها بر آن حکومت می‌کردند و گاهی مغول‌ها.

پس از حمله‌ی مغول‌ها این کشور همیشه بین سرزمین‌های مختلف دست به دست می‌شد و هر از چند گاهی کشوری ادعای مالکیت آن را داشت. گاهی ایران بر آن حکومت می‌کرد و گاهی افغانان آن را زیر حکومت خود می‌آوردند؛ اما بالأخره در زمان قاجار، حکومت روسیه این سرزمین را رسماً به خاک خود متصل کرد. تا سال 1991 میلادی ترکمنستان یکی از جمهوری‌های حکومت کمونیستی شوروی بود. در این سال بسیاری از جمهوری‌های حکومت شوروی از خاک این کشور جدا شده و اعلام استقلال کردند. ترکمنستان هم مجبور به این کار شد، هرچند حکومت این جمهوری تمایل چندانی به جدایی نداشت؛ چرا که اقتصاد این جمهوری به شدت وابسته به شوروی بود.

ترکمنستان هرچند در سال‌های اول استقلال، مشکلات اقتصادی زیادی داشت، از آن‌جا که از نظر منابع گازی چهارمین کشور دنیاست، خیلی زود توانست روی پای خود بایستد.

این کشور از نظر تولید گاز، پنبه و صنایع‌دستی توانست رتبه‌های بالایی کسب کند.

بیش‌تر از 90 درصد مردم این کشور مسلمان هستند و به دین خود به شدت پایبندند. آن‌ها همچنین به فرهنگ، هویت و اصالت خود وابسته‌اند؛ به صورتی که وقتی اعلام استقلال کرد اولین حرکت او به رسمیت شناختن عید نوروز بود. ترکمن‌ها به نوروز علاقه‌ی زیادی دارند.

متأسفانه مسؤولین این کشور هنوز رسم‌های کمونیستی خود را کنار نگذاشته‌اند؛ به حدی که در آزادی رسانه‌ای سومین کشور بسته‌ی دنیا (بعد از کره‌ی شمالی و اریتره) به حساب می‌آید. در این کشور چهار روزنامه منتشر می‌شود که همگی دولتی هستند و نیز تعداد بسیار کمی از مردم دسترسی به اینترنت دارند.

CAPTCHA Image