تابلو اعلانات

نویسنده


شانزدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان

این رویداد ادبی امسال روز 18 تیر، روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شود. این جشنواره در گذشته هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شده؛ اما آقای سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفته‌اند از امسال این جشنواره هر سال برگزار خواهد شد. در این جشنواره‌ی کتاب، آثار مطابق معمول سال‌های گذشته در گروه‌های سنی خردسالان، کودکان و نوجوانان و در بخش‌های شعر، داستان تألیف، داستان‌ترجمه، علمی و آموزشی، مذهبی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تصویرگری داوری خواهد شد. همچنین امسال نمایشگاهی تخصصی از کتاب‌های برگزیده‌ی ناشران برتر حوزه‌ی کودک و نوجوان از تاریخ 12 تا 18 تیر 1392 به مدت یک هفته در کانون برگزار می‌شود.

اطلس

نشر افق که تاکنون چاپ و انتشار چندین مجموعه دایرة‌المعارف علمی مختلف را در فهرست آثار خود داشته، به تازگی با انتخاب دو عنوان جدید در صدد تکمیل مجموعه کتاب‌های علمی برای دانش‌آموزان برآمده است.

«اطلس تاریخ باستان» و «اطلس جغرافیای جهان» که از سوی نشر کینگ فیشر منتشر شده است. نشر افق با خرید حق انتشار این دو اثر به زبان فارسی آن‌ها را به زودی روانه‌ی بازار کتاب خواهد کرد.

این اطلس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانش‌آموزان با حجم گسترده‌ای از اطلاعات ریز و درشت و مبهم روبه‌رو نیستند، بلکه با دیدن تصاویر رنگی و نقشه‌های جالب و منحصر به فرد، تمام اطلاعات را به مفیدترین شکل ممکن به دست می‌آورند.

این دو اطلس که برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی مفید است به زودی روانه‌ی کتاب‌فروشی‌ها خواهد شد.

در فضا نمی‌توان گریه کرد!

در شرایط بی‌‌وزنی در فضا، اشک مانند یک توپ بزرگ در اطراف کره‌ی چشم حلقه زده و به پایین سرازیر نمی‌شود.

فضانوردان دست به اقدام‌های مختلفی از جمله آشپزی، شستن دست، گرفتن ناخن و مسواک زدن در شرایط بی‌وزنی در فضا کرده‌اند؛ اما «گریه کردن» در گِرانِش صفر، تنها کاری است که این فضانوردان قادر به انجام آن نیستند.

یک فضانورد کانادایی در جدیدترین فیلم ویدئویی ارسالی از ایستگاه فضایی، با ریختن آب به داخل چشم خود نشان داد که مایع به صورت یک ستون روی صورت باقی مانده و قطره‌های اشک در فضا هیچ‌گاه سرازیر نمی‌شوند.

او تأکید می‌کند اگر به گریه کردن ادامه بدهید، این ستون مایع بزرگ و بزرگ‌تر شده و به یک توپ آبی تبدیل خواهد شد که بینی و در نهایت تمام صورت شما را در بر می‌گیرد و باید از یک حوله برای خشک کردن اشک چشم از روی صورت و گردن استفاده کنید!

فضانورد کانادایی در مجموعه‌ی فیلم‌های ویدئویی ارسالی از فضا نشان می‌دهد، ساده‌ترین کارهایی که انسان در زمین انجام می‌دهد، در شرایط بی‌وزنی فضا بسیار سخت و در برخی موارد غیرقابل انجام است.

اختراعی برای پیامک نزدن هنگام رانندگی

گفت‌وگو با تلفن همراه و ارسال پیامک هنگام رانندگی از مهم‌ترین عوامل تصادفات است. با استفاده از یک دستگاه جدید دیگر نمی‌توان هنگام رانندگی پیامک ارسال کرد. هنگام ارسال پیامک علاوه بر ایجاد حواس‌پرتی، کنترل وسیله‌ی نقلیه به علت درگیر شدن دست‌ها برای نوشتن متن کاری دشوار خواهد بود. به تازگی یک اختراع جدید به نام ORIGOSafe به بازار آمده که از ارسال پیامک و کار با تلفن همراه هنگام رانندگی جلوگیری می‌کند.

این دستگاه بسیار ساده عمل می‌کند. راننده برای راه‌اندازی و حرکت خودرو نیاز دارد تا ابتدا تلفن همراه خود را درون دستگاه قرار داده و سپس اقدام به روشن کردن خودرو کند. بدون قراردادن تلفن همراه درون دستگاه، نمی‌توان موتور خودرو را روشن کرد. پس از قرار دادن تلفن همراه درون این دستگاه که شبیه یک ضبط‌صوت قدیمی است،  می‌توان با خودرو حرکت کرد.

با بیرون کشیدن تلفن همراه از دستگاه نیز هنگام رانندگی، کاربر با صدای هشدار روبه‌رو می‌شود و مجبور است دوباره تلفن همراه را درون دستگاه قرار دهد. تنها هنگامی که ترمز دستی کشیده می‌شود و خودرو متوقف است می‌توان از گوشی استفاده کرد.

ساخت خودکاری برای ذخیره‌ی اطلاعات

بعضی وقت‌ها نیاز دارید از نوشته‌های خود یک کپی تهیه کنید. با طراحی این خودکار دیگر برای کپی گرفتن از مطالب نوشته‌شده‌ی خود، نیاز به دستگاه کپی یا اسکنر ندارید؛ چون این خودکار با لیزر تعبیه‌شده در نوک آن کل مطالب نوشته‌شده را ذخیره می‌کند و با بلوتوث یا USB به کامپیوتر منتقل می‌نماید.

تلویزیون‌هایی که بیننده را می‌بینند!

پس از آن‌که یک شرکت تلویزیونی اعلام کرد که یک دستگاه گیرنده‌ی تلویزیون دیجیتال را با دوربینی که به مخاطبان خود خیره می‌شود، راهی بازار خواهد کرد، افراد زیادی نسبت به نقض حریم خصوصی افراد هشدار دادند.

این شرکت تلویزیونی با حسگر، دوربینی تولید کرده که با هدف تماشای مخاطب کار می‌کند. این شرکت در درخواست ثبت اختراع خود گفته است که این دستگاه می‌تواند تشخیص دهد که مخاطب تلویزیون در حال حاضر مشغول انجام چه کاری است تا متناسب با کاری که انجام می‌دهد، یک آگهی تبلیغاتی پخش کند.

مایکروسافت نیز اخیراً یک درخواست ثبت اختراع فناوری برای حسگر حرکتی کینکت خود ارائه کرده که می‌تواند تشخیص دهد چند نفر در مقابل تلویزیون نشسته‌اند؛ و اگر متوجه شود که تعداد افراد از آنچه که باید باشد بیش‌تر است، کار خود را متوقف می‌کند.

CAPTCHA Image