تقویم/ کتاب تیر

نویسنده


تیرماه امسال، روز شنبه، 13 شعبان 1434 و 22 ژوئن 2013 شروع می‌شود. آخرین روز این ماه، دوشنبه، 13 رمضان، 22 ژوئیه است. ابتدای این ماه با تولد امام خوبی‌ها شروع می‌شود؛ تولدی که دنیا را پر از شیرینی می‌کند. در ادامه مناسبت دو تن از یاران انقلاب شهیدان بهشتی و صدوقی را داریم. واقعه‌ی تلخ حمله‌ی ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافربری هم در این ماه است. با هم کتاب تیر را ورق می‌زنیم.

3 تیر، 15 شعبان: ولادت امام مهدی(عج)

با آمدنت تمام فصل‌ها خود را کنار می‌کشند و راه را برای شروع فصلی نو باز می‌کنند. فصلی که ترکیبی از چهار فصل سال است. فصلی که در آن پر از اعتدال است؛ نه گرمِ گرم و نه سردِ سرد. مردم از دنیا چنین فصلی را می‌خواهند. همه‌ی دوندگی‌های‌شان به خاطر داشتن چنین فصلی است؛ فصلی که مهربانی و محبت در سفره‌ها با نان همدلی باشد و دنیا رنگ آشتی به خود بگیرد.

هستی و ما نیستیم. امروز چه‌قدر مردم شما را پررنگ‌تر می‌بینند. چه‌قدر دنیا به‌خاطر تولدت زیبا شده. تولد تو که این‌قدر زیبا و دیدنی است، آمدنت که معرکه خواهد بود. بیا که منتظریم!

7 تیر: انفجار بمب در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت دکتر بهشتی و یارانش

8 تیر: روز مبارزه با سلاح‌های میکروبی و شیمیایی

10 تیر: روز صنعت و معدن

11 تیر: شهادت آیت‌الله صدوقی، چهارمین شهید محراب

12 تیر: حمله‌ی ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

14 تیر: روز قلم

18 تیر: روز ادبیات کودکان و نوجوانان

متولد 29 اسفند بود. مردی بین سال جدید و قدیم. سواد آنچنانی نداشت؛ اما به کتاب علاقه‌مند بود و با تلاش خودش توانست کودکان و نوجوانان را علاقه‌مند به خواندن آثار گذشتگان کند. بازنویسی حکایت‌های گلستان و بوستان و دیگر کتاب‌های ادبی پیشینیان از او نویسنده‌ای استثنایی ساخت؛ نویسنده‌ای که تا پیش از او کسی چنین کاری را انجام نداده بود.

مهدی آذریزدی را می‌گویم؛ مرد بزرگی که ساده و غریبانه زندگی کرد و بدون ادعا کاری کرد کارستان. او به عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان شناخته شد. 18 تیر سالروز وفات این مرد دوست‌داشتنی ادبیات کودک و نوجوان است. به همین خاطر امروز را به خاطر زحمت‌های او، روز ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری کردند.

21 تیر: روز عفاف و حجاب

25 تیر: روز بهزیستی و تأمین اجتماعی

28 تیر، 10 رمضان: وفات حضرت خدیجه(س)

بازرگان بود و دارا، به او می‌گفتند: «امرأة القریش»؛ یعنی شاهزاده‌خانم قریش. محمد در جوانی در کاروان تجاری خدیجه مشغول به کار بود. خدیجه که ناظر کارهای زیردستانش بود، توجه‌اش به محمد جلب شد؛ جوانی امانتدار و مؤمن. محمد با همه‌ی خوبی‌هایی که داشت در دل خدیجه جا باز کرد. سرنوشت طوری رقم خورد که خدیجه با ازدواج با محمد اولین زن مسلمان شد. خدیجه همه‌ی ثروت و دارایی خود را در اختیار پیامبر قرار داد. ثروت خدیجه باعث شد که پیامبر بهتر بتواند مردم را به اسلام دعوت کند. 10 رمضان سالروز وفات این زن بزرگ اسلام است؛ زن بزرگواری که در کنار بودن با پیامبر، مادر بهترین دختر جهان شد و چه افتخار بزرگی است مادر فاطمه شدن!

CAPTCHA Image