صحیفه‌ی نور؛ کتابی برای همه‌ی سال‌ها


به قول سهراب «بزرگ بود و از اهالی امروز بود و با تمام افق‌های باز نسبت داشت...»

شخصیت درخشانی که در طول تاریخ کم‌تر شبیه او دیده‌ایم.

رهبری انقلاب ما به دست بزرگمرد فرزانه و عارفی بود که ذره‌ای ترس در دل نداشت و آرامش در چهره و کلام او موج می‌زد.

صداقت کلام او را شاید در هیچ کلامی نتوان پیدا کرد و همین‌طور همت بلند و جرأت ایشان در هدایت وضعیت بحرانی در هشت سال دفاع مقدس که باعث شد ذره‌ای از خاک پاک وطن ما به دست بیگانگان غاصب نیفتد.

شاید شما نسل سومی‌های عزیز کم‌تر صحبت‌های امام را شنیده باشید! اگر دوست دارید با سخنرانی‌ها، پیام‌ها، مصاحبه‌ها، نامه‌ها و... امام خمینی(ره) آشنا شوید، باید به کتاب‌خانه مراجعه کرده و کتاب «صحیفه‌ی امام» را دریافت کنید.

این کتاب در 22 جلد چاپ شده و مجموعه‌ای کامل و جدید است. ویژگی‌های اصلی آن در جلد یک به طور مفصل از سوی حمید انصاری تألیف شده و جلد 22 آن نمایه‌ی کتاب است.

اگر به سراغ این مجموعه‌ی نفیس رفتید و آن را مطالعه کردید، حتماً خواهید دید که نوشته‌ها و گفته‌های امام آن‌قدر جذاب و شیواست که حتی گرد و غبار زمان، آن‌ها را کدر نکرده است. امام خمینی علاوه بر این، مجموعه کتاب‌های زیاد دیگری نیز تألیف کرده‌اند؛ از جمله: شرح دعای سحر، شرح حدیث رأس‌الجالوت، آداب نماز، مناسک حج، تفسیر سوره‌ی حمد، دیوان شعر امام، سبوی عشق، ره عشق، نقطه‌ی عطف و...

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که امام در مجموعه‌ی سخنان خویش از نقش شما کودکان و نوجوانان در انقلاب سخن گفته‌اند و حتی دل‌نگرانی‌های خود را از نتوانستن رأی دادن شما بیان کرده‌اند. حالا با هم گزیده‌ای از این بیانات را می‌خوانیم:

افتخار به نسل جوان مسلمان(1)

من از جهتی نگرانم و از جهتی خوش‌حال. از این جهت که به حسب قراردادهای دولت‌ها و برای اثبات اشکالاتی اگر به نهضت ما بخواهند وارد کنند، به 16 ساله کم‌تر اجازه‌ی اخذ رأی نداده‌اند. از این جهت متأثرم، و از تأثر این فرزندانم؛ لکن از این جهت که این شور و شعف را در فرزندان عزیزم می‌بینم و این توجهی که شما به امور اجتماعی خودتان دارید و این علاقه‌ای که به اسلام و کشور اسلامی خودتان دارید خیلی مسرورم. این‌طور نیست که جلوگیری از اخذ رأی، به حساب نیاوردن شما عزیزان باشد. این برای یک مرسوماتی است که در دنیا هست و ما هم ناچار، برای رفع اشکالات به رفراندم باید تا حدودی مراعات کنیم... نگویید که شما را خدای نخواسته به حساب نیاورده‌اند. شما عزیزان ما هستید. شما خزائن این مملکت برای دوره‌های آتی هستید. ما به شما افتخار می‌کنیم که این‌طور شور و شعف دارید در امور اجتماعی و در امور سیاسی خودتان و ما از شما معذرت می‌خواهیم که یک همچون منعی را به حسب التزاماتی که هست و به حسب مصالحی که بوده است این مسأله واقع شده است.

نقش کودکان و نوجوانان در انقلاب اسلامی(2)

شما نگران نباشید. شما در این نهضت شرکت داشتید. شما هم خون دادید، شما هم در این نهضت تظاهرات کردید، فریاد زدید؛ سهیم هستید در این نهضت مقدس. این نهضت مال شماست؛ بلکه باید بگوییم که این کودک‌های کوچک یا این بچه‌هایی که به سن بلوغ نرسیده‌اند یا کم‌سن هستند، این‌ها سهم‌شان بیش‌تر است! برای این‌که این کودکان عزیز با ضعف بنیه‌ای که دارند و با این که کوچک هستند، ضعیف هستند، مع ذلک در این نهضت شرکت کرده‌اند. پا به پای بزرگ‌سالان در این نهضت شرکت کرده‌اند و پا به پای بزرگ‌سالان این نهضت را پیش برده‌اند. سهم شما بیش‌تر از دیگران است. من امید دارم به شما! امید من به شما جوانان است. امید من به شما دبستانی‌هاست. امید من به شماست که ان‌شاءالله مقدرات کشور ما بعد از این در دست شماها باشد و شماها وارث این کشور باشید. خداوند شما را ان‌شاءالله سلامت، عزت، سعادت عنایت کند؛ و ان‌شاءالله در سال‌های آتیه اگر امور اجتماعی باشد شماها هم شریک هستید، نگران نباشید؛ که ما همان طوری که نظر به بزرگ‌سال‌ها داریم، به شماها نظر داریم و عواطف ما نسبت به شماها بیش‌تر باید باشد. از خداوند تعالی سعادت همه‌ی شما را خواستارم. سلام و درود بر همه‌ی شما...

منابع:

1. صحیفه‌ی امام، ج6، جمعه 17 فروردین 58.

2. همان.

CAPTCHA Image