تقویم / کتاب خرداد

نویسنده


خرداد امسال، روز چهارشنبه، 11 رجب 1434 و 22 مه 2013 شروع می‌شود. آخرین روز این ماه، جمعه 12 شعبان، 21 ژوئن است. با هم کتاب خرداد را ورق می‌زنیم. این ماه هم پر از مناسبت‌های تلخ و شیرین است. خرداد هر سال یادآور قیام خرداد و رحلت امام خمینی(ره) است. هم‌‌چنین روزی شیرین برای خرمشهر است که با مقاومت و پایمردی مردان آسمانیِ این شهر، آزاد شد. جمله‌ی معروف « خرمشهر را خدا آزاد کرد» بر پیشانی این روز می‌درخشد.

در مناسبت‌های قمری هم با دو ماه زیبای رجب و شعبان روبه‌روییم. ماه‌های زیبایی که پر از تولد و شادی است. میلاد امام اول، سوم و چهارم است. در این ماه روز سوم و چهارم شعبان به احترام پاسداری امام حسین(ع) از ارزش‌ها، مقاومت و جانبازی حضرت‌ابوالفضل در کربلا، به نام پاسدار و جانباز مزین شده است. امیدوارم ماه خوبی داشته باشید!

3 خرداد 1361: روز آزاد‌سازی خرمشهر

3 خرداد، 13 رجب: ولادت امام علی(ع)

5 خرداد، 15 رجب: وفات حضرت زینب(س)

14 خرداد 1368: رحلت امام خمینی و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری

امام شعرهایش را بیش‌تر در حین قدم زدن می‌سرود و در گوشه‌ی روزنامه‌ها می‌نوشت. در واقع، امام به همان روانی حرف زدن، شعر می‌سرود؛ فقط ممکن بود یکی- دو خط‌خوردگی پیدا کند؛ همان طور که در دست‌نوشته‌هایش که کنار شعرهایش چاپ شده، می‌بینید. گاهی به احمدآقا توصیه می‌کردم که مواظب باشد تا اگر وی شعری نوشت، گم نشود؛ چون نگران بودم که امام بعد از آن که شعر را نوشت، پشیمان شود یا آبی رویش بریزد یا بچه برود و آن را پاره کند؛ و گاهی هم که دیر می‌جنبیدم، روزنامه‌ها را می‌بردند و شعرها هم از دست می‌رفت. (برداشت‌هایی از سیره‌ی امام خمینی، ج2، ص 176.)

15 خرداد 1342: قیام خونین مردم علیه استبداد

15 خرداد، 25 رجب: شهادت امام موسی‌کاظم(ع)

15 خرداد: روز جهانی محیط‌زیست

* کار نیک، مانند بارانِ شدید است که به نیکوکار و بدکار می‌رسد.(1)

* همنشینی با اشخاص پست و رذل سبب شر خواهد شد.(2)

* هر که از اظهار نظر درماند و راه چاره درمانده‌اش کند، نرمی و مدارا کلید او باشد.(3)

22 خرداد، 3 شعبان: ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار

23 خرداد، 4 شعبان: ولادت حضرت‌ابوالفضل(ع) و روز جانباز

24 خرداد، 5 شعبان: ولادت امام سجاد(ع)

29 خرداد 1356: درگذشت دکترعلی شریعتی

30 خرداد، 11 شعبان: ولادت حضرت علی اکبر(ع)

حضرت علی‌اکبر(ع) در 11 شعبان، سال 43 قمری در مدینه به دنیا آمد. پدر گرامی‌اش امام حسین(ع) و مادر محترمه‌اش لیلی بنت ابی‌مرّة بن عروة بن مسعود ثقفی است. او از طایفه‌ی خوش‌نام و شریف بنی‌هاشم بود.

روزی علی‌اکبر(ع) پیش والی مدینه رفت و از طرف پدر بزرگوارشان پیغامی را برای او می‌برد. والی مدینه از علی‌اکبر(ع) سؤال کرد: « نام تو چیست؟» فرمود: « علی.» سؤال کرد: « نام برادرت؟» فرمود: «علی.» آن شخص با خشم چند بار گفت:« علی، علی، علی، پدرت چه می‌خواهد که همه‌اش نام فرزندان را علی می‌گذارد؟»

 علی‌اکبر(ع) این پیغام نزد پدر برد. ایشان فرمود: «والله اگر پروردگار ده‌ها فرزند پسر به من عنایت کند، نام همه‌ی آن‌ها را علی می‌گذارم...»

 علی‌اکبر جوانی خوش‌چهره، زیبا، خوش‌زبان و دلیر بود. از نظر رفتار و چهره هم شبیه‌ترین مردم به پیامبر اکرم(ص) بود و شجاعت و رزمندگی را از جدّش علی‌بن ابی‌طالب(ع) به ارث برده بود.

او در ماجرای عاشورا حضور فعال داشت و در تمام حالات در کنار پدرش امام حسین بود و با دشمنانش به سختی مبارزه کرد.

وی نخستین شهید بنی‌هاشم در روز عاشورا بود و در نبرد آن روز، دویست تن از سپاه عمر سعد را در دو مرحله به هلاکت رساند و سرانجام به شهادت رسید.

قبر حضرت علی‌اکبر(ع) در کربلای معلّا پایین پای اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

31 خرداد 1360: شهادت دکتر مصطفی چمران

1) حکمت نامه امام حسین(ع)، ص146، ح601؛ تحف العقول، ص245؛ بحارالانوار، ج78، ص117، ح3.

2) بحارالانوار، ج78، ص122.

3) میزان الحکمه، ح6869.

CAPTCHA Image